تاریخ انتشار : سه شنبه 24 خرداد 1401 - 7:44
کد خبر : 32801

«مجلس شبیه‌خوانی نسوان» برپا شد/اجرای تئاتر برای راه‌اندازی اکابر

«مجلس شبیه‌خوانی نسوان» برپا شد/اجرای تئاتر برای راه‌اندازی اکابر

نسیم مقدم یکی از کارگردانان نمایش «مجلس شبیه‌خوانی نسوان» با اشاره به واقعی بودن بخشی از داستان نمایش عنوان کرد در اجرای اثر از تکنیک‌ها و المان‌های تعزیه استفاده شده است.

به گزارش تیتر داغ؛ نسیم مقدم نویسنده و یکی از کارگردانان نمایش «مجلس شبیه‌خوانی نسوان» که به تازگی اجرای خود را در تماشاخانه انتظامی آغاز کرده است درباره این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: این نمایش به کارگردانی مشترک من و ارغوان راستی از ۲۲ خرداد ماه در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان ایران به صحنه رفته است. ماجراهای این نمایش در اوائل پهلوی اول رخ می‌دهد و قصه چند زن است که قصد دارند سوادآموزی را بین زن‌ها رواج دهند و آن‌ها را باسواد کنند اما چون هزینه‌های این کار را ندارند، تصمیم می‌گیرند نمایشی راه اندازی کنند و از فروش بلیت آن مخارج اکابر زنان را تامین کنند در حالی که در آن دوران زنان اجازه نداشتند در تئاتر بازی کنند و تئاتر یک شغل کاملاً مردانه بوده است.

وی ادامه داد: به دلیل محدودیتی که برای این زنان در اجرای تئاتر وجود داشته، اتفاقاتی برایشان رخ می‌دهد. در واقع این زنان مانند چند روح هستند که در طول این ۱۰۰ سال در جهان سرگردان بودند و حالا روایت خودشان را از این اتفاق بیان می‌کنند. داستان نمایش به صورت رفت و برگشتی بین برزخ و دوران پهلوی اول روایت می‌شود و روایت غیرخطی شکسته‌ای را به تصویر می‌کشد که نقطه اتصالش یک مجلس شبیه خوانی است.

مقدم درباره ویژگی‌های متن بیان کرد: نمایش بستر واقعی دارد و در آن دوران واقعاً همین اتفاق رخ داده است و عده‌ای از زنان قصد راه اندازی کلاس اکابر و اجرای تئاتر برای تامین منابع مالی این کار را داشتند اما برای ماجراهای بعد از آن ما تخیل را هم به داستان اضافه و درباره سرنوشت این زنان داستان سرایی کردیم.

این کارگردان در پایان درباره شکل‌گیری این اثر نمایشی توضیح داد: تلاش کردیم در شیوه اجرایی کار را به سمت مجلس شبیه خوانی و تعزیه ببریم چون کانسپتی که برای نگارش متن در ذهنم شکل گرفت به این شکل بود که تعزیه نمایش ایرانی است که یک فاجعه را به تصویر می‌کشد از این رو این شیوه را وارد نمایش «مجلس شبیه خوانی نسوان» نیز کردم چون به نظرم لزومی ندارد که به تصویر کشیدن این فاجعه فقط جنبه مذهبی داشته باشد و ما می‌توانیم هر فاجعه‌ای را در این قالب نمایشی نشان دهیم. البته کل کار تعزیه نیست بلکه از تکنیک‌ها و المان‌ها و ویژگی‌های شبیه خوانی برای روایت بهتر نمایش بهره گرفتیم.

نمایش «مجلس شبیه خوانی نسوان» که پیش از این یک اجرا در جشنواره تئاتر دانشگاهی نیز داشته است به کارگردانی مشترک نسیم مقدم و ارغوان راستی و تهیه‌کنندگی سعید سیادت تا ۱۳ تیرماه هر شب ساعت ۲۱ روی صحنه می‌رود.

آیدا رضایی، نسیم مقدم، شادی دهقان، ارغوان راستی، تیام کریمایی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

منبع: مهر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.