تاریخ انتشار : سه شنبه 24 مرداد 1402 - 17:54
کد خبر : 103168

شالویی، در نشست خبری بزرگداشت ‌ابن سینا، بیان کرد:

ابوعلی سینا یکی از سرآمدان روزگار علمی و فرهنگی و نشانی از تمدن ماست

ابوعلی سینا یکی از سرآمدان روزگار علمی و فرهنگی و نشانی از تمدن ماست
تیتر داغ: تاکنون برای ۳۰۰ نفر از مفاخر آیین گرامیداشت برگزار و کتاب‌هایی نیز منتشر شده است و این نه تنها در داخل کشور بلکه خارج از کشور هم انجام می‌شود.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران گفت: ابن سینا چنان درخششی پیدا کرد و چنان نبوغی از خود ظاهر کرد که پس از قرن‌ها جهان علم و دانش نیازمند به آثار او اعم از علمی و پزشکی و عرفانی و معرفتی است و برای هر پژوهشگری ارزش بالایی دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی سایت خبری تیتر داغ، نشست خبری بزرگداشت حکیم حسین‌ابن سینا معروف به شیخ‌الرئیس و ابوعلی سینا، بعد از ظهر امروزسه ‌شنبه ۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۲، با حضور محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، آیت الله غیاث الدین طه ‌محمدی رئیس بنیاد علمی فرهنگی بوعلی سینا، مسعود ویژه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن اجتماعات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران برگزار شد.

محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران

محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، در ابتدای این نشست خبری گفت: حکیم حسین‌ابن سینا معروف به شیخ‌الرئیس و ابوعلی سینا یکی از سرآمدان روزگار علمی و فرهنگی و نشانی از تمدن ماست.

وی ادامه داد: ابن سینا چنان درخششی پیدا کرد و چنان نبوغی از خود ظاهر کرد که پس از قرن‌ها جهان علم و دانش نیازمند به آثار او اعم از علمی و پزشکی و عرفانی و معرفتی است و برای هر پژوهشگری ارزش بالایی دارد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن در دور جدید فعالیت خود این همت را دارد که برای پاسداشت و بزرگداشت و معرفی مفاخر برنامه‌های ویژه‌ای دارد و برنامه‌های جهانی به مدت یک هفته، بعضا تا ۱۰ روز و بیشتر ادامه خواهد داشت. اگر چه نام ابن سینا برای هر کسی آشناست اما معرفی او و آثار او برای همگان بویژه نسل جوان امری جدی است.

شالویی اظهار داشت: برای ابن سینا و دیگر شخصیت‌ها برنامه‌ای داریم که در کتابی دوران زندگی، سیر فکری و اندیشه و خلاصه آثار آن‌ها را به زبان‌های مختلف زنده دنیا گردآوری کنیم و به صورت جدی برای همه مفاخر این برنامه‌ها ادامه خواهد داشت و ابن سینا اولین گام در این زمینه است.‌

وی در ادامه بیان داشت: تاکنون برای ۳۰۰ نفر از مفاخر آیین گرامیداشت برگزار و کتاب‌هایی نیز منتشر شده است و این نه تنها در داخل کشور بلکه خارج از کشور هم انجام می‌شود.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، گفت: ابن سینا تنها منحصر به همدان نیست بلکه در دیگر استان‌ها هم برنامه‌هایی برای بزرگداشت ابن سینا خواهیم داشت و توسط نمایندگی‌های کشور در خارج از کشور نیز این برنامه‌ها پیگیری خواهد شد.

شالویی، با اشاره به پیوند فرهنگی حکیم سهروردی با ابن سینا گفت: منطقه ویژه فرهنگی در حاشیه بزرگراهی که سهرورد را به همدان وصل می‌کند ایجاد می‌شود و دو جریان فرهنگی و علمی به هم پیوند خواهد خورد.

وی درباره برنامه‌های بزرگداشت شیخ‌الرییس ابن سینا گفت: نمایشگاه اسناد و تابلوهای مربوط به ابن سینا دایر و جلد سوم کتاب شرح نجات ابن سینا هم منتشر خواهد شد. گفت و گوهای علمی در خصوص ابن سینا خواهیم داشت و وزارت میراث فرهنگی هم در پژوهشگاه میراث فرهنگی و ادارات میراث فرهنگی برنامه‌هایی خواهد داشت و مرکز گلخانه‌ای میراث فرهنگی هم با همکاری وزارت فرهنگ به بنیاد بوعلی سینا واگذار شده که کتابخانه ابن سینا در آنجا دایر خواهد شد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، گفت: پیام کمیته ملی یونسکو به مناسبت بزرگداشت ابن سینا صادر و جایزه جهانی ابن سینا هم در نظر گرفته شده است.

شالویی، درباره ویژه برنامه بزرگداشت ابن سینا در حوزه موسیقی گفت: آلبوم موسیقی شاهین فرهت که برای ابن سینا آماده شده به همین مناسبت منتشر می‌شود.

