تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 فروردین 1401 - 6:49
کد خبر : 30551

آشنایی با دعاوی خانواده و معرفی بهترین وکیل خانواده

آشنایی با دعاوی خانواده و معرفی بهترین وکیل خانواده

پرونده‌ها‌ی مربوط به دعاوی خانواده به دلیل تخصصی بودن، دارای وکلای خاصی در زمینه‌های متفاوت هستند. برای اینکه بتوان از بهترین وکیل خانواده در زمینه‌ی مورد نظر خود بهره ببریم، می‌بایست با این دعاوی آشنایی مختصری داشته باشیم. در راستای این هدف، مجموعه وکیل آتی با تشکیل گروهی از وکلای متخصص و مجرب آماده‌ی ارائه‌ی

پرونده‌ها‌ی مربوط به دعاوی خانواده به دلیل تخصصی بودن، دارای وکلای خاصی در زمینه‌های متفاوت هستند. برای اینکه بتوان از بهترین وکیل خانواده در زمینه‌ی مورد نظر خود بهره ببریم، می‌بایست با این دعاوی آشنایی مختصری داشته باشیم.

در راستای این هدف، مجموعه وکیل آتی با تشکیل گروهی از وکلای متخصص و مجرب آماده‌ی ارائه‌ی مشاوره‌ی حقوقی و قضایی و قبول وکالت در بسیاری از زمینه‌هاست. لذا با توجه به تخصصی بودن پرونده‌های دعاوی خانواده و انتخاب وکلای کاردان، شما عزیزان می‌توانید با وکلا و مشاورین زبده‌ی مجموعه وکیل آتی، راه خود را هموار سازید.

براساس ماده‌ی ۴ قانون حمایت از خانواده، رسیدگی به امور دعاوی خانوادگی با عناوین زیر در صلاحیت دادگاه خانواده است :

  1. نامزدی و همچنین خسارات ناشی از برهم ‌زدن آن.
  2. اذن در نکاح و نکاح دائم و موقت.
  3. شروط ضمن نکاح.
  4. ازدواج مجدد.
  5. جهیزیه.
  6. مهریه.
  7. نفقه زن و اقارب.
  8. تمکین، نشوز و…
  9. اجرت المثل(ایام زوجیت).
  10. حضانت فرزندان.
  11. طلاق، رجوع، فسخ نکاح و بذل مدت.
  12. حجر و رفع آن.
  13. نسب.
  14. ولایت قهری و قیمومت، امور مربوط به ناظر و امین اموال و وصایت در امور مربوط به آنان.
  15. موارد مربوط به غایب مفقودالاثر.
  16. اهدای جنین.
  17. سرپرستی کودکان بی‌سرپرست.
  18. انحصار وراثت.
  19. تغییر جنسیت.

و اما دعاوی خانوادگی که در صلاحیت شورای حل اختلاف هستند عبارتند از:

  1. مبلغ مهریه، نفقه و جهیزیه تا سقف بیست میلیون تومان.
  2. دعوای طلاق، مطالبه نفقه، استرداد جهیزیهو …

بهترین وکیل خانواده

 

 

وظایفی که وکیل خانواده بر عهده دارد:

وکیل خانواده در زمینه‌ی امور خانوادگی فعالیت می‌کند. بهترین وکیل خانواده تهران با تجربه‌ای که در زمینه‌ی دعاوی خانواده دارد، می‌تواند روند پرونده را به نفع موکل خود به پایان برساند! و با دلسوزی تمام به اظهارات موکل خود گوش فرا می‌دهد. از جمله وظایف وکیل خانواده، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تلاش برای تحقق عدالت و همچنین رعایت اصول اخلاقی در روند پرونده.
  2. دفاع از حقوق موکل.
  3. پیگیری پرونده، مطلع ساختن موکل از تمام اطلاعات پرونده، پاسخ دادن به تمام سوالات موکل و همچنین تشریح روال کار و رای دادگاه برای موکل.
  4. حفظ اسرار موکل.
  5. حضور به موقع در دادگاه و دفاع از موکل خود.
  6. ارائه مشاوره حقوقی خانواده به موکل.
  7. آگاه به قوانین و روند پرونده و همچنین اقدام به موقع در هر مرحله برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب.

