تاریخ انتشار : سه شنبه 7 تیر 1401 - 18:06
کد خبر : 33602

چرا باید از دستگاه حضور و غیاب در مشاغل استفاده کنیم؟

چرا باید از دستگاه حضور و غیاب در مشاغل استفاده کنیم؟

امروزه دستگاه های حضور و غیاب نیاز همه‌ سازمان ‌ها و شرکت‌ هایی است که کنترل تردد، امنیت و نظارت بر کارکرد پرسنل برایشان اهمیت دارد. هر کسب و کاری که بیشتر از چند نفر پرسنل داشته باشد، به مرور زمان نیازمند استفاده از دستگاه حضور و غیاب خواهد شد. ممکن است فکر کنید در

امروزه دستگاه های حضور و غیاب نیاز همه‌ سازمان ‌ها و شرکت‌ هایی است که کنترل تردد، امنیت و نظارت بر کارکرد پرسنل برایشان اهمیت دارد. هر کسب و کاری که بیشتر از چند نفر پرسنل داشته باشد، به مرور زمان نیازمند استفاده از دستگاه حضور و غیاب خواهد شد. ممکن است فکر کنید در کسب و کارهای کوچک، می توان از سیستم دستی برای کنترل ساعات کاری کارکنان استفاده نمود، اما حتی با داشتن چند کارمند ممکن است اشتباهاتی در محاسبه حقوق و دستمزد آنان رخ دهد.

انواع مختلفی از دستگاه های حضور و غیاب در سطح دنیا و در سطح ایران وجود دارد که هر کدام مناسب سازمان یا شرکت خاصی است و از یک روش خاصی برای شناسایی افراد استفاده می کند. دستگاه حضور و غیاب گذر کنترل یکی از بهترین و دقیق ترین سیستمهای حضور و غیاب مدرن در ایران میباشد. این سیستم ها شامل سخت افزار و نرم افزاری است که برای ثبت تردد پرسنل در یک محیط کاری استفاده می شود تا علاوه بر ایجاد نظم در محیط کار با توجه به کارکرد هر یک از کارکنان، مدیران بتوانند حقوق و دستمزد آن ها را به طور دقیق و درست پرداخت کنند.

 

دلایل استفاده از سیستم حضور غیاب

  • کنترل حضور و غیاب پرسنل براساس سیستمهای سنتی بسیار وقت گیر و کند صورت میگیرد.
  • با توجه به کاغذی بودن محاسبات حضور و غیاب نتیجه و گزارش نهایی به صورت آنلاین در اختیار مدیران قرار نمیگیرد ولی با استفاده از سیستم حضور و غیاب کنترل پرسنل برای مدیران به صورت لحظه ای و بسیار ساده امکانپذیر میباشد.
  • ثبت اطلاعات پرسنل در سیستم حضور و غیاب باعث کمتر شدن اشتباه فردی و محاسباتی در کارکرد پرسنل میشود که دغدغه بسیاری از پرسنل و مدیران میباشد.
  • معمولا انتقال اطلاعات حضور و غیاب با توجه به زمان بر بودن محاسبات با تاخیر زیادی به واحد حقوق و دستمزد ارسال میشود واین ممکن است باعث نارضایتی پرسنل و حتی مدیران مجموعه شود.
  • استفاده از سیستم حضور و غیاب در هر سازمان باعث ایجاد نظم و انضباط کاری و در نتیجه راندمان کاری بالا برای آن مجموعه میگردد.
  • امنیت ثبت و نگهداری اطلاعات در سیستم حضور و غیاب بسیار بالا میباشد و امکان از بین رفتن این اطلاعات بسیار کم میباشد.
  • از محاسن دیگر سیستم حضور و غیاب از بین رفتن کاغذ بازی در سیستم اداری میباشد که از نظر هزینه هم به نفع کارفرما میباشد.
  • سیستم های حضور و غیاب قوانین سازمانی را بین تمام پرسنل به صورت عادلانه و برابر اجرا  مینمایند.

انواع دستگاههای حضور و غیاب

مزایا و معایب دستگاه های حضور و غیاب کارتی

مزایای اصلی دستگاه های کارتی عبارتند از: سرعت عملکرد بالا و توانایی ثبت و کنترل تردد تعداد زیادی از افراد در حداقل زمان ممکن، کوتاه بودن زمان استفاده و هزینه کمتر برای خرید و تعمیرات آن ‌ها نسبت به دیگر انواع دستگاه ها. این مزایا استفاده از دستگاه‌ های کارتی را برای سازمان ‌های دارای پرسنل فراوان که قصد دارند هزینه کمی برای خرید دستگاه حضور غیاب صرف کنند، مناسب می‌ کند.

در مورد معایب دستگاه حضور و غیاب کارتی باید گفت که این دستگاه ها نیاز به ناظر دارند و وجود ناظر منجر به هزینه اضافی می شود، چرا که اگر ناظری وجود نداشته باشد ممکن است یک نفر با استفاده از کارت افراد دیگر، تردد آن‌ ها را متقلبانه ثبت کند.یکی دیگر از معایب دستگاه های کارتی این است که اگر دارنده کارت آن را گم کند و یا کارت دچار شکستگی شود، تا زمان جایگزین کردن کارت جدید امکان ثبت تردد وجود ندارد.

