تاریخ انتشار : جمعه 21 آبان 1400 - 2:57
کد خبر : 26224

قانونی که معامله را به نفع مستاجر تمام می کند

قانونی که معامله را به نفع مستاجر تمام می کند

اجاره یک قرار داد است که با انعقاد آن مستاجر مالک منافع مالی می شود.

به گزارش تیتر داغ:میلاد مطهری نژاد وکیل پایه یک دادگستری ، درباره عقد اجاره و امکان فسخ آن اظهار کرد: مطابق ماده ۴۶۶ اجاره عقدی است که به موجب آن شخصی (مستاجر) مالک منفعت مالی که مورد اجاره قرار گرفته می‌شود. برای مثال منفعت یک خانه استفاده سکونت در آن، استفاده از آشپزخانه و حمام و استراحت کردن در آن است که به موجب عقد اجاره مستاجر برای مدتی صاحب این منافع می‌شود.

مطهری نژاد بیان کرد: بنابراین مشخص شد که هدف از اجاره استفاده از منفعت آن مال است، اما گاهی شرایطی پیش می‌آید که منفعت مال از بین می رود.

این وکیل دادگستری ادامه داد: اگر منفعت مال مورد اجاره قرار گرفته از بین برود یا استفاده از آن ممکن نباشد به شرطی که این وضعیت به علت قصور مستاجر نباشد، برای او حقوقی ایجاد می‌کند.

وی اظهار کرد: مطابق قانون هرزمانی که به دلیل یک عیب منفعت مالی که اجاره شده غیرقابل استفاده باشد و نشود این عیب را برطرف کرد به شرطی که عیب به علت قصور مستاجر رخ نداده و علت آن حوادث قهری باشد عقد اجاره باطل می‌شود، زیرا همانطور که بیان شد هدف اجاره استفاده از منفعت آن بوده که حالا ممکن نیست.

مطهری نژاد بیان کرد: برای مثال ممکن است ملکی را برای استفاده بیمارستان اجاره کنند و بیمارستان در این ملک دایر شود، اما پس از مدتی ارتش میدان تیری را کنار این بیمارستان بسازد، واضح است یک بیمارستان کنار میدان تیر نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد و استفاده از کمال مورد اجاره مقدور نیست، این اتفاق از دست مستاجر خارج بوده و از حوادث قهری به شمار می‌رود به همین دلیل برای مستاجر حق فسخ ایجاد می‌شود. حتی در صورتی که مستاجر اختیارات معامله را از جمله خیار فسخ از خود ساقط کرده باشد.

این وکیل دادگستری گفت: گاهی حادثه ایجاد شده تنها باعث از بین رفتن بخشی از منفعت مال مورد اجاره می‌شود برای مثال به علت حادثه‌ای ۳ هزار متر از یک سوله ۱۰ هزار متری غیرقابل استفاده می‌شود، در این حالت انفساخ (فسخ شدن خود به خودی قرارداد) نسبت به همان بخشی که استفاده از آن ممکن نیست اتفاق میفتد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.