تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مرداد 1401 - 5:52
کد خبر : 35230

احتمال شکستگی استخوان در زنان گیاهخوار بیشتر است

احتمال شکستگی استخوان در زنان گیاهخوار بیشتر است

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تعداد بی‌سابقه‌ای از مردم به رژیم‌های غذایی گیاهی روی می‌آورند تا از فواید سلامتی آن بهره ببرند، اما این روند ممکن است به ضرر استخوان‌هایشان تمام شود.

به گزارش تیتر داغ؛ محققان پی بردند زنان میانسالی که هرگز گوشت نمی‌خورند ممکن است بیشتر از زنانی که به طور منظم گوشت یا ماهی مصرف می‌کنند دچار شکستگی لگن شوند.

مطالعات بیشتری برای درک اینکه چرا گیاهخواران به نظر بیشتر در معرض خطر شکستگی لگن هستند، مورد نیاز است، اما محققان گمان می‌کنند که شاخص توده بدنی پایین (BMI) و کمبود مواد مغذی در این امر نقش دارند.

«جیمز وبستر»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه لیدز انگلستان، گفت: «در حالی که شاخص توده بدنی پایین‌تر برای بسیاری از بیماری‌ها مفید است، اما کمبود وزن می‌تواند منجر به توده‌ی چربی ناکافی، و سلامت ضعیف استخوان و عضلات شود که هر کدام می‌توانند خطر شکستگی لگن را افزایش دهند.»

BMI تخمینی از چربی بدن بر اساس وزن و قد است. میانگین BMI گیاهخواران در این مطالعه کمی کمتر از گوشت خواران بود.

وبستر توضیح داد: «افرادی که توده چربی کمتری دارند در هنگام زمین خوردن، حالت بالشتکی کمتری دارند و زمین خوردن عامل ۹۰ درصد شکستگی‌های لگن است.»

گوشت و ماهی نیز منابع بسیار خوبی از چندین ماده مغذی برای سلامت استخوان‌ها از جمله پروتئین، ویتامین B۱۲ و ویتامین D هستند.

وبستر می‌گوید: «این امکان وجود دارد که بیشتر این مواد مغذی را از منابع گیاهی، تخم مرغ و محصولات لبنی دریافت کنید، اما مطالعات قبلی دریافت کمتری از این مواد مغذی را در گیاهخواران نشان داده است. در این مطالعه، گیاهخواران نسبت به افرادی که پنج بار یا بیشتر در هفته گوشت می‌خوردند، پروتئین و ویتامین B۱۲ کمتری دریافت می‌کردند.»

در این مطالعه، محققان میزان شکستگی لگن را در بیش از ۲۶ هزار زن ۳۵ تا ۶۹ ساله که بیش از ۴ بار در هفته گوشت نمی‌خوردند (گوشت‌خواران گهگاهی)؛ گوشتخوارانی که ماهی می‌خوردند اما گوشت نمی‌خوردند؛ گیاهخواران؛ و گوشتخواران معمولی که حداقل پنج بار در هفته گوشت مصرف می‌کردند، بررسی کردند.

زنان پرسشنامه‌های در مورد فراوانی غذا پر کردند و با سوابق بیمارستانی مقایسه کردند تا ببینند چه کسی دچار شکستگی لگن شده است. در طی حدود ۲۰ سال پیگیری، ۸۲۲ شکستگی لگن وجود داشت.

گیاهخواران تنها گروهی بودند که با افزایش خطر شکستگی لگن روبرو بودند.

وبستر گفت: «اقداماتی وجود دارد که گیاهخواران می‌توانند برای محافظت بهتر از استخوان‌های خود و در عین حال بهره بردن از فواید سلامتی یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاه انجام دهند.»

وی افزود: «خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات، آجیل، حبوبات، لوبیا و غلات کامل، بیشتر مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت استخوان و پیشگیری از شکستگی را تأمین می‌کند.»

اجتناب از استعمال دخانیات و مصرف الکل، در عین حال ورزش منظم، می‌تواند به استحکام استخوان‌ها نیز کمک کند.

منبع: هلث دی نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.