تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 شهریور 1400 - 7:21
کد خبر : 23734

آفت کش های کشاورزی عامل بروز بحران چاقی در جهان

آفت کش های کشاورزی عامل بروز بحران چاقی در جهان

محققان هشدار می دهند استفاده از یک آفت کش رایج در مزارع موسوم به کلرپیریفوس در اکثر کشورها با بحران چاقی ارتباط دارد.

به گزارش تیتر داغ؛  محققان دانشگاه مک مستر کانادا در یک مطالعه جدید دریافته اند که یک آفت کش معمولی موسوم به کلرپیریفوس می‌تواند تا حدی مسئول اپیدمی چاقی جهانی باشد.

تیم تحقیق دریافتند که کلرپیریفوس، که به طور گسترده‌ای بر روی میوه‌ها و سبزیجات در بسیاری از نقاط جهان اسپری می‌شود، باعث کاهش کالری سوزی در بافت چربی قهوه‌ای موش‌ها می‌شود.

کاهش کالری سوزی، فرآیندی که به عنوان ترموژنز ناشی از رژیم غذایی شناخته می‌شود، باعث می‌شود بدن این کالری‌های اضافی را ذخیره کرده و باعث چاقی شود.

نتایج این مطالعه همچنین نشان داد که کلرپیریفوس منجر به ایجاد بیماری کبد چرب غیرالکلی و مقاومت به انسولین می‌شود.

به طور معمول چاقی ناشی از عدم تعادل کالری بین دریافت، جذب و مصرف انرژی است. هم در جوندگان و هم در انسان، حرارت زایی ناشی از رژیم غذایی به مصرف انرژی کمک می‌کند و شامل فعال شدن بافت چربی قهوه‌ای می‌شود.

فرضیه تیم تحقیق این است که سموم محیطی که معمولاً در قالب افزودنی‌های غذایی یا سموم دفع آفات مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است از طریق سرکوب پروتئین جداکننده ۱ (UCP۱) حرارت زایی بافت چربی قهوه‌ای را کاهش دهند و این مسئله ممکن است به ایجاد چاقی کمک کند.

تیم تحقیق پس از مطالعه ۳۴ آفت کش و علف کش معمول استفاده شده در سلول‌های چربی قهوه‌ای و آزمایش اثرات کلرپیریفوس در موش‌هایی که رژیم غذایی پرکالری داشتند، به این کشف دست یافتند.

دکتر «گرگوری اشتاینبرگ»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «چربی قهوه‌ای کوره متابولیک بدن ماست و کالری می‌سوزاند، برخلاف چربی عادی که آنها را ذخیره می‌کند. این امر باعث ایجاد گرما می‌شود و از رساندن کالری به بدن به عنوان چربی سفید معمولی جلوگیری می‌کند. ما می‌دانیم که چربی قهوه‌ای در زمان سرما و هنگام غذا خوردن فعال می‌شود. تغییر سبک زندگی در رژیم غذایی و ورزش به ندرت منجر به کاهش مداوم وزن می‌شود. ما فکر می‌کنیم بخشی از مشکل، ناشی از عدم عملکرد کوره متابولیک به خاطر کلرپیریفوس هم باشد.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.