تاریخ انتشار : دوشنبه 5 اردیبهشت 1401 - 5:58
کد خبر : 30771

اجرای طرح نظام ارجاع تخصصی تغذیه کلید خورد

اجرای طرح نظام ارجاع تخصصی تغذیه کلید خورد

اجرای طرح نظام ارجاع تخصصی تغذیه با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی به طور رسمی آغاز شد.

به گزارش تیتر داغ؛محمدرضا سهرابی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هدف معاونت بهداشتی ارائه خدمت بهینه به مردم است که اولین استراتژی در راستای تأمین این هدف استفاده مطلوب از امکانات و زیرساخت‌های موجود است.

نقش الگوی نامناسب تغذیه در بروز بیماری‌های غیر واگیر و مزمن

وی عوامل خطر تهدید کننده سلامت را بسیار متنوع ذکر کرد و افزود: الگوی نامناسب تغذیه در این میان، نقش مهمی در بروز بیماری‌های غیر واگیر و مزمن دارد و اصلاح آن نیز در کاهش باربیماری‌ها مؤثر است.

سهرابی با اشاره به خدمات ارائه شده توسط کارشناسان تغذیه در سطح مراکز خدمات جامع سلامت و نقش آنها در اصلاح الگوهای تغذیه‌ای خاطرنشان کرد: این خدمات برای کلانشهری مانند تهران کافی نیست و توسعه آن ضروری است.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، برخی مراجعان مراکز بهداشتی به خدمات تخصصی رژیم درمانی نیاز دارند که متأسفانه با گذشت سال‌ها فرآیند ارجاع در حوزه تغذیه محقق نشده است. از طرفی دیگر برخی خدمات سلامت نظیر مشاوره‌های تغذیه ممکن است در جامعه به صورت بازاری ارائه شوند و کیفیت لازم را نداشته باشند.

وی افزود: با توجه به اینکه ارائه خدمات با کیفیت از اهداف معاونت بهداشتی محسوب می‌شود طرح همکاری با کلینیک‌های تخصصی انستیتو تغذیه مطرح شد تا در صورت نیاز به مشاوره‌های تخصصی این خدمات به صورت با کیفیت و از طریق محیط آکادمیک و توسط متخصصان و اساتید به مردم ارائه شود.

سهرابی با توجه به وجود مناطق کم برخوردار در حوزه تحت پوشش دانشگاه گفت: برخی از مراجعان مراکز بهداشتی توانایی مالی برای استفاده از مشاوره‌های تخصصی بخش خصوصی را ندارند. در حالی که به دلیل بیماری‌هایی نظیر نارسایی کلیه، دیابت و مشکلات قلبی عروقی ناگزیر به دریافت مشاوره‌های تغذیه و رژیم درمانی هستند.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح تلاش می‌کنیم با همکاری انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و اصلاح نظام ارجاع، خدمات با کیفیت با هزینه مناسب به آسانی در اختیار مراجعان قرار گیرد.

سهرابی اظهار امیدواری کرد با اجرای موفق این پروژه بتوان آن را به عنوان یک الگوی کشوری در اختیار سایر دانشگاه‌ها قرار داد.

انستیتو تغذیه؛ تنها مرجع ملی ایران در زمینه سیاستگذاری علوم تغذیه است

سید امیر محمد مرتضویان رئیس دانشکده تغذیه و انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، نیز با اشاره به وجود برخی مراکز سودجو در حوزه تغذیه و رژیم درمانی گفت: متأسفانه این مراکز از طریق شبکه‌های مجازی یا تأسیس کلینیک‌های لوکس؛ با استفاده از عدم آگاهی مردم و تبلیغات اقدام به ارائه مشاوره‌های غیرعلمی می‌کنند که گاهی برای سلامت فرد و جامعه نیز مخاطره آمیز و زیانبار هستند.

وی ضمن ابراز خرسندی از اجرای این طرح یادآور شد: انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای تنها مرجع ملی ایران در زمینه سیاستگذاری علوم تغذیه است.

مرتضویان افزود: به عنوان یک رسالت ملی درصدد برآمدیم با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه شرایط ارجاع و پذیرش مراجعان و بیماران به کلینیک‌های تخصصی این مرکز تسهیل شود و خدمات مشاوره و رژیم درمانی توسط متخصصان در اختیار مردم قرار گیرد. همچنین زمینه همکاری‌های مشترک آموزشی و پژوهشی با معاونت بهداشتی تقویت شود.

وی، همکاری با معاونت بهداشتی دانشگاه در حوزه تغذیه را گامی مهم برای ارائه خدمت به جمعیت شش میلیون نفری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برشمرد و گفت: از هر ارتباطی که به نفع سلامت عمومی مردم باشد استقبال می‌کنیم.

بر اساس این طرح همکاری امکان دسترسی مردم به خدمات تخصصی مشاوره تغذیه و رژیم درمانی فراهم می‌شود و مراجعان به مراکز بهداشتی تابعه دانشگاه در صورت نیاز به کلینیک تغذیه و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه معرفی شده و به صورت حضوری یا آنلاین از خدمات تخصصی مذکور با تعرفه دولتی بهره مند می‌شوند.

در این راستا آموزش نحوه استفاده از سامانه سیب به اساتید انستیتو در روزهای گذشته توسط کارشناسان معاونت بهداشت انجام شده است و با توجه به اجرای این مقدمات، فرآیند ارجاع بیماران برای دریافت خدمات تخصصی به زودی آغاز می‌شود.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.