تاریخ انتشار : دوشنبه 10 بهمن 1401 - 17:01
کد خبر : 93499

آبسه مقعدی چیست؟

آبسه مقعدی چیست؟

تجمع عفونت و چرک در غدد ناحیه مقعد آبسه مقعدی را به وجود می آورد. وقتی بیمار دچار عفونت ها و یا یبوست مزمن می شود، غدد چربی در این قسمت آسیب می بیند. البته هموروئید و شقاق نیز می تواند  به بروز آبسه بیانجامد. با آسیب این غدد و مسدود شدن کانال های آن آبسه رخ می دهد. اگر

تجمع عفونت و چرک در غدد ناحیه مقعد آبسه مقعدی را به وجود می آورد. وقتی بیمار دچار عفونت ها و یا یبوست مزمن می شود، غدد چربی در این قسمت آسیب می بیند. البته هموروئید و شقاق نیز می تواند  به بروز آبسه بیانجامد. با آسیب این غدد و مسدود شدن کانال های آن آبسه رخ می دهد. اگر آبسه های مقعدی درمان نشوند، تبدیل به فیستول مقعدی می شوند و طول درمان طولانی خواهند داشت. بهترین روش حذف آبسه مقعدی با لیزر است. با لیزر آبسه، عوارض بعد از جراحی کاهش می یابد و احتمال عود آبسه بعد از جراحی با لیزر بسیار کمتر از جراحی با تیغ خواهد بود. با بهترین روش لیزر کیست مویی بیشتر آشنا شویم.

علائم آبسه مقعدی

ممکن است محل آبسه با قرمزی و التهاب بافت های اطراف نیز همراه باشد زیرا محل آبسه گرم تر از سایر نقاط است. فرد ممکن است چرکی و درد پیش رونده ای را در ناحیه مقعد احساس کند. در مواقعی که آبسه مقعد عضلانی و عمیق است در راه رفتن بیمار نیز اشکال به وجود می آورد. آبسه گاهی خود به خود تخلیه می شود بدین صورت که خونریزی ناگهانی و خروج چرک از ناحیه مقعدی اتفاق می افتد. کیسه آبسه پر از چرک و عفونت است بنابراین شاید در این قسمت احساس گرمای زیادی کنید. در برخی موارد علائمی مانند تب و تهوع نیز دیده می شود.

هموروئید داخلی چیست؟

هموروئید داخلی تعدادی از عروق خونی هستند که در زیر بافت مخاطی کانال مقعد در قسمت تحتانی رکتوم قرار دارند. این نوع هموروئید زمانی است که عروق در اثر فشار متورم، ملتهب و بزرگ شوند. این نوع هموروئید از بیرون قابل تشخیص نیست. نوع داخلی این بیماری در کانال مقعد شکل می گیرد و عروق خونی داخل کانال مقعد را درگیر می کند و معمولا بدون درد هستند زیرا چون توسط لایه های پوست پوشیده شده اند ولی هموروئید خارجی عروق خونی اطراف دهانه مقعد را گرفتار می کند و به دلیل دارا بودن رگ های اعصاب در این قسمت، هموروئید خارجی همراه با درد است. با بهترین روش لیزر زگیل تناسلی بیشتر آشنا شویم

آبسه مقعدی چیست؟

علل ایجاد هموروئید داخلی

علل کلی هموروئید به طور کلی فشار زیاد ناشی از حاملگی ، اضافه وزن یا فشار و کشیدگی روده بزرگ در حین دفع مدفوع است. این بیماری در افراد میانسال بیشتر مشاهده می شود. در سن ۵۰ سالگی ، حدودا نیمی از جمعیت یک یا چند مورد از علائم اولیه هموروئید را تجربه کرده اند که شامل خارش، درد رکتوم، خونریزی و گاهی پرولاپس است. هموروئید داخلی خطرناک نیست، اما ممکن است که به صورت دوره ای عود کرده و درد بسیار ایجاد کند. با بهترین روش لیزر موهای زاید بیشتر آشنا شویم.

