تاریخ انتشار : شنبه 31 تیر 1402 - 9:58
کد خبر : 101685

«آخرین سه‌شنبه سال» چه خبر است؟/ پیگیری ماجرای قتل یک خبرنگار

«آخرین سه‌شنبه سال» چه خبر است؟/ پیگیری ماجرای قتل یک خبرنگار

الهام شعبانی کارگردان نمایش «آخرین سه‌شنبه سال» عنوان کرد این اثر نمایشی ماجرای قتل یک خبرنگار جوان را پیگیری می‌کند.

به گزارش تیتر داغ؛ الهام شعبانی کارگردان نمایش «آخرین سه‌شنبه سال» که این روزها در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است درباره میزان استقبال مخاطبان از نمایش و تبلیغاتی که برای بهتر دیده شدن اجرا در نظر گرفته‌اند گفت: تمام تلاشمان را برای دیده شدن و تبلیغ نمایش انجام می‌دهیم اما در هر حال نسبت به گذشته میزان استقبال تماشاگران از نمایش‌های روی صحنه دچار افت شده است که البته به نظرم این اتفاق طبیعی است چون مردم این روزها درگیر مشکلات زیادی هستند و افت تماشاگران هم طبیعی است بنابراین نباید از آن‌ها انتظار داشت که مثل قبل مشتاق دیدن تئاتر باشند.

وی ادامه داد: امیدوارم به زودی اجراها مانند سابق روی غلتک بیفتد. این روزها برای تماشاگران فضاهای طنز و کمدی جذاب‌تر است که البته در این نمایش نیز برای تلطیف تر شدن فضا از موقعیت‌های طنز نیز بهره گرفته شده است.

«آخرین سه‌شنبه سال» چه خبر است؟/ پیگیری ماجرای قتل یک خبرنگار

این کارگردان درباره شکل‌گیری این اثر نمایشی بیان کرد: طرح این نمایش را با شهاب و وهاب مهربان از اواخر دی ماه گذشته مورد بررسی و گپ و گفت قرار دادیم. اسم نمایش ابتدا «خانه‌ای در خیابان انقلاب» بود که با آن موافقت نشد و بعد از تغییر اسامی مختلف به پیشنهاد شهاب مهربان نام «آخرین سه شنبه سال» برای نمایش انتخاب شد چون اتفاقات در شب چهارشنبه سوری رخ می‌دهد. نمایش فضایی جنایی – پلیسی دارد و ماجرای مرگ یک خبرنگار جوان در یک ساختمان را روایت می‌کند که ابتدا به نظر می‌رسد خودکشی کرده است اما در ادامه که افسر آگاهی شروع به تحقیق می‌کند، متوجه می‌شود که این خبرنگار در حال کار کردن روی یک پرونده فساد مالی بوده و چندباری هم تهدید شده است و در نهایت متوجه می‌شود که به قتل رسیده است اما داستان وارد ابعاد بزرگ‌تری شده و در پایان شاهد اتفاق غیرمنتظره‌ای هستیم.

شعبانی درباره اینکه داستان و فضاسازی نمایش به کارهای تصویری شباهت دارد، توضیح داد: ما تمام تلاشمان را کردیم که نمایش زمان طولانی نداشته باشد و از فضای سینمایی فاصله بگیرد اما از جایی به بعد اگر مدت زمان کار را کم می‌کردیم حق مطلب درباره اتفاقات و شخصیت‌هایی که می‌خواستیم درباره‌شان صحبت کنیم ادا نمی‌شد از این رو نمایش، مدت زمانی به اندازه یک فیلم سینمایی دارد.

«آخرین سه‌شنبه سال» چه خبر است؟/ پیگیری ماجرای قتل یک خبرنگار

این بازیگر و طراح لباس تئاتر و سینما با اشاره به اینکه در این نمایش مضامین اجتماعی جامعه مورد توجه قرار گرفته است درباره علاقه‌اش به داستان‌های رئالیستی که به موضوعات روز می‌پردازند، گفت: به عنوان کارگردان دوست دارم موضوعاتی را برای اجرا انتخاب کنم که مربوط به محیطی باشد که در آن زیست می‌کنم چون خود من درگیر مسائل اقتصادی و اجتماعی می‌شوم که در جامعه وجود دارد بنابراین دوست دارم به این مشکلات بپردازم و بی تفاوت از کنار این مسائل رد نشوم. حتی اگر دو سه نفر هم به دیدن این نمایش بنشینند برای من کافی است تا حرفم را بزنم و مخاطبم حق مطلب را بگیرد. این مساله برایم از هر چیزی مهم‌تر است.

بازیگر سریال «آکتور» درباره انتخاب بازیگران نمایش بیان کرد: با بیشتر بازیگران نمایش مانند سیما تیرانداز، آیه کیان پور، امین میری و … از قبل کار کرده بودم و برخی دیگر را هم با توجه به توانایی‌ها و شباهت ظاهری شان به نقش‌های مد نظرم انتخاب کردم. برایم اهمیت زیادی داشت که بازیگری که نقش افسر آگاهی را ایفا می‌کند قد بلندی داشته باشد از این رو به نظرم امین میری خیلی مناسب این نقش بود. چون این افسر پلیس نماینده یک پلیس واقعی و یک افسر وظیفه شناس و شرافتمند است که این پرونده را تا انتها و رسیدن به نتیجه درست پیگیری می‌کند اما در نهایت دچار یک استیصال شده و علی رغم میل باطنی‌اش نمی‌تواند واقعیت را بیان کند از این رو دوست داشتم بازیگر این نقش از لحاظ ظاهری قد بلندی داشته باشد.

«آخرین سه‌شنبه سال» چه خبر است؟/ پیگیری ماجرای قتل یک خبرنگار

شعبانی ادامه داد: در مورد انتخاب خانم تیرانداز نیز از همان ابتدا که با نویسندگان نمایش در حال گفتگو بودیم نقش سمانه را برای ایشان در نظر گرفتیم. قرار بود از بازیگران نمایش قبلی‌ام «بی چرا زندگان» نیز برخی در این نمایش حضور داشته باشند که متاسفانه درگیر کار بودند و یا نتوانستند با زمان اجرا هماهنگ شوند. در واقع دوست داشتم بازیگران نمایش نماینده اقشار مختلف جامعه با فیزیک و ظاهر و رنگ‌های متفاوت باشند از این رو سعی کردم در انتخاب بازیگران این اصل را رعایت کنم.

بازیگر نمایش «خواب زمستانی» در پایان درباره دیگر فعالیت‌هایش بیان کرد: همزمان با اجرای خودم، به عنوان طراح لباس در نمایش «چه» مهران رنجبر نیز حضور دارم که در سالن سمندریان روی صحنه است. همچنین صحبت‌هایی برای طراحی لباس نمایش «زیگموند» مهرداد کوروش نیا داشته‌ام که مرداد و شهریور به صحنه می‌رود. در زمینه کارهای تصویری هم بعد از سریال «آکتور» پیشنهادات مختلفی در زمینه بازیگری داشتم که هیچکدام مورد پسندم نبودند اما در حال مذاکره برای طراحی لباس ۲ سریال هستم. همچنین در تلاشم بعد از این اجرا اولین فیلم کوتاهم را کلید بزنم.

سیما تیرانداز، امین میری، آیه کیان پور، خاطره اسدی، میلاد معیری، جواد پولادی، محمدحسین خادمی، مهرزاد جعفری، پرتو مهر، مرتضی طهرانی بازیگران نمایش «آخرین سه شنبه سال» هستند که تا ۲۰ مرداد ماه ساعت ۲۱ در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.