تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 اسفند 1402 - 16:30
کد خبر : 115620

نصب انشعاب فاضلاب خانگی به فاضلاب شهری

نصب انشعاب فاضلاب خانگی به فاضلاب شهری

نصب انشعاب فاضلاب خانگی به فاضلاب شهری فاضلاب برآمده از آب مصرفی ماست که شامل زباله های انسانی، ضایعات مواد غذایی، روغن ها، صابون ها و مواد شیمیایی است. در خانه ها، این موارد آب سینک، دوش، وان، توالت، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی می شود. البته مشاغل و صنایع نیز سهم خود را از آب مصرفی

نصب انشعاب فاضلاب خانگی به فاضلاب شهری

فاضلاب برآمده از آب مصرفی ماست که شامل زباله های انسانی، ضایعات مواد غذایی، روغن ها، صابون ها و مواد شیمیایی است. در خانه ها، این موارد آب سینک، دوش، وان، توالت، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی می شود. البته مشاغل و صنایع نیز سهم خود را از آب مصرفی دارند که باید پاکسازی شود. اما مهمترین مورد نصب انشعاب فاضلاب خانگی به فاضلاب شهری است که باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا اگر تمام موارد منتج به آلودگی را کنار بگذاریم که نمی توان کنار گذاشت، بحران آب در کشور ما زیست انسانی در ایران را تحت الشعاع قرار داده و اگر فکری عاجل برای آن نشود، در آینده ای نچندان دور، فاجعه عظیم رخ داد. 

دفع فاضلاب 

ما تصفیه فاضلاب را به عنوان یک مصرف آب در نظر می گیریم زیرا با سایر مصارف آب در ارتباط است. بسیاری از آب مورد استفاده خانه ها، صنایع و مشاغل باید قبل از رهاسازی به محیط زیست تصفیه شود و این مورد ممکن نیست مگر اتصال آنها به فاضلاب شهری که در نهایت به تصفیه خانه های مورد نظر منتقل شوند. درست است که طبیعت توانایی شگفت انگیزی برای مقابله با مقادیر کمی هدررفت آب و آلودگی دارد، اما اگر میلیاردها گالن فاضلاب تولید شده در روز را قبل از رهاسازی دوباره به محیط زیست، تصفیه نکنیم، غافلگیر خواهد شد. تصفیه خانه ها آلاینده های فاضلاب را تا حدی کاهش می دهند که طبیعت بتواند آن را تحمل کند.

البته فاضلاب شامل رواناب ها نیز می شود. اگرچه برخی افراد تصور می‌کنند که بارانی که در طول خیابان می‌بارد نسبتاً تمیز است، اما اینطور نیست. مواد مضری که جاده ها، پارکینگ ها و پشت بام ها را از بین می برد، می تواند به رودخانه ها و دریاچه های ما آسیب برساند. به همین دلیل متخصصان اذعان دارند که این موضوع، مراقبت از محیط زیست و سلامت خودمان است. ضمنا دلایل خوب و قانع کننده ای وجود دارد که چرا تمیز نگه داشتن آب ما یک اولویت مهم است.

آب تمیز برای گیاهان و حیواناتی که در آب زندگی می کنند بسیار مهم است. این مورد برای صنعت ماهیگیری، علاقه مندان به ماهیگیری ورزشی و نسل های آینده مهم است. علاوه بر آن رودخانه ها و آب های اقیانوس ما مملو از حیاتی است که به خط ساحلی، سواحل و مرداب ها بستگی دارد. آنها زیستگاه های حیاتی برای صدها گونه ماهی و دیگر آبزیان هستند. پرندگان آبزی مهاجر از این مناطق برای استراحت و تغذیه استفاده می کنند. به این موارد اضافه کنید که آب یک زمین بازی عالی برای همه ماست. به این معنی که ارزش‌های دیدنی و تفریحی آب‌های ما دلایلی است که بسیاری از مردم برای زندگی آنجا را انتخاب می‌کنند و بازدیدکنندگان به سمت فعالیت های آبی مانند شنا، ماهیگیری، قایق سواری و پیک نیک جذب می شوند. و از آنها مهمتر، پس اگر به درستی تمیز نشود، آب می تواند ناقل بیماری باشد. از آنجایی که ما بسیار نزدیک به آب زندگی می کنیم، کار می کنیم و بازی می کنیم، باید باکتری های مضر را حذف کنیم تا آب ایمن شود.

