تاریخ انتشار : یکشنبه 18 آبان 1399 - 17:52
کد خبر : 14731

آیا استرس موجب تب می‌شود؟

آیا استرس موجب تب می‌شود؟

استرس می‌تواند صدمات زیادی به بدن انسان وارد کند. به عنوان مثال، استرس می‌تواند در الگوی خواب شما اختلال ایجاد کرده، به سلامت دستگاه گوارش آسیب وارد کند و حتی نظم چرخه‌های قاعدگی را بر هم بزند.

به گزارش تیتر داغ؛ به دلیل تاثیرات گسترده بر سلامت و تندرستی انسان، این که آیا استرس می‌تواند موجب احساس ناخوشی جسمانی شده و علائم یک بیماری حاد مانند تب را تقلید کند، شاید چندان جای شگفتی نداشته باشد. باید به این نکته اشاره داشت که پژوهش‌ها درباره ارتباط استرس و تب، به ویژه نوعی از تب که به نام تب سایکوژنیک (ناشی از بیماری‌های روانی) شناخته می‌شود، محدود و نتایج قطعی در این زمینه ارائه نشده اند.

برای یک فرد بزرگسال، دمای بیش از ۳۷.۲ تا ۳۷.۵ درجه سلسیوس بدن، با توجه به زمانی از روز که در آن قرار دارد، احتمالا به تب اشاره دارد. در شرایطی که دمای عادی بدن حدود ۳۷ درجه سلسیوس است، دامنه عادی برای دمای بدن بین ۳۶.۱ تا ۳۷.۲ درجه سلسیوس در نظر گرفته می‌شود.

به گفته دونالد فورد، پزشک خانواده در کلینیک کلیولند، در شرایطی که تب نشانه‌ای از یک عفونت یا بیماری دیگر است، مجموعه‌ای محکم از پژوهش‌ها که هر گونه ارتباط بین استرس و افزایش دمای بدن را تایید کنند، وجود ندارد. استرس می‌تواند موجب برخی تغییرات فیزیولوژیک مانند سرخ شدن پوست شود، اما آن‌ها خیلی سطحی هستند و موجب تغییر در دمای مرکزی بدن نمی‌شوند.

رامیرو جرویس پزشک داخلی در مراکز سلامت خانواده در مرکز پزشکی NYU Langone نیز اشاره دارد که مطالعه‌ای که نشان دهد استرس به خودی خود می‌تواند موجب تب شود، وجود ندارد. اگر بیمار تب داشته باشد، پزشک احتمالا به دنبال دلایل دیگری به جز استرس، مانند یک عفونت خواهد بود.

اما در شرایطی که استرس ممکن است به خودی خود و به طور مستقیم موجب تب نشود، اما همچنان می‌تواند موجب برخی آسیب‌های جدی به بدن انسان شده و این می‌تواند به طور غیرمستقیم به تب منجر شود. به گفته دکتر فورد، استرس پایدار برای مدت زمانی طولانی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف یا تغییر دهد. سطوح پایین‌تر هورمون‌های استرس ممکن است از انسان در برابر بیماری‌ها محافظت کند. به همین دلیل است که ورزش می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. هنگام ورزش ترشح هورمون‌های استرس در بدن کاهش می‌یابد.

استرس می‌تواند موجب افت عملکرد سیستم ایمنی شده و فرد در برابر عفونت‌های ویروسی و موارد دیگر آسیب پذیرتر شود که به نوبه خود می‌تواند موجب تب شود.

 

درباره تب سایکوژنیک شرایط چگونه است؟

پژوهش‌های کمی در مورد تب سایکوژنیک انجام شده اند و شرایطی که به طور گسترده توسط پزشکان پذیرفته شده باشد، محسوب نمی‌شود.

بیشتر اطلاعات درباره تب سایکوژنیک از مقاله‌ای در سال ۲۰۱۵ که در نشریه Temperature منتشر شد، سرچشمه می‌گیرند که آن را به عنوان یک بیماری سایکوسوماتیک (روان‌تنی) مرتبط با استرس معرفی می‌کند که به ویژه بین زنان جوان دیده می‌شود. دکتر تاکاکازو اوکا، مولف مقاله توضیح می‌دهد که دمای مرکزی بالای بدن برخی افراد می‌تواند در نتیجه استرس روانی شکل بگیرد.

برخی بیماران زمانی که در معرض رویداد‌های عاطفی قرار می‌گیرند با تب بالا مواجه می‌شوند، در شرایطی که دیگران چه طی موقعیت‌های استرس مزمن یا پس از آن تب خفیف که ماه‌ها و حتی سال‌های ادامه می‌یابد را تجربه می‌کنند.

مقاله اذعان می‌کند که مکانیسم تب سایکوژنیک همچنان به طور کامل درک نشده است. اما می‌افزاید مطالعاتی که با حضور سوژه‌های حیوانی انجام شده نشان داده اند که استرس روانی می‌تواند دمای بدن سوژه‌ها را افزایش دهد. به گفته مولف، برخی افراد زمانی که در معرض رویداد‌های عاطفی قرار می‌گیرند می‌توانند با تب ۴۱ درجه سلسیوس نیز مواجه شوند. با این وجود، برخی دیگر در این شرایط تب خفیف پایدار را نشان می‌دهند که چیزی در محدوده ۳۷ تا ۳۸ درجه سلسیوس است.

از آنجایی که استرس به عنوان یک دلیل رسمی تب شناخته نمی‌شود، احتمالا نباید دمای بالای بدن خود را با استرس مرتبط بدانید. اگر تب دارید، مراجعه به پزشک برای تشخیص دلیل بروز این شرایط بهترین گزینه است. اگر همراه با تب علائم دیگری مانند دشواری در تنفس را تجربه می‌کنید، برای مراجعه به اورژانس درنگ نکنید.

منبع:عصر ایران

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.