تاریخ انتشار : دوشنبه 11 آذر 1398 - 11:56
کد خبر : 3072

اپیدمی آنفلوآنزا/ بایدها و نبایدها

اپیدمی آنفلوآنزا/ بایدها و نبایدها

آنفولانزا بیماری واگیر داری است که باعث عفونت دستگاه تنفسی می شود و با علائم شدیدی همراه است که باید سریعا به دکتر مراجعه کنید.

به گزارش تیتر داغ؛  طبق اعلام وزارت بهداشت؛ تاکنون ۵۶ نفر بر اثر ابتلا به آنفولانزا در کشور جان خود را از دست دادند که بنا به گفته معاون وزیر بهداشت، این ویروس دارای دو نوع دو H1N1 و H3N2 است که ۸ نفر از جانباختگان به دلیل ابتلا به نوع یک فوت شده و ۷ نفر نیز به دلیل به نوع دوم این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. البته رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت و درمان در این زمینه به ایرنا گفته است فوت بیماران در اثر ابتلا به  آنفولانزا در کشور روندی غیرعادی ندارد و هرساله تعدادی از بیماران بر اثر این بیماری فوت می‌کنند.
شیوع این بیماری با وجود اینکه ویروس هایش از سرماخوردگی کمتر است، امسال از سال های گذشته با شدت بیشتری در حال پیشروی است، البته به هر حال در ماه های مهر تا اسفند شاهد بروز آن می شویم. به گفته محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت کشور، موج آنفولانزا در سال جاری در مقایسه با سال گذشته سه هفته زودتر آغاز شده است. تا جایی که هفته گذشته ۱۵ نفر بر اثر این بیماری فوت کردند که عمده ابتلا به این بیماری زمینه ای بوده و یا سن بالایی داشته اند که استان های تهران، مازندران و آذربایجان شرقی بیشترین فوتی ها را داشته اند و استان های گلستان، اصفهان، سمنان و کرمانشاه بیشترین درگیری را داشته اند. همچنین محمدناصر فرقانی متخصص داخلی و عمومی به باشگاه خبرنگاران اعلام کرده امسال به دلیل برودت سریع هوا، آنفولانزا به شدت در کشور با افزایش روبرو و اغلب از راه تنفسی افراد را درگیر کرده است و با تهوع، درد و سردرد خود را در آغازین روز‌های ابتلا نشان می‌دهد. به طوری که با ابتلا پیشرفته، فرد از حالت هوشیاری خارج می‌شود و به کما می‌رود. متاسفانه در هفته گذشته موارد بستری بیماران ناشی از ویروس آنفلوانزا نسبت به سال گذشته با افزایش روبرو بوده است؛ به طوری که ۳۰۰ نفر را مبتلا کرده است.

آنفولانزا امسال زودتر رسید

همه‌ساله با آغاز فصل پاییز بیماری‌های تنفسی نیز در بین مردم شیوع پیدا می‌کند. ویروس‌های آنفلوانزا موجود در قطرات تنفسی از طریق سرفه و عطسه منتشر می‌شوند در اغلب موارد این انتشار از فردبه‌فرد و معمولاً از طریق تماس دست با آنچه به ویروس  آنفلوانزا آلوده‌شده است و سپس تماس دست آلوده با دهان و بینی فرد منتقل می‌شود.

 بزرگ‌سالان ممکن است دیگران را روز قبل از شروع علائم تا روز پس از بروز بیماری مبتلا کنندبزرگ‌سالان ممکن است دیگران را روز قبل از شروع علائم تا روز پس از بروز بیماری مبتلا کنند که این امر به این معنی است که شما می‌توانید فردی را قبل از آنکه بیماری در شما ایجادشده باشد مبتلا کنید.

به گفته کارشناسان امر امسال فعالیت ویروس آنفلوانزا در استان آذربایجان شرقی زودتر شروع‌شده و به‌تبع آن پیش‌بینی می‌شود که طول مدت شیوع نیز طولانی‌تر شده و همچنین شدت بیماری‌زایی ویروس بیشتر از سال‌های گذشته باشد.

تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی

یکی از مسائل مهم برای جلوگیری از انتقال ویروس آن است که اگر با شخصی که دچار آنفولانزا شده است، بتوان فاصله ۲ متر را حفظ کرد، از انتقال بیماری جلوگیری می‌شود.

درست است که هر دو بیماری تقریباً با ضعیف شدن بدن در برابر سرما بروز می‌کنند اما علائم آنفولانزا شدت بیشتری دارد.

بیماری آنفلوانزا یک عفونت حاد ویروسی دستگاه تنفسی است که در صورت سالم و فعال بودن سیستم ایمنی فرد مبتلا، عوارض بیماری بعد از طی دوره چندروزه تخفیف یافته و بهبودی حاصل می‌شود. در افراد مبتلابه بیماری‌های مزمن و نقص ایمنی و در موارد همه‌گیری، عوارض بیماری شدیدتر و مرگ‌ومیر بیشتری دارد.

آنفولانزا معمولاً در فصول سرد سال به‌خصوص دی‌ماه و بهمن‌ماه به دلیل ازدحام بیشتر شیوع می یابدآنفولانزا توسط ویروسی بنام A یا B ایجاد و معمولاً در فصول سرد سال به‌خصوص دی‌ماه و بهمن‌ماه به دلیل ازدحام بیشتر شیوع و احتمال انتقال آن افزایش می‌یابد.

عامل بیماری سرماخوردگی نیز یک نوع ویروس است و علائم آن عطسه‌های شدید و پشت سر هم، آبریزش بینی، گلودرد و… است.

سرماخوردگی معمولاً با سوزش و درد گلو آغاز می‌شود و با سرفه، آبریزش بینی و بعضی مواقع با خروج خلط ادامه پیدا می‌کند. البته گاهی مواقع کودکان سرماخورده دچار تب نیز می‌شوند ولی تب به‌ندرت بزرگ‌سالان را درگیر می‌کند. بنابراین در سرماخوردگی دردهای شدید عضلانی و تب‌های بالا همچنین سردردهای شدید و سرفه و کوفتگی عضلات برخلاف آنفولانزا بسیار کمتر دیده می‌شود.

علائم بیماری آنفولانزا

آنفولانزا اغلب با علائمی چون تب و گاه تب‌های بالای ۴۰ درجه، سردرد، دردهای عضلانی، ضعف‌های شدید همراه با سرفه، درد سینه، درد مفاصل، بی‌اشتهایی و کسالت عارض می‌شود البته ممکن است بیمار لرز هم داشته باشد اما لرز اکثراً در ذات‌الریه دیده می‌شود.

در زمستان و پاییز مردم تمایل بیشتری دارند که در فضاهای سرپوشیده بمانند، همین مسئله عامل تسریع انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر است.

به‌منظور جلوگیری از انتشار سرماخوردگی و آنفلوانزا رعایت بهداشت فردی و عمومی ضروری است. شست‌وشوی مرتب دست و صورت با آب و صابون قبل از خوردن غذا به‌ویژه پس از برخورد با فرد بیمار لازم است.

همچنین باید دهان و صورت هنگام عطسه و سرفه پوشانده شده و از تماس با دیگران هنگام بیماری اجتناب کرد. همچنین باید در زمان  سرماخوردگی و آنفلوانزا پس از سرفه و عطسه اگر دستمال در دسترس ندارید، از آستین یا آرنج خود به‌جای کف دست استفاده کنید تا از انتقال بیماری کاسته شود.

مرگ ۱۰ نفر در آذربایجان‌شرقی براثر ابتلا به آنفولانزا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز از مرگ ۱۰ نفر براثر ابتلا به آنفولانزا در آذربایجان‌شرقی خبر داد.

روزبه رجایی اضافه کرد: این ۱۰ نفر در بیمارستان‌های سطح شهر تبریز ازجمله بیمارستان امام رضا (ع)، کودکان، سینا و شمس به دلیل ابتلا به آنفلوانزای نوع A جان خود را ازدست‌داده‌اند.

