تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تیر 1400 - 10:11
کد خبر : 21513

چگونه اجازه ندهیم دیگران شخصیت‌مان را تخریب کنند؟

چگونه اجازه ندهیم دیگران شخصیت‌مان را تخریب کنند؟

عزت نفس موضوع بسیار مهمی است که افراد در تمامی ابعاد زندگی خود باید به آن توجه کنند.

به گزارش تیتر داغ؛ عزت نفس تعاریف بسیار زیاد و مختلفی دارد که یکی از آن‌ها   به دست آوردن یک برداشت خوب و مثبت از خود است.

عزت نفس، جنبه ارزیابی شده‌ای که هر فرد درمورد خودش دارد و میزان احترامی که برای خودش و دیگران قائل است و به داشته‌ها و توانایی هایش باور دارد.

عزت نفس ربطی به دستاورد‌های انسان ندارد و حتی پدر و مادر ما نیز نمی‌توانند عزت نفس ما را بالا ببرند و در حقیقت، آن‌ها تنها می‌توانند مصالح مناسبی برای شالوده عزت نفس در اختیار ما قرار دهند.

به طور کلی، عزت نفس یعنی احساس خوب نسبت به خود داشتن، پذیرفتن تمامیت خود و با خود در صلح بودن و خود ارزشمندی داشتن.

مهرداد ارجمندی سخنران و مدرس آموزش‌های سخنرانی، در  گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تفاوت میان عزت نفس و اعتماد به نفس اظهار کرد: اغلب مردم فکر می‌کنند عزت نفس همان اعتماد به نفس است؛ به طوری که در یکی از همایش‌هایم که در خصوص عزت نفس بود، فردی با دوست خود حضور داشت و در حین همایش، متوجه شدم که هر دوی آن‌ها لبخند می‌زدند و به دلیل این که این اتفاق برای من تازگی نداشت بدون توجه به آن، کارم را ادامه دادم.

وی بیان کرد: پس از پایان همایش، هر دو سمت من آمدند و فردی که کمی کوتاه قدتر بود به دوستش اشاره کرد و گفت: راهکاری برای پایین آمدن عزت نفس دوست من دارید؟ و وقتی دلیل آن را پرسیدم گفت: به این دلیل که خیلی عزت نفس بالایی دارد و همه را مسخره می‌کند.

این مدرس آموزش‌های سخنرانی تصریح کرد: پس از شنیدن این حرف، فکر کردم که محتوا را خوب ارائه نکردم که این فرد این طور فکر می‌کند، اما بعد از بازخورد گرفتن از بقیه حضار خیالم راحت شد و متوجه شدم که این دو شرکت کننده برای خندیدن به همایش آمده بودند و اصلا توجهی به صحبت‌های من نمی‌کردند چرا که آن فرد اعتماد به نفس بالایی در مسخره کردن دیگران داشت.

احساس توانمندی همان احساس ارزشمندی نیست؟!  

ارجمندی گفت: معمولا وقتی مردم، فردی را در حال خوب صحبت کردن می‌بینند از او به عنوان فرد با عزت نفس یاد می‌کنند، اما این تفکر نمی‌تواند قطعا درست باشد. زیرا اعتماد به نفس یعنی مهارت داشتن در یک حوزه خاص که منظور از اعتماد به نفس این است که من در حوزه خاص و در انجام دادن فعالیت خاص توانمند هستم. این در حالی است که عزت نفس، یعنی داشتن یک احساس کلی نسبت به خود و احساس ارزشمندی و حس رضایت نسبت به تمامیت آن چه هستم.

وی ادامه داد: شاید بسیاری از افراد موفق و ثروتمند را دیده اید که در مدیریت چندگانه بسیار عالی عمل می‌کنند چرا که  به احتمال زیاد، احساس توانمندی و اعتماد به نفس در مدیریت دارند، اما شاید خیلی احساس ارشمندی نمی‌کنند. پس، به طور کلی، اعتماد به نفس به مهارت‌ها و توانایی‌های افراد و عزت نفس به احساس ارزشمندی خود مربوط می‌شود.

//////////////

اعتماد به نفس جزء اما عزت نفس کل است

این مدرس آموزش‌های سخنرانی افزود: وقتی می‌گوییم توانمندی و مهارت در حوزه خاص، مهارت به معنای تکرار و تمرین یک فعالیت و حوزه خاص است یعنی فقط در  همان حوزه فعالیت می‌کند و در حقیقت، وقتی می‌گوییم حوزه‌ای خاص، منظورمان این است که اگر کسی هنگام صحبت کردن در جمع، اعتماد به نفس خوبی دارد لزوما نمی‌تواند در بین افرادی که از لحاظ مهارت یا مدرک از او بالاتر هستند با اعتماد به نفس بسیار بالا صحبت کند یا اگر کسی بسیار خوب و با اعتماد به نفس درمورد پاکیزگی صحبت می‌کند هیچ تضمینی نیست که خودش فیلتر سوخته سیگار خود را از پنجره ماشین بیرون نیندازد. بدین صورت که من می‌توانم با اعتماد به نفس بالا رانندگی کنم، امّا هیچ ضمانتی وجود ندارد که در ساعت ۳ بامداد که چراغ راهنما قرمز است آن را رد نکنم. بنابراین، متوجه می‌شویم که عزت نفس یک کل است نه یک جزء.

