تاریخ انتشار : جمعه 20 خرداد 1401 - 6:35
کد خبر : 32593

فعالیت تمامی دوربین‌های فراپادمانی را پایان می‌دهیم

فعالیت تمامی دوربین‌های فراپادمانی را پایان می‌دهیم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: برنامه خود را به آژانس ارائه کرده‌ایم و طبق اساسنامه، آژانس وظیفه دارد از ما پشتیبانی داشته باشد؛ اما نهادهای بین‌المللی امروز اسیر صهیونیست‌ها شده‌اند.

به گزارش تیتر داغ؛ محمد اسلامی در برنامه «صف اول» شبکه خبر گفت: ما به فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی خاتمه دادیم، به فعالیت بقیه هم امشب و فردا خاتمه خواهیم داد. تعداد این دوربین ها، ۱۷، ۱۸ عدد است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا راهبرد غربی‌ها توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران است، گفت: امروز شعار شفاف نظام در دنیا سلطه پیشتازی برای پیشوایی است، شما بخوانید استراتژی‌های امنیتی آمریکایی‌ها را، این پیشتازی برای پیشوایی، آن آقایی کردن و سروری کردن و همه را تحت سلطه قرار دادن هدفش است و با شعارهایی که مطرح می‌کنند الگویی که دنبال می‌کنند این است که کشورها را به سمت خلع سلاح می‌برند، به سمت تسلیم می‌برند که بتوانند بر آن‌ها چیره شوند.

اسلامی ادامه داد: حالا هر کسی خود را تسلیم کرد، در این‌ها ذوب شد و تحت فرمانشان قرار گرفت به طور طبیعی کاری با آن ندارند، چون برایشان هیچ مزاحمتی ندارد، اما اگر کسی برای منافع ملی و امنیت ملی خود؛ حدود، ضابطه و چارچوب قائل شد و با این‌ها همراه نشد، خود به خود این می‌شود نقطه مقابل این‌ها و به اشکال و شیوه‌های مختلف با آن درگیر می‌شوند. ما با شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون با این‌ها در تنش هستیم. این تنش مال سیاست جمهوری اسلامی نیست مال رویکرد دولتمردان یا دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی نیست.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه در این ۲۰ سال گذشته تمام شیوه‌ها و رفتارهایی که شما از آن‌ها به یادگار دارید، تمام عملیات روانی که انجام دادند، کار دیپلماسی‌ای که انجام دادند، تحریم‌های گوناگونی که وضع کردند، قطعنامه‌های گوناگونی که چه در شورای امنیت سازمان ملل، چه سایر موارد وضع کردند همه در راستای پیشبرد این سیاست بوده که جمهوری اسلامی ایران را متوقف کند، گفت: ایران به دنیا اجازه داد که نظارت‌های فراپادمانی داشته باشند برای اعتمادسازی، بعد شما در همین برجام کل این بسته این اتهامات را، این تهمت‌ها و این نسبت‌های ناروا را در قالب پی ام دی بستید و خودتان هم هیچکدام از تعهداتتان را انجام ندادید حالا دوباره آمدید می‌خواهید برگردید به برجام، برگردید بیایید، اما چرا پکیج بسته شده که دلیل وجودی برجام است همان کنار باز کردید، این بازی‌ها چه است در می‌آورید سر ملت ایران؛ این کل موضوع است.

اسلامی در پاسخ به این سوال که چطور می‌شود یک عضوی که یک رژیم جعلی هست، عضو آژانس و ام پی تی هم نیست می‌آید ادعایی مطرح می‌کند و آژانس را دنبال خودش می‌کشاند؟، اظهار داشت: این باعث تأسف است که یک نهاد بین‌المللی اینگونه می‌تواند توسط یک رژیم غیرمشروع این گونه مورد بهره‌برداری قرار بگیرد و حیثیتش را این طوری زیر سؤال ببرد و این جزو نوبرانه‌هایی است که انسان در این عصر مشاهده می‌کند.

همه تعهداتی که ایران در برجام پذیرفته، مغایر با ضوابط آژانس است

رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه همه تعهداتی که ایران در برجام پذیرفته، مغایر با ضوابط آژانس است، افزود: چرا جمهوری اسلامی ایران زیر بار رفته و پذیرفته؟ چرا پذیرفته خودش را محدود کند و تحت نظارت و کنترل شدیدتر در دوره زمانی نسبتاً بلند قرار بدهد؟ فقط به خاطر اینکه از این اتهام، کشور رها شود و اعتمادسازی کند، این حسن نیت و حسن ظنی که وجود داشته در مذاکره و در توافق برجام، این به هیچوجه مورد توجه قرار نمی‌گیرد که این اصل مطلب بوده است.