هم‌اکنون چند نفر مشکوک به علائم آنفلوانزا در بیمارستان‌های تبریز بستری هستند

وی اضافه کرد: متوفیان از گروه سنی بزرگ‌سالان و کودکان هستند؛ هم‌اکنون چند نفر مشکوک به علائم آنفلوانزا در بیمارستان‌های تبریز بستری بوده و تا زمان اعلام نتایج آزمایش‌ها نمی‌توان به‌طور قطعی اعلام نظر کرد.

وی با اشاره به علائم اولیه آنفلوانزا بیان کرد: تب بالا، سرفه‌های مکرر، بی‌حالی و بدن‌درد، از علائم اولیه بیماری بوده و در مراحل پیشرفته بیماری نیز سرفه‌های خونی و اسهال خونی در بیماران مشاهده می‌شود.

خوددرمانی ممنوع!

رجایی ادامه داد: افراد در صورت مشاهده هرگونه از علائم این بیماری، از تزریق خودسرانه هرگونه آمپول خودداری و حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنند.

وی یادآوری کرد: به نظر می‌رسد شیوع این بیماری امسال بالا باشد، ازاین‌رو توصیه می‌شود تا افراد بهداشت فردی خود را رعایت کنند.

آمادگی کامل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان

 بیماری آنفولانزا جزو بیماری‌هایی است که براثر ویروس در فصل سرما پدید می‌آید که همچون سرماخوردگی بوده و در قدیم به ذات‌الریه معروف بود.

این بیماری فصلی است. آنفولانزا تند رشد می‌کند و حین رشد گسترش پیداکرده و هرچند سال یک‌بار به‌صورت همه‌گیر و با نرخ بالا خود را نشان می‌دهد. امسال نیز این بیماری زودتر همه‌گیر شده است.

 از آمادگی کامل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان در این خصوص خبر داد و گفت: بیماری آنفولانزا در آذربایجان شرقی آغازشده و تعداد مواردی که به بیمارستان‌ها مراجعه کردند نسبت به سال‌های گذشته مقداری افزایش پیداکرده است و بیمارستان‌های استان و مراکز درمانی آمادگی کاملی دارند.

دو نفر از کودکان جان‌باخته سابقه تشنج داشتندخیاط زاده ابراز داشت: کارهای آزمایشگاهی در بیمارستان‌ها انجام می‌شود و چند مورد بستری در استان براثر بیماری آنفولانزا داشتیم و ۱۰ نفر نیز فوت کرده‌اند که این تعداد از اواخر شهریور تا روز جاری بوده است.

مدیر گروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: ۹ نفر از این ۱۰ نفر زمینه بیماری داشتند آنها یا به مشکل قلبی یا بیماری مزمن ریوی یا بیماری قند و مشکلات خونی و سرطان دچار بودند. دو نفر از کودکان جان‌باخته نیز سابقه تشنج داشتند.

آنفولانزا امسال سه هفته زودتر آمد

وی گفت: آنفولانزا امسال سه هفته زودتر آمده و همه‌گیر شده است. برای همین باید نکات ایمنی و بهداشتی رعایت شود.

خیاط زاده ابراز داشت: هرسال آنفولانزا ۲ یا ۳ بار پدیدار می‌شود، واکسن آنفولانزا باید به گروه‌های حساس و کودکان و بیماران قلبی و ریوی تزریق شود و زمان آن نیز شهریورماه است، البته مردم نگران نباشند و آن‌هایی که مشکل تنفسی و قلبی دارند می‌توانند هم‌اکنون به پزشک مراجعه کرده و واکسن آنفولانزا تزریق کنند.

بیمارستان‌های سینا، کودکان و امام رضای تبریز در آماده‌باش کامل هستند

مدیر گروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: افراد باید نکات بهداشتی و ایمنی بدن را رعایت کرده و در صورت مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنند. آن‌هایی که تنگی نفس دارند و خون در خلط مشاهده می‌شود باید حتماً به مراکز درمانی مراجعه کرده و بستری شوند.

