تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402 - 8:19
کد خبر : 97445

آرزوی «گربه نره و روباه مکار» برای اجرا/ «پینوکیو» آدم بشو نیست!

آرزوی «گربه نره و روباه مکار» برای اجرا/ «پینوکیو» آدم بشو نیست!
کارگردان نمایش «گربه نره و روباه مکار» ابراز امیدواری کرد که بتواند این نمایش را به‌صورت تک اجرایی به صحنه ببرد تا امکان عملی کردن ایده‌هایش در طراحی دکور و نورپردازی فراهم شود.

به گزارش تیتر داغ؛ واوشان محمودی نویسنده و کارگردان نمایش «گربه نره و روباه مکار» که این روزها در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است، درباره علاقه‌اش به داستان «پینوکیو» و به تصویر کشیدن شخصیت‌های مختلف این داستان در نمایش‌های مختلف گفت: نمایش «گربه نره و روباه مکار» سومین بخش از سه‌گانه پرداختن به داستان «پینوکیو» نوشته کارلو کلودی بعد از نمایش‌های «پینوکیو» و «ژپتو» است. ایده پرداختن به کاراکترهای «پینوکیو» از سال ۹۶ در ذهن من شکل گرفت و هر سه داستان را در همان دوران نوشتم اما اجراهایشان به دلیل شرایط و امکانات به سال‌های بعد موکول شد.

وی ادامه داد: علاقه به داستان و انیمیشن «پینوکیو» برای من به عنوان یک دهه شصتی ریشه در کودکی‌ام دارد و معمولاً قصه‌ای را بر اجرا انتخاب می‌کنم که گستردگی جغرافیایی داشته باشد و متعلق به یک جغرافیای خاص نباشد. نگاه من بیشتر به زندگی خود کارلو کلودی و مسیری که از کودکی تا رسیدن به زمان نوشتن «پینوکیو» طی کرده، بوده است.

محمودی افزود: معتقدم کودکی هر آرتیست و تجربیاتی که در آن دوره به دست آورده تاثیر زیادی در شکل‌گیری هنرش دارد که من نیز در این سه‌گانه از زندگی خود نویسنده برای شکل‌گیری شخصیت‌ها و پرداختن به آنها بهره بردم که به عنوان نمونه این مساله در نمایش «ژپتو» پررنگ‌تر و پیچیده‌تر بود اما در این نمایش ساده‌تر به داستان نگاه کردم و ملاک اصلی‌ام خود داستان «پینوکیو» بود و اینکه پینوکیو هیچ وقت «آدم» نمی‌شود چون بسیار شرور بوده و در نهایت نمی‌تواند به یک انسان تبدیل شود. در این نمایش شاهد اتفاقاتی هستیم که بعد از مرگ پدر ژپتو برای پینوکیو می‌افتد و اینکه گربه نره و روباه مکار چطور او را فریب می‌دهند.

آرزوی «گربه نره و روباه مکار» برای اجرا/ «پینوکیو» آدم بشو نیست!

کارگردان نمایش «ژپتو» درباره دیگر ویژگی‌های نمایش توضیح داد: این نمایش ۱۶ کاراکتر دارد که هرکدام می‌توانند نماد و نشانه یک شخص و یا اتفاقاتی که در دنیای واقعی می‌افتد، باشند که البته دوست ندارم درباره این نشانه گذاری صحبت کنم اما هرکدام از این شخصیت‌ها می‌توانند بخشی از تجربه زیست من باشند.

وی در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: فانتزی که در این نمایش شاهدش هستیم بیشتر از نمایش «ژپتو» است و بخش موزیکال و موسیقایی نمایش نیز پررنگ‌تر از آثار قبلی ام است. اگر امکان اجرای نمایش در سالنی دیگر برایم فراهم شود روی بخش موسیقایی نمایش بیشتر کار می‌کنم و شاهد تغییراتی در این قسمت خواهیم بود. دوست دارم این کار را به صورت تک اجرایی در سالنی دیگر اجرا کنم و قبل و بعد از نمایش ما کار دیگری به صحنه نرود چون وقتی ۲ اجرایی هستید، مجبور می‌شوید برخی ایده‌هایتان را به دلیل اینکه دکور نمایش باید پرتابل ساخته شود، به دست فراموشی بسپارید و کمتر فضایی برای بروز خلاقیت در طراحی دکور و گریم و نورپردازی و … به دست می‌آید بنابراین اگر امکان اجرا در سالنی به صورت تک اجرا برایم فراهم شود فکر می‌کنم تازه اتفاقی را که دنبالش بودم رخ می‌دهد و می‌توانم بسیاری از ایده‌هایم را عملی کنم.

نمایش «گربه نره و روباه مکار» تا ۲۹ اردیبهشت ماه ساعت ۱۸:۳۰ در سال ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: بعد از مرگ ژپتوی فقیر، وصیت نامه‌ای به عنوان ارثیه به پینوکیو می‌رسد، که راز درخت طلا به شکل رمزی در آن نوشته شده است. پینوکیو به کمک اردکش سعی در کشف و رسیدن به آن میراث ارزشمند را دارد که با گربه نره و روباه مکار هم‌مسیر می‌شود.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.