تاریخ انتشار : یکشنبه 8 دی 1398 - 12:03
کد خبر : 5356

آثار اینستاگرام بر سلامت روحی جوانان

آثار اینستاگرام بر سلامت روحی جوانان

برسی آثار تخریبی اینستاگرام بر روی جوانان را در سایت تیتر داغ مشاهده می کنید

به گزارش تیتر داغ ؛ آمار به‌دست‌آمده از تحقیق روی ۱٬۵۰۰جوان بین ۱۴ تا ۲۴سال،‌ نشان داده است که اینستاگرام نه‌تنها روی روح و روان آن‌ها آثاری جدی دارد، بلکه کیفیت خواب آن‌ها را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. ظاهرا این پلتفرم به‌اشتراک‌گذاری تصویر و ویدئو، به‌نوبه‌ی خود حتی می‌تواند آثاری روی قلدری‌کردن، اضطراب، افسردگی و نوعی ترس جدی نسبت به نادیده‌گرفته‌شدن توسط اطرافیان داشته باشد.

آن‌هایی که به اینستاگرام اعتیاد پیدا می‌کنند، همواره نگرانند که نکند پستی را از دست بدهند و آن را لایک نکنند، بنابراین همیشه صفحه‌ی اصلی آن را باز می‌گذارند و ساعات طولانی از وقت خود را در این اپلیکیشن تلف می‌کنند.

 

در این زمینه با جواد منتظر دکتر روانشانس و استاد دانشگاه خورازمی تهران به خبرنگار تیتر داغ گفت: آمار به‌دست‌آمده از تحقیق روی ۱٬۵۰۰ جوان بین ۱۴ تا ۲۴ سال، نشان داده است که اینستاگرام نه‌تنها روی روح و روان آنها آثاری جدی دارد، بلکه کیفیت خواب آنها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. ظاهراً این پلتفرم به‌اشتراک‌گذاری تصویر و ویدئو، به نوبه خود حتی می‌تواند آثاری روی قلدری کردن، اضطراب، افسردگی و نوعی ترس جدی نسبت به نادیده‌گرفته‌شدن توسط اطرافیان داشته باشد.

مشکل اینجا است که اکثر مردم با خودشان روراست نیستند و در حقیقت خودِ واقعی‌شان را در فضای آنلاین نشان نمی‌دهند. موضوع بحث این نیست که اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم، به خودیِ خود مخرب است و آثار منفی متعددی دارد؛ موضوع اینجاست که نحوه استفاده اکثر ما از آن درست نیست. کاربران این شبکه اجتماعی نباید به هنگام حضور در آن، شخصیتی جدید برای خود بسازند و خود را مانند کس دیگری نشان دهند تا صرفاً بتوانندفالوورهای خود را راضی نگه دارند؛ فالوورهایی که در هر صورت حتی اگر پست‌هایتان را نیز لایک کنند، در واقعیت آن‌طوری که فکرش را می‌کنید برای شما اهمیت قائل نیستند.

 

وی: اشاره کرد روانشناسان در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند دختران بسیار بیشتر از پسرها به شبکه های اجتماعی در سراسر دنیا علاقه‌مند بوده و در معرض آسیب های ناشی از آن قرار دارند. دسترسی به شبکه های اجتماعی آسان است به طوری که عضویت در آن‌ها در کمتر از پنج دقیقه صورت می‌گیرد.شبکه‌های اجتماعی مکانی است خارج از دسترس والدین که نوجوانان به شدت به آن وابسته هستند. افراد در این فضای مجازی می توانند خود را پشت هویتی دروغین مخفی کنند و با نام‌های متعدد حس اطمینان را به کاربران دیگر القا کنند. بررسی ها نشان می دهند؛ معمولا دختران در اینستاگرام عکس های زیادی از خود به اشتراک می گذارند و گویی لایک کردن و اضافه کردن متن هایی در خصوص اینکه آنها زیبا هستند و در یک موقعیت خوب عکس گرفته اند برای آنها مانند اکسیژن ضروری و حیاتی است. آنها پس از هر پست تمایل دارند دوستان و آشنایان عکس های آنها را لایک کنند و به این ترتیب احساس اعتماد به نفس پیدا می کنند.

 

جواد منتظر در پایان اشاره کرد: برخی از افراد آنقدر غرق در افراط گری می شوند که به بدن خودشان آسیب وارد می کنند چرا که این مسئله موجب تغییر ساختار عصبی مغز، افزایش احتمال بروز رفتارهای افراطی و در نتیجه اعتیاد می‌شود. نباید فراموش کرد که حضور زیاد در بسیاری از موارد در این شبکه‌ها می‌تواند به بهای ضربه به روابط سالم اجتماعی و خانوادگی تمام شود. روانشناسان در این خصوص تاکید می‌کنند که افراد باید در درجه اول برای خود اهمیت قائل شوند و به جای اتلاف وقت در این شبکه‌ها، با یادگیری مهارت‌های جدید و برقراری ارتباطات موثر اجتماعی با اطرافیانشان به زندگی‌شان سر و سامان دهند.

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.