 

رایج‌ترین انواع دعاوی خانواده:

در میان تمامی دعاوی خانواده که در بالا به آنها اشاره کردیم، چند مورد از آنها دارای بیشترین مراجعه کننده می‌باشند. از این رو در ادامه با تمرکز بیشتر بر این چند مورد، مطالب را به رشته‌ی تحریر درخواهیم آورد. و تا آنجا که امکان داشته باشد به بیان قوانین و مقررات مربوطه خواهیم پرداخت.

اما در رابطه با بهترین وکیل خانواده ، شما می‌توانید با تکیه بر مجموعه‌ی وکیل آتی و مشاوره با مجرب‌ترین وکلای خانواده، پرونده‌ی حقوقی خود را با موفقیت به پیش ببرید. زیرا که دعاوی خانواده دارای پیچیدگی‌های فراوانی است. شما به تنهایی قادر نخواهید بود تا از پس اینگونه پرونده‌ها برآیید. حضور یک وکیل دلسوز و آگاه به قوانین حقوقی می‌تواند تاثیر به سزایی در روند پرونده داشته باشد. توجه داشته باشید که هر یک از مواردی که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد وکلای خاص خود را دارند.

 

اجرت المثل یا ایام زوجیت:

یکی از دعاوی مالی در محاکم خانواده، اختلاف پیرامون اجرت المثل(ایام زوجیت) است. اجرت المثل کارهایی است که از سوی زوجه در دوران زندگی مشترک انجام می‌گیرد. همچنین اجرت المثل بابت کارهایی که زن بدون قصد تبرع( احسان، نیکی، بخشش بدون چشم داشت) انجام داده است به وی تعلق می‌گیرد. معمولا ایام زوجیت در زمان جاری شدن طلاق به زوجه تعلق می‌گیرد. توجه داشته باشید تحولاتی که در وضعیت زندگی و اموال زوج صورت می‌گیرد، می‌تواند در روند دریافت اجرت المثل تاثیر داشته باشد.

براساس ماده‌ی ۳۳۶ قانون مدنی، اگر زوجه کارهایی که شرعا به عهده وی نبوده و عرفا برای آن کارها دارای اجرت‌المثل باشد، به خواسته‌ی زوج و بدون قصد تبرع انجام داده باشد! پس از اثبات به دادگاه، اجرت‌المثل کارها محاسبه و مبلغی به وی پرداخت خواهد شد.

 

نفقه:

نفقه به چیزهایی که شخص برای زندگی به آنها احتیاج دارد مانند خوراک، پوشاک، مسکن و اثاث منزل گفته می‌شود. در اصطلاحات حقوقی، به کسی که نفقه را می‌پردازد، منفق و به کسی که نفقه را دریافت می‌کند، منفق علیه می‌گویند. براساس ماده‌ی ۱۱۰۲ قانون مدنی، همین که نکاح به‌ صورت قانونی جاری و روابط زناشویی بین طرفین ایجاد شد، زوجین در مقابل یکدیگر تکالیفی بر عهده دارند. البته دو شرط برای ضرورت نفقه لازم است:

  1. دائمی بودن عقد:که براساس ماده‌ی ۱۱۰۶ قانون مدنی، در عقد دائم نفقه‌ی زن به عهده شوهر است.
  2. تمکین کامل زوجه:اگر زنی از همسر خود تمکین نکند، در قوانین فقهی عنوان ناشزه بر وی تعلق خواهد گرفت و در نتیجه نمی‌تواند نفقه‌ای از شوهر خود دریافت نماید(در ادامه به توضیح تمکین خواهیم پرداخت).

در صورت تمکین زن، مرد موظف به تامین مخارج زندگی اوست. چنانچه مردی از پرداخت نفقه خودداری کند، زن می‌تواند نسبت به دریافت نفقه گذشته و حال خود با مراجعه به دادگاه اقدام نماید. اگر زنی نسبت به دریافت نفقه اقدام نماید، مراجع قضایی پرونده‌ی وی را به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع می‌دهند تا نفقه را با در نظر گرفتن شئونات، تحصیلات و خانواده‌ی پدری وی تعیین کنند. وجود بهترین وکیل خانواده تهران در زمینه‌ی نفقه‌ می‌تواند کمک کند به حق خود برسید.