علائم بیماری هموروئید داخلی

حدودا ۴۰٪ از افرادی که مبتلا به هموروئید هستند، علامتی ندارند. بیماریهای های آنورکتال دیگر مانند شقاق مقعد، فیستول، خارش، کندیلوما و حتی سرطان مقعد شباهت زیادی با هموروئید داخلی دارند. این بیماری ها گاهی توسط مردم عادی و غیر متخصص با هموروئید اشتباه گرفته می شوند.    شایعترین علامت این نوع هموروئید خون ریزی است. بروز خونریزی در هموروئید داخلی معمولاً با دفع مدفوع صورت گرفته و تقریباً هیچ وقت دردی ندارد. در بروز همورویید داخلی خون به رنگ قرمز روشن است و به صورت روکش خونی در انتهای مدفوع مشاهده می گردد. خون را می توان با استفاده از دستمال کاغذی توالت چک کرد. گاهی هم ممکن است خون روی سنگ توالت ریخته شود. یکی دیگر از علائم رایج هموروئید داخلی احساس افتادگی بافت در مقعد است. خم شدن ممکن است به هموروئید فشار وارد کند و یا باعث بیرون زدگی آن از مقعد شود که در این صورت می تواند دردناک باشد. بدین صورت بی اختیاری مدفوع، ترشحات مخاطی، احساس پر بودن مقعد و سوزش و حساسیت پوست اتفاق خواهد افتاد. با مدرنترین روش لیزر همورئید بیشتر آشنا شویم.

 

درمان هموروئید داخلی

اگرچه هموروئید می تواند کمی دردناک باشد، اما با مراجعه به پزشک متخصص به راحتی قابل درمان و در بسیاری موارد نیز قابل پیشگیری است. اگر در مراحل اولیه بیماری به پزشک مراجعه کنید، درمان و بهبودی سریع انجام می گیرد. هموروئید با گذشت زمان بدتر و دردناک تر می شود، بنابراین متخصصین جراحی پیشنهاد می کنند که به پدیدار شدن علائم بیماری، بیماران باید درمان را شروع کنند و در غیر اینصورت برگشت سلامتی ممکن است طولانی شود. هموروئید داخلی مزمن که با درمان های دارویی و خانگی بهبود نمی یابد باید جراحی شود. بهتر است جراحی هموروئید با لیزر و توسط متخصص حرفه ای انجام شود.

رژیم غذایی مناسب برای دفع هموروئید

برای بهبود سریع تر، مصرف فیبر را در رژیم غذایی خود کم کم بیشتر کنید. مواد غذایی با فیبر زیاد به طور مثال عبارتند از : کلم بروکلی ، لوبیا ، گندم و سبوس جو دوسر و میوه تازه. همچنین انجام ورزش سبک​​، مانند پیاده روی به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در روز، می تواند به تحریک عملکرد روده کمک کند. زمانی که نیاز به دفع مدفوع دارید سریعا به توالت بروید و آن را به آرامی خارج کنید زیرا احتمال افزایش فشار روی هموروئید وجود دارد. برای تسکین خارش، التهاب و رفع گرفتگی عضلات اسفنکتر مقعد می توانید اقدام به قرار دادن ناحیه متورم در آب گرم تواند کنید. با موثرترین درمان لیزر فیستول بیشتر آشنا شویم.

هموروئید ترومبوزه

یکی از انواع بیماری هموروئید، هموروئید ترومبوزه است. برای شناخت دقیق هموروئید ترومبوزه ابتدا باید ساختار مقعد را بشناسیم. در حقیقت هموروئید قسمتی از ساختار طبیعی کانال مقعد است که بین قسمت پایانی رکتوم و دهانه مقعد و پایین تر از دیافراگم لگنی له طول ۳  الی ۵ سانتی متر وجود دارد. هموروئید گره هایی مانند خوشه در کانال مقعد هستند که از بافت همبند، بافت عروق خونی و عضلات صاف تشکیل شده اند و اطراف دیواره کانال مقعد را فرا گرفته اند.

آبسه مقعدی چیست؟

این خوشه ها بر اساس  محل قرار گیری به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم بندی می شوند.  عروق خونی درون کانال مقعد هموروئید داخلی هستند. در مقابل هموروئید خارجی، دارای اعصاب سوماتیک نیز بوده و به شکل خوشه هایی از عروق خونی در قسمت بیرونی کانال مقعد قرار گرفته اند. اگر هر کدام از عروق خونی داخلی یا خارجی دچار التهاب، ورم و یا بیرون افتادگی شوند از عبارت هموروئید برای توصیف روند پاتولوژیک بیماری نیز استفاده می شود. زمانی که لخته خون یا حالت ترومبوز در داخل عروق خونی مقعد به وجود می آید، هموروئید ترومبوزه شکل گرفته است. به عبارتی در هنگام التهاب و اتساع عروق، خون در آنها جمع شده و به لخته تبدیل می شود. معمولا حالت ترومبوز در هموروئید خارجی بیشتر دیده می شود. خوشبختانه هموروئید ترومبوزه بیماری خطرناک و یا کشنده ای نیست اما به دلیل وجود اعصاب سوماتیک در این ناحیه می تواند بسیار دردناک باشد. این هموروئید با نام های دیگری مانند بیماری هموروئید حاد، هماتوم آنال ، هماتوم پری آنال و ترومبوز پری آنال نیز دارد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.