نصب انشعاب فاضلاب خانگی به فاضلاب شهری و مراقبت از سلامت عمومی

اگر فاضلاب به درستی تصفیه نشود، قادر است روی محیط زیست و سلامت انسان تأثیر منفی بگذارد. این اثرات می تواند شامل آسیب به جمعیت ماهی و حیات وحش، کاهش اکسیژن، بسته شدن سواحل و سایر محدودیت ها در استفاده تفریحی از آب، محدودیت در برداشت ماهی و صدف و آلودگی آب آشامیدنی باشد. نمونه هایی از آلاینده های موجود در فاضلاب و اثرات مضر بالقوه این مواد بر اکوسیستم ها و سلامت انسان را می توان به شکل زیر عنوان نمود.

  • مواد آلی و بقایای پوسیده می تواند اکسیژن محلول در دریاچه را مصرف کند و ماهی ها و سایر موجودات آبزی را از چرخه حیاط باز دارد.
  • مواد مغذی بیش از حد، مانند فسفر و نیتروژن (از جمله آمونیاک)، می تواند باعث اتروفیکاسیون یا بارور شدن بیش از حد آب های دریافت کننده شود که می تواند برای موجودات آبزی سمی باشد، رشد بیش از حد گیاه را افزایش دهد، اکسیژن موجود را کاهش دهد، به مکان های تخم ریزی آسیب برساند، زیستگاه و سرب را تغییر دهد.و در نهایت به کاهش در گونه های خاص منجرب شود.
  • ترکیبات کلر و کلرامین های معدنی می توانند برای بی مهرگان آبزی، جلبک ها و ماهی ها سمی باشند.
  • باکتری‌ها، ویروس‌ها و پاتوژن‌های بیماری‌زا می‌توانند سواحل را آلوده کرده و جمعیت صدف‌ها را آلوده کنند که منجر به محدودیت‌هایی در تفریحات انسانی، مصرف آب آشامیدنی و مصرف صدف‌ها شود.
  • فلزاتی مانند جیوه، سرب، کادمیوم، کروم و آرسنیک می توانند اثرات سمی حاد و مزمن بر روی گونه ها داشته باشند.
  • مواد دیگری مانند برخی از داروها و مراقبت های شخصی مجراها که عمدتاً در پساب های فاضلاب وارد محیط می شوند، ممکن است سلامت انسان، آبزیان و حیات وحش را نیز تهدید کنند.

در واقع هدف اصلی تصفیه فاضلاب حذف هر چه بیشتر مواد جامد معلق قبل از تخلیه آب باقیمانده به نام پساب به محیط است. با پوسیدگی مواد جامد، اکسیژن مورد نیاز گیاهان و حیوانات موجود در آب مصرف می‌شود. این تصفیه زمانی در مدار درست و کارآمد قرار میگیرد که تجمع فاضلاب از یک شریان اصلی به تصفیه خانه های منتقل شود. از آنجایی که بیشترین فاضلاب تولید شده مربوط به خانه هاست، باید در گام نخست با انتقال آنها به سیستم شهری راهی ساده برای تصفیه آنها فراهم ساخت. اگر این شرایط با همت همگانی و قدم های هم افزا همراه شود، نوید روزهای عالی و تحولات بزرگ را می دهد، که منجرب به تعالی و کیفیت سبک زندگی اجتماعی می شود. 

مزایای نصب انشعاب فاضلاب خانگی به شهر

همانطور که متوجه شدیم، تصفیه فاضلاب یکی از مهمترین جنبه های حفاظت از محیط زیست است. سیستم تصفیه فاضلاب به تمیز و ایمن نگه داشتن آب و محافظت از محیط زیست کمک می کند. سیستم تصفیه، فاضلاب را از توالت، سینک ظرفشویی، ماشین لباسشویی، حمام و سایر لوازم خانگی مصرف کننده آب دریافت، ذخیره، تصفیه و دفع می سازد. بنابراین هنگامی که در مورد سیستم تصفیه فاضلاب صحبت می کنیم، معمولاً نه تنها به سپتیک تانک، بلکه به لوله ها، زهکش ها، مناطق نفوذی و اتصالات همراه نیز اشاره می کنیم که از تصفیه و تخلیه صحیح آب اطمینان می دهند. بسیاری از ساختمان های مدرن سیستم تصفیه فاضلاب خود را در جایی در ملک خود دارند.