 

الزام به تمکین:

واژه‌ی تمکین به معنای تن دادن، است. این واژه در قوانین فقهی به منظور اطاعت زن در برابر خواسته‌های شوهر و انجام وظایفش در مقابل او می‌باشد. البته درست است که مفهوم تمکین شامل حال آقایان نیز می‌شود (پرداخت نفقه و تامین هزینه‌های زن و زندگی مشترک)! و طرح دعاوی تمکین توسط زن نیز قابل پیگیری است، اما در زبان عامیانه بیشتر در مورد خانم‌ها استفاده می‌شود.

اگر هر یک از زوجین بدون داشتن دلایل موجه، از تمکین در برابر همسر خود امتناع کنند، می‌توان وی را به صورت قانونی ملزم به انجام آنها کرد. الزام به تمکین تنها به واسطه‌ی حکم دادگاه قابل اجراست و خود زوجین این حق را ندارند تا با توسل به زور همسر خود را مجبور نمایند. حتی در صورت صدور حکم دادگاه نیز نمی‌توان فردی را مجبور به تمکین نمود. البته عدم اطاعت از حکم دادگاه عواقبی را به دنبال دارد. تمکین بر دو قسم است:

  1. تمکین عام: که براساس ماده‌ی ۱۱۱۴ قانون مدنی، زن باید در خانه‌ای که شوهر تعیین کرده است، اقامت داشته باشد! تا در تمام مدت در دسترس شوهرش باشد و به خواسته‌های وی عمل کند تا ناشزه تلقی نشود. مگر آنکه طی عقد این اختیار به زن داده شود.
  2. تمکین خاص: این نوع تمکین به معنای تمکین جنسی زن از مرد است( اطاعت زن در قبال مرد در رابطه با برقراری رابطه جنسی).

طلاق

آشنایی با دعاوی خانواده و معرفی بهترین وکیل خانواده

طلاق:

طلاق یکی از پیچیده‌ترین موضوعات حقوقی و دعاوی خانواده است. به همین علت پیش از آنکه شما عزیزان را با بهترین وکیل طلاق توافقی آشنا کنیم، بهتر است با مفهوم طلاق و شرایط آن آغاز نماییم. در طلاق قصد و رضایت زوجین از شرایط ضروری است. به همین علت اگر کسی در حال مستی یا به جهت شوخی، صیغه‌ی طلاق را جاری کند، یا به اشتباه به جای یکی از زنهایش، زن دیگری را طلاق دهد، این طلاق اعتبار قانونی ندارد. متاسفانه در قوانین موجود، نیازی نیست که شوهر اراده‌ی خود را در رابطه با طلاق، شخصا اعلام کند. همین که وکیل طلاق این کار را انجام دهد، کافی است. حال آنکه زن بدون داشتن وکالت در طلاق در حین عقد عقدنامه و ثبت آن در دفاتر رسمی ثبت اسناد نمی‌تواند هیچ اقدامی انجام دهد. از این رو زن برای دریافت کامل حق خود می بایست با کمک و راهنمایی‌های یک وکیل طلاق خبره در دادگاه حضور یابد.

حتی در مراحل بعدی، باید مشخص شود که زن باردار هست یا نه. زیرا که این امر سبب به تاخیر انداختن طلاق می‌شود. از دیگر مسائلی که پس از طلاق به وجود می‌آید می‌توان به آینده فرد، حضانت فرزندان، مدت و مکان ملاقات فرزندان، مهریه، هزینه‌ی زندگی فرزندان، دارایی‌های مشترک و سایر مسائل مالی پس از طلاق اشاره کرد. هیچ یک از موارد مذکور بدون راهنمایی‌های یک وکیل طلاق امکان پذیر نخواهد بود. حتی در پروسه‌ی طلاق، مسائلی از جمله  کسب گواهی عدم سازش، اثبات عدم تمکین و … نیازمند حضور یک وکیل باتجربه است.

 

درخواست مهریه:

براساس ماده‌ی ۱۰۸۲ قانون مدنی، به محض جاری شدن صیغه عقد، زن صاحب نصف مهریه و بعد از برقراری رابطه‌ی زناشویی صاحب تمام آن می‌شود. هرگاه زن درخواست مهر کند، مرد موظف به پرداخت آن می‌باشد و چنانچه خودداری نماید با ضمانت اجرای قانون روبرو خواهد شد. در اینگونه دعاوی حضور وکیل مهریه متخصص باعث می‌شود تا در کمترین زمان و با کمترین میزان گرفتاری، مهریه وصول شود. حتی برای اجرای حکم نیز نیازی به حضور در دادگاه به جهت پیگیری پرونده نخواهد بود. زیرا که وکیل می‌تواند بدون اتلاف وقت موکل، تمام این مراحل را به تنهایی انجام دهد. حضور موکل تنها در زمان ابلاغیه حضور او ضروری خواهد بود.

