تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 شهریور 1402 - 11:01
کد خبر : 104019

گفتگوی تلفنی رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر عراق

گفتگوی تلفنی رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر عراق

«امانوئل ماکرون» و «محمد شیاع السودانی» درباره تحولات منطقه‌ای و بین المللی و همکاری‌های نظامی و امنیتی بین فرانسه و عراق از جمله قرارداد خرید سامانه‌های راداری رایزنی کردند.

به گزارش تیتر داغ؛ نخست‌وزیر عراق و رئیس‌جمهور فرانسه، تلفنی درباره مقدمات برگزاری کنفرانس بغداد ۲۰۲۳ و فعال سازی توافقنامه مشارکت راهبردی بین دو کشور گفتگو کردند.

دفتر اطلاع رسانی نخست وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «محمد شیاع السودانی» تماسی تلفنی از «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه دریافت کرد و طرفین راه‌های تقویت روابط دوجانبه و اجرای مفاد توافقنامه مشارکت راهبردی امضا شده بین دو کشور و توسعه روابط در سطوح اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و نظامی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

بر اساس این بیانیه، السودانی و ماکرون همچنین درباره پرونده قرارداد خرید سامانه‌ای راداری از شرکت فرانسوی «تالس» (شرکت صنایع جنگ‌افزاری و هوافضای فرانسوی) که در شورای وزیران عراق به تصویب رسید و این کشور را قادر می‌سازد کنترل بر مرزها را تشدید و حاکمیت بر حریم هوایی را تقویت کند، رایزنی کردند.

در بیانیه مذکور آمده است: در گفتگوی تلفنی السودانی و ماکرون درباره آماده سازی ها برای برگزاری «کنفرانس ۲۰۲۳ بغداد برای یکپارچگی اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای» و سفر رسمی رئیس جمهور فرانسه به بغداد و تازه‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین المللی بحث و تبادل نظر شد.

بیانیه دفتر نخست وزیر عراق افزود: السودانی در این تماس تلفنی، کشته شدن سرباز فرانسوی شرکت کننده در عملیات نیروهای عراقی علیه گروه تروریستی داعش را که مستشاران نظامی فرانسوی در آن شرکت داشتند، به رئیس جمهور فرانسه تسلیت گفت.

منبع: پایگاه خبری المعلومه

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.