با داشتن سیستم تصفیه فاضلاب خانگی به فاضلاب شهری از مزایای بسیاری می توان برخوردار شد. زیرا سیستم های تصفیه فاضلاب، باکتری های عامل بیماری و ارگانیسم های مضر را از بین می برند. این آلاینده ها را قبل از خروج فاضلاب از مخزن و ورود به زمین فیلتر می کند. این فرآیند فیلتر کردن از ورود بیماری ها به منابع آب یا رسیدن به گیاهان و حیوانات مزرعه جلوگیری و به حفاظت از محیط زیست کمک می کند. از سویی دیگر، سیستم های فاضلاب در صورت نگهداری صحیح می توانند تا ۱۵ سال دوام بیاورند. آنها یک راه حل بسیار مقرون به صرفه برای تصفیه آب و دور نگه داشتن باکتری های ناخواسته ارائه می دهند. کمک های مالی و سایر اشکال کمک های در حال حاضر می تواند افراد زیادی را از مزایای نصب انشعاب فاضلاب خانگی به شهری برخوردار و سبک زندگی سالم را تضمین کند.

تفاوت نصب انشعاب فاضلاب خانگی به شهری در ساختار زندگی 

در مقایسه با سیستم های قبلی، سیستم های فاضلاب مدرن حداقل بو را منتشر می کنند. انتشار بو اغلب افراد را از سرمایه گذاری در مخزن سپتیک یا سیستم مشابه منصرف می کند زیرا آنها نمی توانند بوهایی را که اغلب بیرون می زند، تحمل کنند. اما با سیستم های مدرن که انتقال فاضلاب خانگی را به شهری ممکن می سازد، هنگامی که به درستی اجرا شود، دیگر چنین بوهایی را شاهد نخواهید بود. تفاوت مشهود دیگر، مصرف آب اضافی و هزینه های آن است که یک واقعیت ناگوار در بسیاری از کشورهای جهان امروز قلمداد می شود. استفاده بیشتر از برای دفع فاضلاب زمانی که می توانید با نصب انشعاب شهری آن را از محیط زندگی خارج سازید، از چنین هزینه هایی پیشگیری می نماید. ضمنا، نه تنها مانع اسراف منابع آبی می شود و بلکه حتی در چرخه استفاده مجدد از فاضلاب برای آبیاری کشاورزی و دیگر موارد اثرات مهمی بجای می گذارد.  

انتقال فاضلاب خانگی به فاضلاب شهری، نیاز به تعمیر و نگهداری خطوط لوله ای در ساختمان ها را به حداقل می رساند و عمر بسیار طولانی تری نسبت به مدل های قدیمی فاضلاب خانگی دارد. همچنین در این فرایند، اکثر مواد جامد را بسیار سریعتر از سیستم های فاضلاب خانگی خارج شده و انباشت آنها مانع از دفع مناسب فاضلاب نمی شود. بنابراین انسداد کمتر مشکل ایجاد می کند، لجن زدایی به دفعات کمتر مورد نیاز است و مواد جامد کمتری آب های زیرزمینی و زهکشی را آلوده می کند. 

داشتن یک سیستم تصفیه فاضلاب با عملکرد مناسب بسیار مهم است زیرا می تواند از گسترش بیماری جلوگیری، از محیط زیست محافظت کند و در نهایت در دراز مدت در هزینه شما صرفه جویی کند. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری در سیستم فاضلاب در دوران مدرن امکان‌پذیرتر شده است و پیشرفت‌های فناوری به سیستم‌های مدرن این امکان را می‌دهد که در مقایسه با مدل‌های قبلی سازگارتر با محیط زیست، مقرون به صرفه‌تر و نگهداری آسان‌تر  داشته باشند. مهمترین موضوع در این مجال توجه ویژه به تصفیه فاضلاب است که باید در گام اول انتقال آن به درستی صورت گیرد. این انتقال که در اصلیترین گام نیاز به نصب انشعاب خانگی به فاضلاب شهری است، در نگاه کلی امری دشوار و پر مخاطره به قلمداد می شود. در حالی که چنین اقدامی نه تنها به روند و ساختار شهر نشینی کمک می کند، بلکه برای بقای حیات کشور الزامیست.

برای ما امروز پوشیده نیست که با بحران آب آشامیدنی مواجهیم و پوشیده نیست که کشاورزی ما به دلیل کمبود آب به شکل قابل توجهی در حال خارج شدن مدار سرمایه گذاری است. بنابراین انسان احساس می کند این دو مورد، به حد کافی الزام آوری برای نصب انشعاب فاضلاب خانگی به فاضلاب شهری را دارد و باید با این روش بخشی از بحران های ذکر شده را مدیریت کرد. 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.