مهریه دارای دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه است.  مهریه عندالمطالبه اینگونه است که هر زمان زن آن را درخواست کند، مرد موظف به پرداخت است و نیازی به اثبات توانایی و تمکن مالی مرد نیست. اما زمانی که مهریه از نوع عندالاستطاعه است، زن باید ثابت کند که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه را دارد. در هر دو حالت وکیل خانواده با نوشتن دادخواست قوی  حقوق زن را از مرد می‌گیرد. زیرا تنظیم یک دادخواست مناسب می‌تواند به استعلام و مشخص شدن اموال و دارایی‌های زوج و دادخواست توقیف اموال وی کمک کند.حتی در برخی موارد گرفتن حکم جلب زوج یا رد کردن درخواست اعسار از طرف مرد، نیازمند حضور یک وکیل مهریه با تجربه است.

قوانین مربوط به حضانت فرزندان

آشنایی با دعاوی خانواده و معرفی بهترین وکیل خانواده

 

حضانت فرزندان:

در اصطلاح عامیانه حضانت به معنای مراقبت و نگهداری از فرزند است. اما در اصطلاحات حقوقی به امور مالی فرزندان ربطی ندارد و تنها به نگهداری و تربیت آنها مربوط می‌شود. بر طبق ماده‌ی ۱۱۷۱ قانون مدنی، هر کدام از والدین فوت کند، حضانت فرزندان بر عهده پدر یا مادر زنده است. حتی در صورت فوت پدر، که پدربزرگ از لحاظ قانونی ولایت فرزند را بر عهده دارد، حضانت به مادر واگذار خواهد شد. به شرط آنکه پدربزرگ ثابت کند که مادر فاقد صلاحیت‌های لازم برای حضانت می‌باشد.

در رابطه با طلاق نیز، به عنوان یک قاعده کلی وظیفه‌ی نگهداری از فرزندان پسر تا پایان ۷ سالگی و فرزندان دختر نیز تا پایان سن ۹ سالگی بر عهده‌ی مادر است.  این حضانت، پس از آن به پدر واگذار خواهد شد. البته در طلاق توافقی شرایط کمی تفاوت خواهد داشت. جالب است بدانید که هر یک از والدین می‌توانند پیش از طلاق نیز دادخواست حضانت و یا سلب آن، ملاقات با فرزندان، نفقه فرزندان یا هر موضوع دیگری را در قالب یک دادخواست، به دادگاه قضایی ارائه دهند.

انحصار وراثت:

از جمله وظایف مهم وکیل انحصار وراثت ، چگونگی و تشریفات دادرسی در رابطه با دریافت گواهی انحصار وراثت است. در این مطلب که توسط مجموعه وکیل آتی برای شما عزیزان به رشته‌ی تحریر در آمده است، تلاش شده تا به برخی موضوعات حقوقی در رابطه با اخذ گواهی انحصار وراثت و موضوعات مربوطه، پرداخته شود.

فوت یکی از بستگان نزدیک، معمولا آثاری مانند تعیین مایملک وی، میزان ارث  و حقوق وراثان را به دنبال دارد. به همین علت موضوع انحصار وراثت شکل گرفته است. انحصار وراثت به معنی معلوم نمودن تعداد وراث توسط مراجع  دارای ‌صلاحیت و مشخص نمودن سهم هر کدام(سهم الارث) می‌باشد.

اگر مراتب حقوقی دریافت تصدیق انحصار وراثت توسط وکیل خانواده پیش برود، وکیل می‌تواند اموال متوفی و میزان سهم هر یک از وراث و اشخاص ذی‌نفع را از ماترک مشخص کند. همچنین مدت زمان گرفتن گواهی انحصار وراثت کمتر شده و نیازی به حضور وراث در مراجع قضایی نخواهد بود. حتی وکیل ارث می‌تواند بعد از مشخص شدن سهم هر یک از وراث برای فروش سهم به آنها کمک کند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.