تاریخ انتشار : دوشنبه 31 شهریور 1399 - 11:42
کد خبر : 13096

ماجرای «دناپلاس»نمایندگان/«شفافیت» و مقابله با «رانت» فراموش شد؟

ماجرای «دناپلاس»نمایندگان/«شفافیت» و مقابله با «رانت» فراموش شد؟

بسیاری از کسانی که امروز به خانه ملت راه یافته‌اند، منتقد مجالس گذشته بودند و می‌گفتند که مسئولان و به طور خاص وکلای ملت نباید از هیچ گونه رانتی برخوردار باشند؛ آیا این وعده فراموش شد؟

به گزارش تیتر داغ؛ چند روزی است از سوی برخی منابع مطلع و موثق اطلاع یافتیم برخی از نمایندگان مجلس برای خودروی صفر «دناپلاس» ثبت نام کردند و این موضوع باعث شد سراغ نمایندگان برویم و چند و چون این موضوع را از آنان جویا شویم.

برخی از نمایندگان به محض اینکه سوال ما درباره تحویل خودرو به نمایندگان را شنیدند، یکه خوردند و به کل از تحویل خودروی دناپلاس به نمایندگان اظهار بی‌اطلاعی کردند!

البته بودند نمایندگانی که توضیحاتی در این باره ارائه کردند اما تاکیدشان بر آن بود که نامی از آنان برده نشود. یکی از نمایندگان مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: برخی از نمایندگان مجلس یازدهم برای دریافت خودروی پژو پارس و دناپلاس ثبت نام کردند. این خودروها به قیمت مصوب به آنان تحویل داده می‌شود و نمایندگان مجلس باید بخش اعظمی از پول خرید خودرو را به صورت نقدی و بخشی را هم به صورت قسطی و با سود ۱۸ درصد پرداخت کنند.

مجلس دهمی‌ها، «سوزوکی» و «سراتو» سوار می‌شدند!

سراغ یکی دیگر از نمایندگان رفتیم و از وی پرسیدیم که چرا نمایندگان دناپلاس می‌گیرند و مثلاً چرا پژو پارس نگرفتید که در پاسخ به خبرنگار مهر، گفت: در این دوره برخی از نمایندگان برای خرید «دناپلاس» و «پژو پارس» ثبت‌نام کردند که این خودروها با قیمت کارخانه‌ای در اختیار آنان قرار می‌گیرد، اما نمایندگان مجلس قبل، خودروهای گران قیمتی چون «سوزوکی ویتارا» و «کیا سراتو» سوار می‌شدند!

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنده برای خرید خودرو ثبت نام نکردم و اطلاع ندارم که دقیقاً چند نفر از نمایندگان برای خرید «دناپلاس» و «پژو پارس» ثبت‌نام کرده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حالا که عده‌ای از نمایندگان خودرو خریداری کردند، آیا باز هم از خودروی مجلس استفاده می‌کنند، گفت: استفاده از خودروی مجلس با راننده، صرفاً برای ایاب و ذهاب نمایندگان استفاده می‌شود و این خودرو برای شخص نماینده نیست.

نمایندگان مجلس خودرو هدیه نگرفتند

همچنین علی اصغر عنابستانی در گفتگو با خبرنگار مهر، در واکنش به این سوال که آیا این خبر صحت دارد که تعدادی از نمایندگان مجلس خودروی «دناپلاس» دریافت کرده‌اند، اظهار داشت: معمولاً هر نماینده‌ای یک شیوه را برای استفاده از خودرو انتخاب می‌کند. برخی از نمایندگان از خودرو و راننده مجلس استفاده می‌کنند، برخی از آنان ماهانه پولی را دریافت و با آن خودرویی را کرایه می‌کنند و برخی از نمایندگان هم خودرویی را خریداری کرده و به صورت قسطی پول آن را پرداخت می‌کنند و دیگر از خودروی مجلس با راننده استفاده نمی‌کنند و خودشان رانندگی می‌کنند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر این اساس، نمایندگان دناپلاس یا هر خودرو دیگری را با پول خودشان خریداری کرده و این خودروها را هدیه نگرفته‌اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نمایندگانی که خودرو خریداری کرده‌اند، از ماشین مجلس هم استفاده می‌کنند، گفت: از این نمایندگان امضا گرفته شده است که در صورتی که از طریق مذکور خودرو خریداری کرده‌اند، دیگر نمی‌توانند از خودروهای مجلس با راننده استفاده کنند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این امکانی که برای نمایندگان ایجاد شده است، چه نوع صرفه‌جویی برای مجلس به دنبال دارد، اظهار داشت: کرایه خودرو و راننده برای حمل و نقل نمایندگان، هزینه‌هایی را برای مجلس دارد و قطعاً کسانی که خودرو دریافت کرده‌اند، دیگر نمی‌توانند از این امکان استفاده کنند و از این جهت هزینه مجلس برای کرایه خودرو و راننده تا حدودی از این طریق کاهش می‌یابد.

