به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، در همه ادوار برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» به طور مرسوم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پونمایی دبیر جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» بوده است. مرکز گسترش به عنوان متولی اصلی برنامه‌ریزی و تولید مستند در ایران، با وجود تغییر دولت‌ها و سیاست گذاری‌های فرهنگی همچنان برگزاری این جشنواره را به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های هر سالش، ادامه می‌دهد.

محمد آفریده؛ دوره‌های اول تا سوم

اولین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» مهرماه ۱۳۸۶ با دبیری محمد آفریده برگزار شد. آفریده متولد سال ۱۳۴۱ است و از سال ۱۳۵۸ فعالیت هنری خود را در کانون پرورش فکری و مرکز اسلامی فیلمسازی وابسته به صدا و سیما، آغاز کرد.

ایده جشنواره فیلم مستند، متعلق به اوست و نخستین دوره این جشنواره به همت این سینماگر و مدیر فرهنگی برگزار شد. آفریده مدتی پیش به عنوان تهیه‌کننده فیلم «دست‌انداز» را روی پرده سینماها داشت. محمد آفریده که دبیری ۳ دوره جشنواره را بین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸ در کارنامه دارد درباره برگزاری اولین دوره این جشنواره نوشته بود: «انشااالله سینمای حقیقت یادگاری ماندگار و پر برکت برای آیندگان باشد.»

شفیع آقامحمدیان؛ دوره‌های چهارم تا ششم

شفیع آقامحمدیان بعد از آفریده به عنوان مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی انتخاب شد و در این مدت ۳ دوره از جشنواره سینما حقیقت را به عنوان دبیر برگزار کرد.

آقامحمدیان که متولد ۱۳۳۸ است و تحصیلات خود را در زمینه کارگردانی تئاتر و سینما به پایان رسانده، در سال‌های دهه ۷۰ چند فیلم‌ سینمایی هم ساخت. او بعدها در سال ۱۳۸۷ تله فیلم «خط باریک» را کارگردانی کرد. نکته مهم درباره او این است که سابقه مدیریت در صداوسیما را نیز دارد، نکته ای که درباره محمدمهدی طباطبائی نژاد و محمد حمیدی مقدم هم تکرار شد، هر سه این مدیران، سابقه فعالیت در تلویزیون دارند.

محمدمهدی طباطبایی‌نژاد؛ دوره‌های هفتم تا دوازدهم

محمدمهدی طباطبایی‌نژاد از دوره هفتم جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» و با روی کار آمدن دولت یازدهم به عنوان مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر این جشنواره مشغول به کار شد. او تا امروز رکورددار حضور روی صندلی دبیری «سینماحقیقت» است.

طباطبایی‌نژاد که متولد سال ۱۳۴۹ است، با دبیری ۶ دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران، در صدر قرار دارد. از سوابق اجرایی او می‌توان به مدیر گروه فرهنگ، تاریخ و هنر و مدیر طرح و برنامه شبکه اول سیما اشاره کرد. طباطبایی‌نژاد به عنوان تهیه‌کننده در تلویزیون فعالیت کرده است.

محمد حمیدی مقدم؛ دوره‌های سیزدهم تا هفدهم

محمد حمیدی مقدم مدیرعامل فعلی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی چهارمین فردی است که در مقام دبیری جشنواره سینما حقیقت نقش ایفا کرده است. حمیدی‌ مقدم که از سال ۱۳۹۸ و دوره سیزدهم دبیری جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران را برعهده دارد، در آستانه برگزاری دوره هفدهم جشنواره همچنان به عنوان دبیر مشغول به کار است.

حمیدی‌مقدم، متولد ۱۳۴۷ در همدان، دارای مدرک کارشناسی ارشد سینما از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر است و فعالیت فیلم‌سازی را از اواخر دهه ۱۳۶۰ در انجمن سینمای جوانان ایران آغاز کرد. حمیدی مقدم اواخر دهه هفتاد و در دهه هشتاد مهمترین، خاطره انگیزترین و جدی‌ترین برنامه‌های سینمایی را در شبکه یک، دو و چهار تولید و اجرا کرد. «سینمایک»، «سینماچهار» و «سینما دو» زمان پخش بسیار مورد توجه بودند.

محمد حمیدی‌مقدم با روی کار آمدن دولت سیزدهم در سمت خود به عنوان مدیرعامل مرکز گسترش ابقا شد و به نظر می‌رسد اگر اتفاق خاصی رخ ندهد می‌تواند به رکورد دبیری طباطبایی‌نژاد در جشنواره «سینماحقیقت» برسد. او آذرماه ۱۴۰۲ برای پنجمین بار روی صندلی دبیری جشنواره خواهد نشست.

انتشار خبر: کوروش جم