تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 تیر 1400 - 5:44
کد خبر : 21288

کشتار دام های مولد و بی توجهی دولت

کشتار دام های مولد و بی توجهی دولت

در حالی که طی ماه های اخیر، هشدارهای زیادی درباره کشتار دام های مولد به دلیل کمبود نهاده و علوفه شنیده می شود، دولت تاکنون اقدام موثری انجام نداده است .

به گزارش تیتر داغ؛ در حالی که طی ماه‌های اخیر، هشدارهای زیادی درباره کشتار دام‌های مولد به دلیل کمبود نهاده و علوفه شنیده می‌شود، دولت تاکنون اقدام مؤثری در این حوزه نداشته است، در همین راستا فعالان بخش خصوصی درباره عدم امکان جبران این خسارت و از بین رفتن ذخایر ژنتیکی کشور اظهار نگرانی می‌کنند ضمن اینکه گفته می‌شود با ادامه این روند بزودی کشور در حوزه تأمین گوشت قرمز نیز دچار چالش شدید می‌شود.

نگران نسل کشی هستیم
در همین زمینه علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی اخیراً در گفتگو با خبرنگار مهر گفته بود: نگرانی ما در حال حاضر کشتن بره ماده‌هاست که به نوعی نسل کشی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: کشتن بره ماده‌های مولد به آینده کشور ضربه می‌زند و از برج ۵ به بعد دچار کمبود دام و چالش در این حوزه خواهیم شد.

ملکی با بیان اینکه بره ماده‌ها به دلیل خشکسالی، شرایط نامطلوب مراتع و کمبود شدید علوفه و همچنین نهاده‌های دامی کشتار می‌شوند، گفت: این بره‌ها وزن بسیار کمی هم دارند و حداکثر ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم گوشت از آنها حاصل می‌شود در حالی که در حالت نرمال میزان گوشت استحصالی باید حداقل ۲۳ کیلوگرم گوشت بدون دنبه باشد.

تا دو ماه آینده با کمبود دام و گوشت مواجه می‌شویم

وی درباره اینکه پیش بینی می‌کنید وضعیت بازار گوشت در هفته‌های آینده به چه صورت باشد؟، ادامه داد: در یک تا دو ماه تغییر و تحول خاصی در بازار گوشت نخواهیم داشت با توجه به عرضه‌ای که وجود دارد اما اگر این روند ادامه یابد تا دو ماه آینده با کمبود مواجه می‌شویم.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

همچنین فرهاد اکبری، رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری دامداران ایران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: دولت سیاستگذاری و برنامه‌ریزی درستی در زمینه تأمین علوفه و خوراک دام نداشته و به همین دلیل موفق به مدیریت بازار این محصولات نشده است.

وی ادامه داد: تنها اقدام دولت در زمینه مدیریت بازار خوراک دام، توزیع نهاده‌ها از طریق سامانه بازارگاه بوده که ایرادات این سامانه نیز چالش‌های زیادی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

کشتار دام‌های مولد، هشدار مهمی که شنیده نمی‌شود

اکبری گفت: تا ۱۰۰ درصد نهاده مورد نیاز دامداری‌های بزرگ از طریق سامانه بازارگاه تأمین می‌شود اما دامداری‌های کوچک‌تر و واحدهایی که در استان‌های دور افتاده تر هستند بین ۳۰ تا ۴۰ نهاده مورد نیازشان را می‌توانند از طریق بازارگاه تأمین کنند این در حالی است که همین دامداری‌ها شصت درصد شیر و دامداری‌های بزرگ چهل درصد شیر کشور را تأمین می‌کنند.

وی اضافه کرد: در واقع تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های دامی و توزیع دولتی این نهاده‌ها منجر به ایجاد رانتی بزرگ برای عده‌ای خاص شده و باقی دامداران را در تنگنا قرار داده است.

اکبری توضیح داد که معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی ابتدا قرار بود که بر اساس اجرای طرح هویت گذاری دام‌ها اقدام به توزیع نهاده کند اما از آنجایی که اجرای این طرح و پلاک گذاری دام‌ها، کار دشواری بود دولت موفق به اجرای آن نشد.

وی تصریح کرد: این نحوه توزیع نهاده‌های دامی منجر شده که عده‌ای خاص هر روز قدرتمندتر و اتحادیه‌ها و دامداری‌های کوچک‌تر ورشکست شوند.

اکبری با اشاره به اینکه شرایط موجود منجر به کشتار گاوهای شیری و تلیسه شده است، افزود: کشتار دام‌های مولد اتفاقی است که در آینده به راحتی قابل جبران نخواهد بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.