تاریخ انتشار : دوشنبه 20 آبان 1398 - 16:47
کد خبر : 1818

اتلاف سرمایه انسانی در کشور

اتلاف سرمایه انسانی در کشور

رئیس موسسه مطالعات جمعیتی ایران با تاکید بر اینکه شاخص های متفاوت و پایین اشتغال به ویژه اشتغال زنان تحصیلکرده در ایران، بیانگر اتلاف سرمایه انسانی است، گفت: از این رو سیاست های ملی توسعه باید بر توسعه انسانی امکان بهره گیری از این تحولات و روندهای نوظهور جمعیت در راستای توسعه پایدار در همه سطوح را فراهم کند.

به گزارش تیتر داغ ؛محمدجلال عباسی شوازی روز دوشنبه در نهمین کنفرانس ملی انجمن جمعیت شناسی ایران که با محوریت پویایی جمعیت و سرمایه انسانی در ایران در تالار ایوان شمس برگزار شد، در پنل پویایی جمعیت و سرمایه انسانی؛ مقایسه ایران با کشورهای منتخب مسلمان افزود: کشورهای مسلمان در دهه های اخیر تغییرات جمعیتی و اجتماعی بی سابقه ای را تجربه کرده اند.

پویایی جمعیت در بیشتر این کشورها منجر به پیدایش ساختار سنی جوان شده است.

وی ادامه داد: کشورهایی با باروری بالا مانند یمن و افغانستان بیشترین نسبت کودکان را در جمعیت دارند در حالی که کشورهایی مانند اندونزی و بنگلادش که به باروری سطح جایگزینی نزدیک می شوند، درصد بالایی از جمعیت آنها در سنین جوانی ١۵ تا ٢٩ سالگی قرار دارند.

عباسی شوازی درباره وضعیت ایران توضیح داد: ایران طی دو دهه اخیر میزان باروری زیر سطح جایگزینی را تجربه کرده است و با ورود به پنجره جمعیتی، مسیر میانسالی را طی می کند.

وی خاطرنشان کرد: تحصیلات به عنوان شاخص سرمایه انسانی، در تمامی کشورهای مسلمان با وجود تنوع قابل توجه ویژگی های اجتماعی و اقتصادی در حال پیشرفت است.

رئیس موسسه مطالعات جمعیتی ایران با اشاره به اینکه دستیابی به تحصیلات و به ویژه کاهش شکاف تحصیلات زنان و مردان در ایران قابل توجه است، تصریح کرد: تحولات فوق، فرصت ها و چالش هایی را در زمینه های اقتصاد، توزیع ثروت، سلامت، حاکمیت سیاست و ساختارهای اجتماعی اقتصادی به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: با بررسی و مقایسه تحولات جمعیتی و سرمایه انسانی در ایران و کشورهای منتخب مسلمان می توان دریافت با توجه به تنوع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در بین کشورهای مسلمان، تجزیه و تحلیل بسترهای ویژه آنها لازم است تا درک عمیق تری از این موضوعات مربوط به جمعیت و همچنین مسیرهای دستیابی به اهداف سیاستگذاری جمعیت فراهم شود.

به بیان عباسی شوازی، نتایج این مطالعه بیانگر این است که به‌رغم پتانسیل هایی که در ساختار سنی جمعیتی این کشورها نهفته است، استفاده از این سرمایه های ارزشمند به درستی و کامل صورت نمی گیرد.

وی تاکید کرد: شاخص های متفاوت و پایین اشتغال به ویژه اشتغال زنان تحصیلکرده در ایران، بیانگر اتلاف سرمایه انسانی در این کشورها است. از این رو سیاست های ملی توسعه باید بر توسعه انسانی امکان بهره گیری از این تحولات و روندهای نوظهور جمعیت در راستای توسعه پایدار در همه سطوح را فراهم کند.


منبع: ایرنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.