تاریخ انتشار : شنبه 18 تیر 1401 - 8:52
کد خبر : 34065

اختلاف نظر برای جمعیت کشور سم است/دوقطبی موافقان و مخالفان

اختلاف نظر برای جمعیت کشور سم است/دوقطبی موافقان و مخالفان

رئیس موسسه تحقیقات جمعیت کشور گفت: وضعیت جمعیت کشور یک دو قطبی بین موافقان و مخالفان را پدید آورده است. تضادها و اختلاف نظرات برای وضعیت جمعیت کشور سم است.

به گزارش تیتر داغ؛ آئین تودیع و معارفه رؤسای سابق و فعلی مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور صبح شنبه برگزار شد.

رسول صادقی رئیس پیشین مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور با بیان اینکه زمانی عده‌ای تلاش کردند مؤسسه از سطح وزارتی به سطحی دانشگاهی تنزل یابد، گفت: با پیگیری اعضا و تلاش‌های صورت گرفته این اتفاق رخ نداد.

وی با بیان اینکه اکثر کشورها مؤسسه‌ای برای رصد جمعیت کشور دارند، افزود: در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تعداد اعضای هیئت علمی عضو مؤسسه از ۹ نفر به ۱۴ نفر افزایش یافت. برنامه جامع تحقیقاتی برای اعضای هیئت علمی در نظر گرفته شده است تا موضوعاتی که حل موضوع جمعیت به آنها وابسته بود؛ برطرف شد.

صادقی با اشاره به لزوم تعامل مؤسسه با دیگر دستگاه‌ها، گفت: حدود ۵۰ پروژه با نهادهای دیگر اجرایی شد؛ با وزرات کشور، نهاد ریاست جمهوری همکاری‌های متعددی صورت گرفت و حتی با وزرات بهداشت تحقیقاتی در خصوص رصد میزان باروری در پنج استان کشور ارائه و منتشر شد.

وی با اشاره به چاپ چندین کتاب از سوی مؤسسه، افزود: مؤسسه تحقیقات چاپخانه‌ای هم دارد که کتاب‌های برگزیده سال در خصوص جمعیت که عمدتاً ترجمه‌ای است؛ چاپ و توزیع می‌شود.

صادقی با بیان اینکه در دولت گذشته تنها دو جلسه کارگروه جمعیت با هماهنگی سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، گفت: با وزرات کار و رفاه اجتماعی جلسات متعددی در خصوص نحوه اثر گذاری تغییرات جمعیت بر وضعیت کار و اشتغال در آینده برگزار شد.

وی با بیان اینکه با معاونت علمی ریاست جمهوری جلساتی داشتیم، افزود: توصیه کردیم نخبگان افغانستانی جذب شده و حتی به آنان تابعیت ایرانی داده شود. طرح‌های پژوهشی متعددی هم در جشنواره برتر خانواده حائز رتبه‌های برتر شدند.

صادقی با بیان اینکه مؤسسه با چالش‌های متعددی رو به رو است، گفت: ساختمان مؤسسه فرسوده است و نیازمند جا به جایی داریم؛ صحبت شد تا وزارت علوم جا دیگری برای مؤسسه در نظر بگیرد. بودجه مؤسسه هم برای انجام تحقیقات مد نظر چندان مناسب نیست؛ اما امیدواریم دولت سیزدهم که توجه بیشتری هم به موضوع جمعیت دارد؛ به افزایش اعتبار مؤسسه اقدام کند.

در ادامه، مسعود عالمی نیسی رئیس جدید مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور، با بیان اینکه ظرفیت‌های فعلی مؤسسه هم امیدوار کننده است، گفت: وضعیت جمعیت کشور به شکلی در آمده که یک دو قطبی را بین موافقان و مخالفان پدید آورده است. مؤسسه باید نقش اجماع ساز را به عهده بگیرد. تضادها و اختلاف نظرات برای وضعیت جمعیت کشور سم است.

وی با اشاره به فرصت اندک کشور برای حل بحران جمعیت گفت: ما و سایر دستگاه‌های دانشگاهی موظف به تبیین شرایط موجود برای مسئولان امر هستیم. ما باید مرجعی برای تهیه بنیان علمی برای پدیده هستیم. ما باید مرجع تصمیم ساز در زمینه جمعیت در کشور و منطقه باشیم.

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم هم در این برنامه با بیان اینکه سند قانون جوانی جمعیت برای ما راهگشا است، افزود: برخی از قسمت‌های قانون خیلی سطحی و برخی دیگر کاملاً عمقی به چالش جوانی جمعیت بررسی کرده است.

صالحی با تاکید بر اینکه از نظر علمی در بحث جمعیت دست ما خیلی پر است، گفت: اختصاص پنج درصد بودجه وزارت علوم بسیار مناسب است اما باید توجه کنیم که هدف ما پژوهش برای پژوهش نیست. طرح‌ها باید به سمت فناوری و نتیجه باشد. طرح‌های کلان باید به ابعاد اجرایی منجر شود.

وی با بیان اینکه مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور می‌تواند نوک پیکان توجه برای حل بحران جمعیت باشد، افزود: مؤسسه باید برای در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری که آذر ماه سال جاری برگزار خواهد شد؛ اهتمام ویژه ای داشته باشد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.