پیشگیری مقدم بر درمان است

آنفلوانزا ویروسی غیرقابل‌پیش‌بینی است که بیشتر در فصل سرما رواج می‌یابد و تشخیص زمان بروز و شدت بروز آن در افراد دشوار است.

مردم برای پیشگیری از ابتلا و همچنین گسترش همه‌گیری در جامعه باید بهداشت فردی را جدی گرفته و رعایت کنند. افراد درصورتی‌که دچار این بیماری شدند در منزل استراحت کرده و از تماس نزدیک با دیگران خودداری کرده و حتماً از ماسک یک‌بارمصرف استفاده کنند.

افرادی که سابقه بیماری‌های زمینه‌ای دارند، گروه‌های خاص مانند کودکان، سالمندان (افراد بالای ۶۵ سال) و افرادی که دارای بیماری نقص ایمنی هستند ضروری است واکسن آنفلوانزا را تهیه و تزریق کنند.

تزریق واکسن آنفولانزا

تزریق واکسن آنفولانزا ۵۰ تا ۸۰ درصد کمک می‌کند تا شخص مبتلا نگردد و اگر هم بیمار شد نه‌تنها از شدت بیماری می‌کاهد بلکه طول دوره بیماری نیز کاهش می‌یابد.

تمامی افراد بالای ۶ ماه می‌توانند واکسن آنفولانزا تزریق کنند اما گروه HIGH RISK (پرخطر) که شامل افراد بالای ۶۵ سال، همچنین کسانی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای چون قلبی، ریوی، کلیوی، دیابت، کم‌خونی‌های ارثی هستند، کسانی که طحال ندارند و افرادی که در خانه سالمندان زندگی می‌کنند، حتماً باید واکسن تزریق کنند.

مردم آنفلوانزا را جدی بگیرند

این بیماری خطرناک و گاهی کشنده نیز است و باید مردم آن را جدی بگیرند. البته این به معنی از دست دادن آرامش و ترس و واهمه از گسترش این بیماری نیست ولی باید نکات ایمنی بدن و بهداشت فردی رعایت شود.

اصولاً اصلی‌ترین درمان آنفولانزا با  آنتی‌بیوتیک است،  بهبود خود به خودی آنفولانزا در عرض ۷ الی ۱۰  روز درصورتی‌که هیچ عارضه‌ای رخ ندهد امکان‌پذیر است.  اگر عارضه‌ای رخ دهد بهبود آنفولانزا ممکن است  ۳ الی ۶ هفته زمان می‌برد، قابل‌ذکر است مصرف دارو حتماً باید با صلاحدید و تجویز پزشک انجام شود.

برای کاهش علائم و بهبود بیماری آنفولانزا باید در منزل به‌ویژه در هنگام تب استراحت کرد، چراکه بهترین درمان برای آنفلوانزا استراحت است.

 استراحت کمک می‌کند تا بدن با ویروس به‌خوبی مبارزه کند، استفاده از مایعات فروان مانند آب، آب‌میوه و سوپ رقیق، قرقره آب یا آب‌نمک ولرم چند بار در روز باعث می‌شود سوزش گلو بهبود یابد.

عوامل مؤثر در بیماری‌ها

سن: کودکان و افراد مسن بیشتر سرما می‌خورند چون سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف‌تر است و دانش و توانایی کمتری برای مراقبت از خود در برابر بیماری دارند.

کم‌خوابی و استرس: کم‌خوابی و استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کنند و فرد را در معرض انواع بیماری‌ها قرار می‌دهند.

دخانیات: سیگار و قلیان چه برای خود شخص مصرف‌کننده و چه برای اطرافیان او خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها افزایش می‌دهد چون سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند.

آلرژی: سرماخوردگی و آلرژی دارای علائم مشترکی مثل سوزش گلو و آبریزش بینی هستند. تأثیری که آلرژی بر روی بینی و گلو می‌گذارد باعث می‌شود آن‌ها بیشتر در معرض خطر سرماخوردگی و آنفولانزا قرار بگیرند.