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی

یکی از شیوه های تردد که مبنی بر اصول بیومتری انسان است. قابلیت استفاده از اثر انگشت می باشد. این روش یکی از مطمئن ترین روش ها برای تشخیص هویت یک فرد است، زیرا هر شخصی اثر انگشت منحصر به فرد خود را دارد و در سر انگشت هر شخص برآمدگی هایی وجود دارد که شکل و نحوه قرارگیری آن ها با هیچ شخص دیگری مشابهت ندارد.

مزیت دستگاه‌های حضوروغیاب اثرانگشتی، این است که نیاز به ناظر ندارند و زمان ثبت تردد آن‌ها هم نسبت به دستگاه‌های رمزی کوتاه است اما این دستگاه‌ها هزینه خرید و تعمیرات بیشتری نسبت به دستگاه‌های رمزی و کارتی دارند. خصوصاً اگر حسگر اثرانگشت این دستگاه‌ها دچار خرابی شود هزینه تعمیر بالایی دارد. همچنین این دستگاه‌ها بعضاً در تشخیص اثرانگشت برخی افراد خصوصاً افرادی که کارهای یدی انجام می‌دهند و اثرانگشت آن‌ها مغدوش است، دچار مشکل می‌شوند.

دستگاه حضور وغیاب تشخیص چهره

یکی ‌دیگر از انواع دستگاه‌های بیومتریک دستگاه‌هایی هستند که براساس تشخیص چهره کار می‌کنند. در این روش از چهره پرسنل با تمام زوایا عکس گرفته و در حافظه دستگاه ثبت می‌شود و پس از آن کارکنان در هنگام ورود و خروج خود باید مقابل دستگاه ایستاده تا دستگاه چهره آن‌ها را تشخیص دهد.

جدید ترین دستگاه های کنترل تردد تشخیص چهره، مجهز به دوربین مادون قرمز می باشد که با بهرمندی از قابلیت های هوش مصنوعی و الگوریتم های تشخیص چهره، امکان ثبت تردد پرسنل در کمترین زمان ممکن با درصد امنیت بالا و کمترین میزان تقلب و خطا را دارند. هر چند انواع دستگاه کنترل تردد تشخیص چهره قیمت بالاتری نسبت به نمونه های اثرانگشتی دارد، اما درصد خطا و اشتباه در این مدل از دستگاه ها بسیار کمتر می باشد.

در دستگاه تشخیص چهره امکان تقلب به هیچ وجه وجود ندارد؛ چرا که برای هر فرد فقط امکان ثبت چهره‌ خودش وجود دارد. سرعت عمل این دستگاه‌ ها بسیار بالاست. تغییراتی مانند لنز گذاشتن، آرایش کردن، ریش گذاشتن، عینک داشتن و … هیچ تاثیری در شناسایی دستگاه نداشته و دستگاه به راحتی می‌ تواند چهره افراد را شناسایی نماید.

در دستگاه ‌های تشخیص چهره امکان تقلب به هیچ وجه وجود ندارد؛ زیرا هر فرد فقط می تواند چهره‌  خودش را ثبت کند، اما در دستگاه ‌های اثر انگشتی امکان ثبت چندین اثر انگشت برای هر فرد وجود دارد و اگر اپراتور سیستم حضور غیاب قصد تقلب در ترددها را داشته باشد می ‌تواند برای برخی از پرسنل، انگشت افراد دیگری را ثبت کند تا افراد بتوانند به جای هم تردد ثبت کنند.

کارکنانی که در طول زمان کاری خود، با مواد شیمیایی شوینده سر و کار دارند، یا کارگرانی که در محیط هایی مانند کارگاه تراشکاری و یا تعمیرگاه ها مشغول به کار هستند در ثبت تردد با دستگاه اثر انگشتی با مشکل مواجه می ‌شوند. چون اثر انگشت آن ‌ها به علت مغدوش بودن در سیستم ثبت نمی ‌شود، اما استفاده از دستگاه تشخیص چهره این مشکل را برای آن ‌ها حل می ‌کند.

یکی دیگر از مزایای دستگاه تشخیص چهره نسبت به دستگاه اثر انگشتی این است که چون کارکنان تماس فیزیکی با دستگاه ندارند، امکان انتقال انواع آلودگی‌ ها و بیماری ‌های پوستی از طریق دستگاه وجود ندارد، اما در دستگاه اثر انگشتی ممکن است این نوع بیماری ها بین کارکنان انتقال یابد.

در فصل ‌های سرد سال گاهأ پرسنل برای ثبت اثر انگشت خود در دستگاه‌ های اثر انگشتی دچار مشکل می‌ شوند. چون حسگر این دستگاه‌ ها در شرایط رطوبت معمول محیطی کار می ‌کند، اما در دستگاه‌ های تشخیص چهره این مشکل برای افراد به وجود نمی‌ آید.

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.