ارجمندی اظهار کرد: عزت نفس یک ارزش و اساس درونی است که هر انسانی در بدو تولد آن را به بالاترین میزان دارد، امّا ممکن است با باور‌ها و ارزش‌های غلط خانواده، جامعه و محیط، این عزت سرکوب شود و سپس در جایی بسیار خطرناک خود را نشان دهد؛ به طوری که مرد سی ساله‌ای را می‌شناسم که والدین او در کودکی اش، به شدت او را تحقیر و کنترل می‌کردند و با سرکوب کردن احساس ارزشمندی او باعث ایجاد عقده شدید دیده نشدن در او شدند و حال که به بلوغ رسیده است، قصد دارد در تمامی فعالیت‌های شخصی و شغلی خود  موفق شود تا دیگران او را ببینند و مردان و زنان بسیاری این گونه هستند و ما آن‌ها را می‌شناسیم و شاید خودمان یکی از آن‌ها باشیم.

عزت نفس پایه و ستون است اما اعتماد به نفس یک نمای زیباست

وی بیان کرد: اگر وجود انسان را شبیه به ساختمان درنظر بگیریم عزت نفس مستحکم‌ترین قسمت این بنا  و اعتماد به نفس یک نمای زیبا برای ساختمان است. حتما انسان‌هایی را دیده اید که روی نما، شکل ظاهری و مدرک،   به زیباترین شکل ممکن کار می‌کنند، امّا از درون، یک فرد کاملا غمگین و افسرده هستند.

این مدرس آموزش‌های سخنرانی گفت: انسان‌هایی که به جای عزت نفس برای اعتماد به نفس هزینه می‌کنند دقیقا شبیه کسانی هستند که یک خانه زیبا را روی آب بنا کرده اند و افراد باید بدانند ه اهمیت عزت فس بالا تا جایی است که تقویت آن به معنای واقعی کلمه از فرد یک کوه می‌سازد.

وی با اشاره به ویژگی‌های افرادی که عزت نفس پایین دارند, تصریح کرد: اگرچه نمی‌توان به تمام ویژگی‌های افرادی که عزت نفس پایین دارند اشاره کرد، امّا در این مطلب, به برخی از آن‌ها می پردازیم  تا بتوان به خود نمره ۱ تا ۱۰ داد و هرچه این نمره به ۱۰ نزدیک‌تر باشد نشانگر این موضوع است که این ویژگی در ما بسیار زیاد است و اگر نمره فرد یک باشد یعنی این ویژگی در وجود آن‌ها به میزان کمی وجود دارد. بهتر است افراد با خود صادق باشند. بنابراین، برای بالا بردن عزت نفس خود، ابتدا باید ویژگی‌های دوست داشتنی و دوست نداشتنی خود را بررسی کنند.

با عزت نفس پایین خود اجازه ندهید که دیگران از روی شخصیت شما رد شوند!

بی ثباتی در انتخاب شغل (همه کاره و هیچ کاره)

ارجمندی گفت: اصطلاح همه کاره و هیچ کاره نشان دهنده برخی از افرادی است که در زمینه‌های مختلف اطلاعات سطحی دارند، امّا هیچ یک از این اطلاعات آن ها عمق ندارند و به همین دلیل، متخصص نیستند و از آن جایی که مردم برای افراد متخصص ارزش زیادی قائل هستند، در نتیجه, این افراد شغل خوب و مناسب و رفاه و درآمد خوبی را تجربه نخواهند کرد.

این افراد عزت نفس خود را به نتیجه گره می‌زنند

این مدرس آموزش‌های سخنرانی  ادامه داد: زمانی افراد می‌توانند در یک شغل یا یک رشته نتیجه مناسب بگیرند که در آن شغل یا رشته تجربه‌های زیادی کسب کرده باشند، امّا هنگامی که افراد عزت نفس خود را به نتیجه گره بزنند و بعد از شش ماه، نتیجه حاصل نشود آن حرفه را کنار خواهند گذاشت و به سراغ کار بعدی خواهند رفت و این گونه است که افراد شبیه انسان‌های همه کاره و هیچ کاره می‌شوند که در زمینه‌های متفاوت، اطلاعات سطحی دارند امّا در حقیقت، در هیچ یک از موارد تخصص لازم را نخواهند داشت.

مقایسه کردن خود با دیگران

وی افزود: این جمله ” مادامی که چیزی یا کسی را برای مقایسه کردن با خود دارید روی آرامش خود خط بطلان بکشید. ” را به خاطر بسپارید چرا که اگر افراد در زندگی، کسی یا چیزی را برای مقایسه کردن داشته باشند هیچ موقع رنگ آرامش را تجربه نخواهند کرد. زیرا وقتی فردی را به عنوان معیار مقایسه قرار می‌دهند تلاش می‌کنند که با او هم سطح شوند و وقتی که به این هدف رسیدند گفت وگو‌های درونی شروع می‌شوند و طبق ارزش‌های نادرست, فرد بالاتری را برای معیار خود انتخاب می‌کنند و این چرخه تا آخر عمر ادامه خواهد داشت چرا که همیشه فردی بالاتر از نفر قبل خواهد بود و به این ترتیب، آرامش فردی که همیشه خود را با دیگران مقایسه می‌کند بر هم می‌ریزد.

راضی کرد همه

ارجمندی در پایان خاطرنشان کرد: جمله معروفی وجود دارد که می‌گوید ” انسانی که می‌تواند همه را راضی کند یک جای کارش می‌لنگد. ”
وقتی که انسانی می‌تواند همه را راضی کند به این معنی است که از خودش گذر کرده است. بنابراین، وقتی فرد از خودش بگذرد دیگران از روی او رد خواهند شد و باید این واقعیت را پذیرفت که هیچ گاه نمی‌توان پذیرش و تایید همه انسان‌ها را گرفت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.