مواردی وجود دارد که روند آنفولانزا را خطرناک می‌کند که می‌توان به وجود خون در خلط، افزایش شدت تب و سرفه ، گوش‌درد ، تنگی نفس ، درد سینوس ، سفت شدن گردن و یا درد آن اشاره کرد و برای همین نیاز است تا مردم استان نکات ایمنی و بهداشتی بدن را رعایت کرده و در صورت مشاهده علائم به مراکز درمانی و پزشک مراجعه کنند.

 

توصیه های دکتر اصغر یداللهی فارسانی پزشک عمومی به خبرنگار تیتر داغ برای جلو گیری آنفلوآنزا 

وی در مورد عوامل پیشگیرانه و درمان بیماری آنفلوآنزا هم گفته، “مهم‌ترین عامل کنترلی رعایت بهداشت فردی است. اگر مردم علائمی، چون آبریزش بینی، تب، بدن‌درد و… دارند، از رفتن به محل کار و یا فرستادن کودک دارای این علائم به مدرسه، به مدت دو تا سه روز جدا خودداری کنند، دست ندهند، روبوسی نکنند، اگر آبریزش بینی دارند از دستمال کاغذی یکبار مصرف استفاده کنند و بلافاصه دست‌شان را با آب و صابون بشویند. باید توجه کرد که شست‌وشوی مکرر دست‌ها منجر به قطع زنجیره عفونت‌های ویروسی می‌شود.”

فارسانی تصریح کرد  “بیماران از خود تجویزی پرهیز و از تزریق دگزامتازون، مصرف آنتی بیوتیک‌ها و کورتون‌ها خودداری کنند. البته افراد در معرض خطری که تاکنون واکسن آنفلوآنزا تزریق نکرده‌اند، حتما هرچه سریعتر با مراجعه به پزشک نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند. ”

 

معمولا به افراد مبتلا به آنفولانزا توصیه می شود که استراحت کافی داشته باشند و به اندازه کافی مایعات بخورند اما اگر عفونت شما شدید است، پزشک به شما داروی ویروس کش مثل اوسلتامیویر، رلزنا، راپی واب، ایکسو فلوزا تجویز می کند که این داروها بیماری شما را کوتاه می کند و به پیشگیری از مشکلات زیاد کمک می کند که این داروها معمولا برای افراد مبتلا به آسم نیز تجویز می شود .

اثرات جانبی این داروهای ضد ویروس شامل حالت تهوع و استفراغ است که این اثرات جانبی در صورت مصرف با غذا کاهش پیدا می کند .

بیشتر افراد مبتلا به آنفولانزا به داروهایی مثل امانتادین و ریمانتادین مقاوم هستند که از داروهای ویروس کش می باشد .

استفاده از داروهای مسکن نیز به این افراد توصیه می شود که این مسکن ها می تواند استامینوفن، ایبوپروفن باشند .

معمولا به افراد مبتلا به آنفولانزا توصیه می شود که استراحت کافی داشته باشند و به اندازه کافی مایعات بخورند اما اگر عفونت شما شدید است، پزشک به شما داروی ویروس کش مثل اوسلتامیویر، رلزنا، راپی واب، ایکسو فلوزا تجویز می کند که این داروها بیماری شما را کوتاه می کند و به پیشگیری از مشکلات زیاد کمک می کند که این داروها معمولا برای افراد مبتلا به آسم نیز تجویز می شود .

اثرات جانبی این داروهای ضد ویروس شامل حالت تهوع و استفراغ است که این اثرات جانبی در صورت مصرف با غذا کاهش پیدا می کند .

بیشتر افراد مبتلا به آنفولانزا به داروهایی مثل امانتادین و ریمانتادین مقاوم هستند که از داروهای ویروس کش می باشد .

استفاده از داروهای مسکن نیز به این افراد توصیه می شود که این مسکن ها می تواند استامینوفن، ایبوپروفن باشند .

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.