وی ادامه داد: یک معامله، یک داد و ستدی است، داده من چیست؟ سرعت خود را کم می‌کنم، فعالیتم و ظرفیتم را محدود می‌کنم، آن چه را که در ازای آن پذیرفتید کلیه آن تحریم‌هایی که در اینجا تعریف و تدوین شده لغو می‌کنید بعد به پیشرفت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کنید، شما تحریم‌ها را لغو نکردید که هیچ، اضافه هم کردید، به پیشرفت هسته‌ای ایران هم که قبلاً کمک نکردید، الآن هم کمک نمی‌کنید.

اسلامی با تأکید بر اینکه ما طبق چارچوب داریم حرکت می‌کنیم یعنی ما عملیات هیجان انگیز ماجراجویانه انجام نمی‌دهیم، گفت: ما برنامه خودمان را کار می‌کنیم و امسال ما برای اولین بار در تاریخ، آن سی پی افی را که هر کشوری در آژانس باید داشته باشد، چارچوب برنامه هسته‌ای را ما الآن در اختیار آژانس گذاشتیم، ارسال کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: طبق آرتیکل دو و سه اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آژانس وظیفه دارد برای گسترش فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای به کشورها کمک کند، نوشته تشویق کند، پشتیبانی و حمایت و وساطت کند که فناوری‌ها انتقال داده شود و حمایت کند هم در بحث فناوری، هم در بحث آموزش و توسعه منابع انسانی یک دامنه وسیعی را برایش تکلیف کرده، خب آژانس این است، اما واقعاً این سازمان بین‌المللی اسیر صهیونیست‌هاست.

به فعالیت تمامی دوربین‌های فراپادمانی پایان می‌دهیم

وی درباره واکنش ایران به بدعهدی اروپایی‌ها و صدور قطعنامه شورای حکام گفت: ما گفتیم باقی مانده حسن نیت خودمان را هم خاتمه می‌دهیم، در برجام تعدادی دوربین اضافه شد برای اینکه همان محدودیت‌ها را بتواند ثبت کند، ثبت محدودیت‌هایی که در برجام قید شده است. خب این دوربین‌ها نصب بود، کارت حافظه آن را به عنوان یک گام کوچک که در همین سال گذشته ما براساس مصوبه مجلس و شورای عالی امنیت ملی اجازه دادیم که کارت حافظه که پر می‌شد بیاید عوض کند، نه اینکه ببرد آنجا، پیش ماست و پلمب می‌شود، نکته‌ای که وجود داشت این بود که ما ضبط دوربین‌های برجامی را همین طور گذاشته بودیم به عنوان باقی مانده حسن نیت در جهت اعتمادسازی باشد.

اسلامی ادامه داد: الآن که دیدیم نه اصلاً رفتار، یک رفتار کاملاً غیرحقوقی، یک اتهامات واهی و در حقیقت غیرقابل قبول به عنوان مثال از این چهار مکان یکی از این مکان‌ها را بستند یعنی نوشت دیگر «No more question» دیگر سؤال ندارد. این که در دو ماه پیش آمدند و «No more question» نوشتند. خب دوباره الآن برای چه آمد در گزارش زیر سؤال برد و بازش کرد؟ اینکه من گفتم اراده‌ای در شخص مدیرکل مشاهده نمی‌شود که بخواهد قانع شود، خب وقتی شما اراده می‌کنی که قانع نشی، خب قانع نمی‌شوی. این چه رفتاری است؟ پس ببینید این سیاسی بودنش، نفوذی بودن و اسیر بودن است، جریان صهیونیستی بر این جریان یک امر واضح و بدیهی است، بنابراین ما دوربین‌ها را تعدادی اش را فعالیتش را خاتمه دادیم، بقیه‌اش را هم فردا خاتمه خواهیم داد. تعداد این دوربین‌های فراپادمانی، ۱۷، ۱۸ عدد است.