وی افزود: در حوزه موسیقی آماده‌سازی می‌کنیم که برنامه‌هایی داشته باشیم.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، گفت: انجمن مفاخر و آثار فرهنگی برنامه‌های خود را محدود به شخصیت‌های علمی نکرده که در کنار شخصیت‌های علمی و فرهنگی، چهره‌های برجسته هنری اعم از موسیقی، نمایشی، تجسمی و حوزه فیلم و سریال را هم در برنامه‌های خود قرار داده است.

شالویی، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌هایی که انجمن انجام داده و در روزهای گذشته موافقت‌نامه آن را با رئیس کمیته المپیک به اجرا رساندیم این بود که برای نخستین بار، ورزشکاران نامدار و نام‌آور کشورمان که به عنوان افتخارات ملی ما محسوب می‌شوند نیز در زمره آیین‌های گرامیداشت انجمن مفاخر قرار می‌گیرند که برای یکی دو ورزشکار شناخته شده جهانی در رشته‌های وزنه‌برداری و کشتی به زودی با رئیس کمیته المپیک به صورت مشترک تصمیم می گیریم و همین امسال برای این دو شخصیت که در قید حیات هم هستند برنامه‌ای خواهیم داشت.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، در پایان سخنان خود گفت: در حوزه گردشگری زمینه‌ای هم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان فراهم کرده که میزبان خبرنگاران در این استان باشیم.

حجت‌الاسلام غیاث‌الدین طه محمدی، رئیس بنیاد علمی و فرهنگی ابن سینا

حجت‌الاسلام غیاث‌الدین طه محمدی، رئیس بنیاد علمی و فرهنگی ابن سینا، در ادامه این نشست خبری گفت: مساله فرهنگ، فرهنگ‌سازی و آموختن فرهنگ جامعه‌ساز، عمر طولانی می‌طلبد و بزرگداشت ابن سینا طلیعه کار خداپسندانه است و انتظار می‌رود در این کار خداپسندانه ما را کمک کنید.

حجت‌الاسلام طه محمدی، افزود: این روزها همزمان با اسارت اهل بیت پیامبر عصمت و طهارت است. حدود ۸۴ نفر زن و کودک اسیر شدند و فجایعی به بار آمد که طاقت شنیدن آن را ندارید.

وی در ادامه گفت: فلسفه وجودی انجمن مفاخر این است که نام نه تنها شیخ‌الرئیس و شیخ شهید سهروردی، حافظ و ملاصدرا که همگی برای همگان زنده شود.

رئیس بنیاد علمی و فرهنگی ابن سینا افزود: یک سوغاتی از کشورهای آمریکایی به کشور ما سرایت کرده و افرادی که خودکشی می‌کنند گرفتار پنجه‌های شوم جهل هستند. جهل انسان را به اینجا می‌رساند که دختر جوانی به خاطر ناخن خودکشی می‌کند و این نشان‌دهنده تنزل بشریت است.

حجت‌الاسلام  طه محمدی، اظهار داشت: این نشست‌ها برگزار می‌شود که ابن‌سیناها و سهروردی‌ها را معرفی کنیم. اهالی اندیشه و فکر همگی مسوولیت داریم در مقابل جهل بایستیم.

وی بیان داشت: تکریم ابن‌سینماها، سهروردی‌ها، نصیرالدین طوسی، امام خمینی‌ها و امام خامنه‌ای‌ها برای مقابله با جهل است.

مسعود ویژه، رئیس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان

مسعود ویژه، رئیس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان، در ادامه این ئنشست خبری، با اشاره به مقبره ابن سینا در همدان گفت: اگر این گنجینه‌ای که در همدان است، در دیگر کشورها بود، ارزش آن بیشتر دانسته می‌شد.

وی افزود: امسال به همت انجمن مفاخر بناست پایه‌گذار اتفاق مبارکی باشیم که تداوم نیز داشته باشد؛ همزمان با بزرگداشت ابن‌سینا ثبت جهانی هگمتانه هم در این هفته توسط یونسکو صورت می‌گیرد.

رئیس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان گفت: در سطح ملی در تهران علاوه بر همدان اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است و در همدان حدود ۳۰ برنامه تدارک دیده شده که برخی گستره ملی دارد و برخی استانی است.

ویژه، از جمله برنامه‌های هفته بزرگداشت ابن سینا به ادای احترام به مقام شامخ ابن سینا اشاره کرد و گفت: در این هفته میزبان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم خواهیم بود که در روز نخست نشست بنیاد حضور خواهند داشت.

رئیس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان، در پایان سخنان خود، به برنامه شب شعر که قسمتی به اشعار ابن سینا می‌پردازد، اشاره کرد و گفت: رونمایی از کتاب‌های ابن سینا و ویژه برنامه‌ای برای پزشکان به عنوان برنامه‌های بزرگداشت ابن سینا می توان اشاره کرد.

گقتنی است، در پایان این نشست خبری، از پوستر بزرگداشت حکیم حسین‌ابن سینا رونمایی شد.

خبرنگار: کوروش جم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.