تاریخ انتشار : سه شنبه 31 خرداد 1401 - 8:37
کد خبر : 33204

قیمت میلگرد ۱.۲ درصد رشد کرد؛ سیمان منفی شد

قیمت میلگرد ۱.۲ درصد رشد کرد؛ سیمان منفی شد

مرکز آمار ایران اعلام کرد: قیمت نهاده های ساختمانی در فصل زمستان ۱۴۰۰ نسبت به پاییز سال قبل تنها ۳ درصد رشد داشت ولی نسبت به زمستان ۱۳۹۹ افزایش ۳۵.۵ درصدی داشته است.

به گزارش تیتر داغ؛ بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، در فصل زمستان١۴٠٠ شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران نسبت به فصل قبل (پاییز ۱۴۰۰) ۳ درصد افزایش داشته است.

همچنین در زمستان ١۴٠٠ تورم فصلی نهاده‌های ساختمانی ۳ درصد بوده که در مقایسه با فصل قبل از آن که ٢.٨ درصد بود، ٠.٢ درصد افزایش داشته است. منظور از تورم فصلی، درصد تغییر عدد شاخص قیمت در فصل جاری نسبت به عدد شاخص در فصل قبل است.

در این فصل (زمستان ۱۴۰۰) بیشترین تورم فصلی در بین گروه‌های اجرایی مربوط به گروه اجرایی «تأسیسات برقی» با ۱۳.۶ درصد و کمترین تورم فصلی مربوط به گروه اجرایی «آهن آلات، میلگرد و پروفیل درب و پنجره» با ١.٢ درصد است؛ بیشترین کاهش نیز مربوط به گروه اجرایی «سیمان، بتن، شن و ماسه» با ١.٣- درصد بوده است.

کاهش تورم نقطه به نقطه

در زمستان ١۴٠٠ تورم نقطه به نقطه معادل ٣۵, ۵ درصد بوده است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٣٩.۶درصد) ۴.١ واحد درصد کاهش داشته؛ منظور از تورم نقطه‌ای، درصد تغییر شاخص قیمت در فصل جاری نسبت به شاخص قیمت فصل مشابه سال قبل است.

در این فصل در بین گروه‌های اجرایی، گروه «شیشه» با ۶۹ درصد بیشترین تورم و گروه اجرایی «ایزوگام و قیرگونی و آسفالت» با ٢٧.٢ درصد، کمترین تورم نقطه به نقطه را به خود اختصاص داده است.

کاهش تورم سالانه نهاده‌های ساختمانی

در زمستان ١۴٠٠ تورم سالانه نهاده‌های ساختمان ۵۵.۳ درصد بوده که نسبت به فصل قبل از آن که ۶٩.٩ درصد بود، ١۴.۶ درصد کاهش داشته؛ منظور از تورم سالانه، درصد تغییر متوسط شاخص قیمت چهار فصل منتهی به فصل مورد نظر، نسبت به همین اطلاع در سال قبل است.

در زمستان ۱۴۰۰ بیشترین تورم در بین گروه‌های اجرایی ساختمان، مربوط به گروه اجرایی «شیشه» با ۸۵.۴ درصد و کمترین تورم با ٣۶.٨ درصد متعلق به گروه «خدمات» بوده است.

قیمت برخی اقلام نهاده‌های ساختمانی

گروه آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده (رشد ۲۸ درصدی قیمت‌ها): در این فصل عدد شاخص به ۱۴۳۱ رسیده است که نسبت به فصل قبل ۱.۲ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲۸.۱ درصد افزایش داشته است. همچنین متوسط شاخص چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۴۶.۴ درصد افزایش داشته است.

گروه سیمان، بتن، شن و ماسه (افزایش ۳۵ درصدی): در این فصل عدد شاخص به ۱۲۷۳.۶ رسیده که نسبت به فصل قبل ۱.۳ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳۵ درصد افزایش داشته است. همچنین متوسط شاخص چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۸۰.۷ درصد افزایش داشته است.

گروه شیر آلات بهداشتی (۴۱ درصد گران شد): در این فصل عدد شاخص به ۱۵۲۹.۱ رسیده که نسبت به فصل قبل ۴.۹ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴۱.۲ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۵۷.۴ درصد افزایش داشته است.

گروه نقاشی ساختمان (رشد ۴۱ درصدی نرخ‌ها): در این فصل عدد شاخص به ۱۶۳۴.۸ رسیده است که نسبت به فصل قبل ۲.۲ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴۱.۴ درصد افزایش داشته است. همچنین متوسط شاخص چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۵۶.۴ درصد افزایش داشته است.

قیمت میلگرد ۱.۲ درصد رشد کرد؛ سیمان منفی شد

منبع: مهر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.