خودروی گران، حق نماینده است!

علاوه بر این، حسن لطفی در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به سوال ما درباره تحویل خودرو به نمایندگان مجلس، گفت: بر اساس ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، نمایندگان مجلس هم تراز وزرا هستند و بر این اساس هر حقوق، مزایا و امکاناتی که وزیران دارند، نمایندگان مجلس هم باید داشته باشد. اگر دریافت چنین خودروهایی برای نمایندگان خلاف قانون است، پس وزرا، استانداران و دیگر مسئولان هم نباید چنین خودروهایی را سوار شوند و باید مزایای مسئولان با یکدیگر همسان‌سازی شود.

وی بیان کرد: خوب است اصحاب رسانه بررسی کنند و ببینند که آیا نماینده مجلس حتی به اندازه یک بخشدار امکانات دارد یا خیر؟ حتی برخی از مدیران کل مجلس هم از نمایندگان حقوق بیشتری دریافت می‌کنند و همچنین خوب است بررسی کنید و ببینید که وزرا چه خودرویی سوار می‌شوند و نمایندگان چه خودرویی دارند.

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نزدیک به ۴ ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم می‌گذرد، اما هنوز هیچ خودرویی به نمایندگان مجلس تحویل داده نشده و از سوی دیگر اگر قرار است به نمایندگان خودرو داده شود، این خودرو باید هم تراز خودروی وزرا باشد.

این نماینده اصلاح طلب مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا نمایندگان خودروی دیگری چون پژو پارس دریافت نمی‌کنند، گفت: نمایندگان هر هفته حداقل ۵۰۰ کیلومتر راه جاده را برای بازدید از حوزه‌های انتخابیه خود طی می‌کنند و کاملاً حق آنان است که از امنیت جانی برخوردار باشند چرا که راه‌های کشور و خودروها استانداردهای لازم را ندارند.

لطفی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا این امکان برای همه مردم وجود دارد که چنین خودرویی را داشته باشند، اظهار داشت: نمایندگان مجلس باید در جاده‌های غیراستاندارد کشور امنیت جانی داشته باشند، اما این مسئله نافی حق مردم نیست و حق مردم هم این است که از بهترین خودرو برخوردار باشند.

پیگیری‌های ما ادامه داشت تا اینکه شب گذشته روح‌الله ایزدخواه در صفحه شخصی خود، روایت جدیدی از ماجرای استفاده نمایندگان از خودرو مطرح کرد. این نماینده مجلس گفت: فرمی برای خودرو به نمایندگان داده شده است تا نوع استفاده از خودرو را انتخاب کنند که دارای سه گزینه به شرح زیر است:

۱. استفاده از خودروی مجلس با راننده که در این صورت، هزینه‌ها حسب میزان کاربرد و طبق تعرفه (ساعتی ٣٠ هزار و روزانه ۵٠٠ هزار تومان) از دریافتی ماهانه نماینده کسر می‌شود.

۲. تحویل امانی خودروی صفر (پارس) به نماینده و عودت آن به مجلس در پایان نمایندگی که در این صورت پرداخت مبلغ مربوط به حمل و نقل (حدود ۵ میلیون)، از هزینه‌های دفتری ماهانه حذف می‌شود.

۳. فروش اقساطی یک خودروی صفر به نماینده (دنا یا پارس) که قسط آن از دریافتی ماهانه کسر شود. (قیمت تحویل این خودرو به نماینده، ٣٠٢ میلیون تومان و اقساط آن ٣ ساله است. سند آن هم حداقل تا یک سال به نام مجلس است و امکان فروش به غیر ندارد.)

این نماینده مجلس، در حالی از انتخاب گزینه سوم و خرید خودروی «دناپلاس» خبر داد که ساعاتی پیش، اعلام کرد که از خرید این خودرو انصراف داده است.

گامی برای شفافیت عملی

انتظار آن است که در وهله اول، دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم به صورت شفاف در این باره صحبت کنند و بگویند که در فرم استفاده از خودرو، کدام گزینه را انتخاب کرده‌اند و از این طریق گامی عملی برای تحقق شعار اولیه خود مبنی بر ضرورت شفافیت آرا و اموال مسئولان بردارند.

از سوی دیگر از یاد نبرده‌ایم که بسیاری از کسانی که امروز به خانه ملت راه یافته‌اند، منتقد مجالس گذشته بودند و می‌گفتند که مسئولان و به طور خاص وکلای ملت نباید از هیچ گونه رانتی برخوردار باشند. بر این اساس، خوب است که به صحبت‌های انتخاباتی خودشان عمل کنند و گامی جدی برای مبارزه با رانت و ویژه‌خواری برخی از مسئولان بردارند.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.