تاریخ انتشار : یکشنبه 1 بهمن 1402 - 10:49
کد خبر : 112968

آغاز موج جدید برخورد با پوشاک قاچاق در عرضه/ مبارزه مستمر است؟

آغاز موج جدید برخورد با پوشاک قاچاق در عرضه/ مبارزه مستمر است؟

یک مقام مسوول در وزارت صمت با اشاره به شروع طرح برخورد با قاچاق پوشاک در شهر تهران اظهار داشت: برخورد با عرضه‌کنندگان برندهای محرز پوشاک قاچاق در تهران آغاز شده است.

به گزارش تیتر داغ؛ در ماه‌های اخیر بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک نسبت به وضعیت بازار شب عید هشدار داده و خواستار برخورد با عرضه‌کنندگان پوشاک قاچاق در بازار شدند؛ پیش‌ازاین، طرح مبارزه با برندهای محرز پوشاک قاچاق از سال ۱۳۹۷ آغاز و تا اواخر سال ۱۳۹۹ به‌صورت غیرمتمرکز ادامه‌دار بود. اما متأسفانه به دلیل عدم استمرار اجرای این طرح، برندهایی که امکان واردات قانونی آن چندین سال است وجود نداشته و قطعاً از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود، همچنان به وفور در بازار یافت شده و به‌صورت علنی عرضه می‌شوند.

در همین راستا، اخیراً اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری با اشاره به‌سهولت قاچاق پوشاک و سایر کالاها به کشور از طرق مختلف اعم از گمرکات، رویه‌های گذر مرزی، ملوانی، ته لنجی، مناطق آزاد و باتوجه به گستردگی مرزها و فقدان گلوگاه‌های مقابله‌ای، مؤثرترین شیوه مقابله با این ویروس به‌شدت فلج‌کننده را برخورد در سطح عرضه دانسته و خواستار تشدید اقدامات مقابله‌ای شده‌اند.

در بخشی از این نامه آمده بود: «اگرچه بر اساس فرمان حضرت‌عالی می‌بایست عزم جدی دستگاه‌های متولی مبارزه با قاچاق کالا بر این باشد که عمل قاچاقچی کاملاً بدون صرفه و همراه با خطر باشد و جنس قاچاق از پیش از مبادی ورودی تا محل عرضه آن در بازار، آماج اقدامات گوناگون این مبارزه قرار گیرد، متأسفانه هم اکنون شاهدیم مقابله در تمام عرصه‌ها رها شده و هم اکنون بازار پوشاک کشور متأثر از قاچاق بیش از سه میلیارد دلاری است که متولیان ذی‌ربط با ارائه آمارهای غلط، به‌جای انجام وظایف خود در جهت برخورد سعی در پنهان‌کردن این معضل دارند درحالی‌که هیچ حرکت عملیاتی و مثبتی در جهت مقابله با این معضل بالاخص در سطح عرضه مشاهده نمی‌شود.»

آغاز طرح سراسری برخورد با عرضه‌کنندگان پوشاک قاچاق

حجت‌الله قاسمی رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه طرح سراسری برخورد با قاچاق پوشاک آغاز شده است گفت: بر اساس ابلاغ ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صمت با همکاری فراجا طرحی را با هدف برخورد با برندهای محرز پوشاک قاچاق آغاز کرده است.

وی افزود: این طرح از امروز در سطح عرضه آغاز شده و قطعاً با ۱۲۵ مورد از برندهای محرز قید شده در ابلاغیه وزارت صمت برخورد خواهد شد. همچنین در خصوص برخورد با پوشاک قاچاق، طی جلسات متعددی با مدیران مجتمع‌های تجاری بزرگ در شهر تهران، اطلاع‌رسانی و اخطار داده شد که به سرعت، برندهای محرز قاچاق را جمع‌آوری کنند.

رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران ادامه داد: علاوه بر جمع‌آوری برندهای محرز قاچاق در فروشگاه‌ها، تابلوهایی که نام این برندها در آن وجود دارند نیز باید جمع‌آوری شوند. با وجود هشدارهای داده شده، متأسفانه تعدادی از واحدهای صنفی به عرضه پوشاک قاچاق با برند محرز ادامه می‌دهند؛ بارها اعلام کرده‌ایم که برخوردها با قاطعیت انجام خواهد شد و هیچ استثنایی وجود نخواهد داشت.

عرضه پوشاک تقلبی و استوک در پوشش برندهای محبوب

قاسمی اظهار داشت: مردم باید بدانند که عمده پوشاک قاچاق که در حال حاضر به نام برندهای معروف در فروشگاه‌های کشور عرضه می‌شود، همان برند اصلی که در کشورهای دیگر ارائه می‌شود، نیست. در واقع این کالاها به‌صورت استوک، فله‌ای، کیلویی و حتی پوشاک دست‌دومی هستند که با یک شست‌وشو، با قیمت‌های بسیار بالایی به فروش می‌رسند و متأسفانه مردم، عموماً نسبت به پیامدهای بهداشتی سنگینی که برای آنان به وجود می‌آورد، آگاهی ندارند.

وی تأکید کرد: بنابراین، از مردم خواستاریم که این موضوعات را حتماً مدنظر قرار دهند و بدانند که پوشاکی که در ظاهر با برندهای خارجی وارد بازار شده است، برند اصلی نیست. البته طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هر پوشاک وارداتی فاقد شناسه‌ای چه اصل باشد و چه تقلبی، قاچاق محسوب می‌شود.

رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران بیان کرد: ممکن است بخشی از پوشاک با برندهای محرز، اصلی باشند؛ اما بخش عمده‌ای از این پوشاک استوک، فله‌ای، کیلویی و «تاناکورایی» هستند؛ ورود این کالاها نه‌تنها موجب آسیب تولید ملی شده بلکه می‌تواند در زمینه سلامتی نیز برای جامعه معضل ایجاد کند.

وی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: این برخورد از غرب تهران آغاز شده اما فقط محدود به این منطقه نخواهد بود؛ بلکه به کل مناطق شهر و حتی استان تهران نیز گسترش پیدا خواهد کرد.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.