تاریخ انتشار : دوشنبه 25 دی 1402 - 10:48
کد خبر : 112504

یک فوق تخصص چشم پزشکی:

عارضه های خیره شدن به صفحه گوشی/ هر دقیقه ۲۰ پلک بزنید

عارضه های خیره شدن به صفحه گوشی/ هر دقیقه ۲۰ پلک بزنید

فوق تخصص چشم پزشکی گفت: به دلیل نگاه کردن زیاد به مانیتور لازم است افراد هر دقیقه ١۵ الی ٢٠ پلک بزنند، چرا که استفاده مداوم از وسایل ارتباطی سبب بروز بیماری‌های چشمی می‌شود.

به گزارش تیتر داغ؛ غلامرضا خاتمی نیا، در گفت و گو با رادیو سلامت با بیان اینکه خیره شدن به نمایشگرهای مختلف تأثیرات مخربی روی چشم کودکان می‌گذارد، افزود: همان طور که همه می‌دانند یکی از تکنولوژی‌های برتر روز دنیا، تبلت، موبایل و کامپیوتر است که جز مهم‌ترین و ضروری‌ترین وسیله‌ها شدند و نمی‌توان از آنها استفاده نکرد.

وی با اشاره به لزوم استفاده بهینه از تکنولوژی‌های ارتباطی و رسانه‌ای، ادامه داد: مانند هر تکنولوژی دیگری؛ اگر ما به درستی از تبلت، موبایل و کامپیوتر استفاده نکنیم به طبع دچار یکسری مشکلات خواهیم شد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در طول زندگی، اگر از تکنولوژی‌های ارتباطی و رسانه‌ای در جای مناسب و به موقع استفاده نکنیم، در تمام سنین مشکلاتی برای افراد ایجاد می‌شود به خصوص برای کودکانی که در سین رشدِ جسمی و روحی هستند.

وی با بیان اینکه امروزه بیماری‌های جدیدی در رابطه با استفاده نامناسب از این تکنولوژی‌ها ایجاد شده است، افزود: یکی از مهم‌ترین آن برای افرادی که بیش از حد از کامپیوتر استفاده می‌کنند، بیماری‌های چشمی است و دیگری ریزش اشک و خشکی چشم است.

خاتمی نیا، سردرد، تهوع و استفراغ را از اثراتِ تماشای بیش از حدِ وسایل الکترونیکی دانست و ادامه داد: بعضی از بیماری‌ها ممکن است برای افراد ایجاد شود همچون عینک اکتسابی که متأسفانه این بیماری، به صورت دائمی خواهد بود.

این فوق تخصص چشم پزشکی با تاکید بر اینکه افراد می‌توانند دو ساعت در روز از این گونه وسایل استفاده کنند، گفت: مطالعات زیادی انجام شده است و همه موافق هستند که افراد برحسب سن، میزان مشخصی در طول شبانه روز بتواند از وسایل ارتباطی و رسانه‌ای استفاده کند، البته در سنین کودکان زیر یک سال به هیچ عنوان استفاده نشود.

وی با بیان اینکه، نور آبی که وسایل ارتباطی دارند، می‌تواند باعث مشکلات حسی بینایی شود، افزود: پس از استفاده از این گونه وسایل بهتر است ١۵ دقیقه به چشم‌ها استراحت دهیم به فضاهای دورتر نگاه کنیم تا چشم استراحت کند.

خاتمی نیا با تاکید بر اینکه، استفاده مداوم از وسایلی همچون موبایل در هنگام شب، برای خواب افراد مشکلاتی ایجاد می‌کند، ادامه داد: این اختلال در خواب عوارضی دارد؛ اما در روز هم مشکلات آن مانند شب است. از این رو، کودک باید زود بخوابد و در شب والدین به او گوشی همراه ندهند چرا که خواب کودک دچار مشکل می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز استفاده از وسایل ارتباطی باید کنترل شود؛ چرا که کنترل نشود طبیعتاً عوارض آن بیش‌تر خواهد بود، اظهار داشت: به طور طبیعی افرادی که از این وسایل استفاده می‌کند، پلک کمتر می‌زند. به دلیل نگاه کردن زیاد به مانیتور لازم است هر دقیقه ١۵ الی ٢٠ پلک زده شود.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.