وی تأکید کرد: توافقی که صورت گرفته دو بخش دارد؛ یک بخش تعهدات و داده‌های ماست، بخش دیگر ستانده‌های ما. این داده و ستانده از این طرف و آن طرف هر طوری بخوانید درست است دیگر، خب شما باید به تعهداتان عمل کنید، این نمی‌شود که تا الآن برای ما تکلیف کردید، فرض بعد به من می‌گویید که نه شما باید حتماً انجام دهید یعنی چه؟ این یک معامله بوده، این معامله یک طرفش با حسن نیت تعهداتش را انجام داده، شما انجام ندادی، طبیعی است که من هم نباید انجام دهم، شما اگر آمدید تعهدات را انجام دادی، من هم دوباره شروع می‌کنم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سؤال که آژانس چه تضمینی می‌دهد که اگر ما چرخه سوخت نداشته باشیم، این‌ها اجازه بدهند و سوخت در اختیار ما قرار بدهند؟، گفت: اتفاقاً یکی در اینستاگرام من چند روز پیش نوشته بود که آقا چیزهایی که هست را که راحت به ما می‌دهند، چرا کشور را به دردسر می‌اندازید؟ گفتم شما لطف کن برو برایمان رادیودارو بخر بردار و بیار، می‌دهند به شما رادیودارو؟ حتی بعد از برجام هم ما نتوانسته‌ایم رادیو دارو برای کشور تهیه کنیم. همین مثالی که زدید رآکتور تهران سوخت ۲۰ درصد، این‌ها روی چرخه سوخت این همه غوغا و سر و صدا راه می‌اندازند؛ روی چرخه سوخت است.

جزئیات پیشرفت‌های صنعت هسته‌ای در حوزه‌های مختلف

اسلامی درباره پیشرفت‌های صنعت هسته‌ای گفت: یک جریان سنگین علمی و پژوهشی و صنعتی الآن شکل گرفته است هم در حوزه پرتودهی‌ها، هم در بحث مسائل مربوط به ایزوتوپ‌های پایداری که تنوعی از یافته‌ها را دارد هم در بحث آب سنگین هست، مشتقات آب سنگین که ارزش افزوده فوق‌العاده بالا دارد و یا در ارتباط با بحث پلاسما که خب پلاسماتراپی را ما کار کردیم و داریم وارد عرصه‌هایی می‌شویم که واقعاً روزمره برای زندگی مردم و به خصوص کسانی که از بیماری سرطان رنج می‌برند این هم در کنار رادیوداروها و آن اقداماتی که در گذشته شده تازه این یک ظرفیت جدید و جبهه جدیدی را برای خدمت به مردم باز کرده که این‌ها دستاوردهایی است که در این چند ماهه پرشتاب داریم صنعتی می‌کنیم این‌ها را و پیش می‌بریم.

وی اضافه کرد: شما در بخش کشاورزی وقتی که می‌شنوید که ۳۰ درصد محصولات شما دورریز دارد، وقتی که پرتودهی می‌کنید، این ۳۰ درصد؛ ۳۵، ۳۶ میلیون تن محسوب می‌شود، کم است، یک اقتصاد کشوری را جا به جا می‌کند این ۳۰ درصد، پرتودهی می‌شود، الآن اطلس پرتودهی کشور را تهیه کردیم و سراسر کشور داریم برنامه‌ریزی می‌کنیم که با مشارکت بخش خصوصی این ظرفیت‌ها به وجود بیاید و در گستره ملی بتواند به مردم این خدمت را ارائه بدهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی درباره دستاوردهای صنعت هسته‌ای در حوزه کشاورزی گفت: یکی از مواردی که ما پرشتاب داریم می‌رویم همین حوزه کشاورزی است. در بحث آفت‌زدایی و پیشگیری از آفت‌پذیری پسته؛ همین آفلوتوکسینی که پسته‌های ما را مرجوع می‌کند و خسارت سنگین به بار می‌آورد الآن اولین نمونه صنعتی مان را رونمایی کردیم که این به زودی در قطب پسته کشور در رفسنجان و بعد از آن هم در دامغان نصب خواهیم کرد و این خدمت را به بخش کشاورزی کشور در حوزه پسته خواهیم کرد.

اسلامی درباره دستاوردهای صنعت هسته‌ای در حوزه صنایع بزرگ گفت: به طور قطع شما در هر رشته‌ای که وارد شوید هست، مثلاً ما در صنعت فولاد همه ابزار دقیق‌ها؛ هسته‌ای است یعنی شما چگالی سنج می‌خواهید، سطح سنج می‌خواهید این‌ها هسته‌ای است، این‌ها در تحریم‌ها کارخانه‌ها یکی پس از دیگری می‌خوابید، الآن ۱۵۰ – ۱۶۰ کارخانه بزرگ کشور چه پالایشگاه، چه سیمان، چه فولاد این‌ها همه سیستم‌های ابزاردقیقشان متوقف شده بودند به آن‌ها سرویس نمی‌دادند و تعمیر هم نمی‌کردند این‌ها را الآن سازمان انرژی اتمی دارد به صنایع کشور می‌دهد و ما ساختیم یعنی محصول داریم به این‌ها می‌دهیم.

منبع: صداوسیما

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.