تاریخ انتشار : جمعه 21 آذر 1399 - 3:01
کد خبر : 15755

ادامه کشمکش وزارت جهاد و صمت بر سر مرغ/ مقصر آشفتگی بازار نهاده‌های دامی کدام وزارتخانه است؟

ادامه کشمکش وزارت جهاد و صمت بر سر مرغ/ مقصر آشفتگی بازار نهاده‌های دامی کدام وزارتخانه است؟

در حالی که وزارت جهاد کشاورزی از ناکافی بودن نهاده های دامی مورد نیاز مرغداران خبر می دهد وزارت صمت بر تامین کافی نهاده‌ها تاکید دارد.

به گزارش تیتر داغ؛ حدود ۳ هفته از افزایش قیمت ناگهانی و عجیب مرغ گذشته است؛ در حال حاضر علی رغم تزریق مرغ تنظیم بازاری و اعمال فشار به واحد‌های عرضه کننده سطح شهر هنوز قیمت مرغ با نرخ مصوب آن اختلاف چند هزار تومانی دارد.

بررسی‌های میدانی ما از بازار مرغ نشان می‌دهد هنوز راه زیادی برای رسیدن به نرخ مصوب این کالا وجود دارد و فروشندگان نگران افزایش قیمت دوباره مرغ در بازار هستند.

یکی از فروشندگان مواد پروتئینی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان از کاهش عرضه مرغ در میادین اصلی خبر داد و گفت: اگر اوضاع بر همین منوال باقی بماند با کاهش عرضه مرغ تنظیم بازاری، قیمت مرغ در بازار مجدد افزایش  پیدا خواهد کرد.

کاهش قیمت مرغ در صورت تامین نهاده های دامی

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی،  از کاهش چشمگیر قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: با توجه به آنکه سهمیه نهاده دامی به ۸۰ درصد افزایش یافته، قیمت مرغ نسبت به روز‌های اخیر کاهش معناداری داشته است. علی رغم افزایش سهمیه واحد‌های مرغداری، اما مشکل بارگیری و تحویل بار از سوی تجار همچنان وجود دارد به طوریکه برخی واحد‌های مرغداری با گذشت  یک ماه از خرید، نهاده‌ای به دستشان نرسیده است و برخی دیگر واحد‌ها به رغم پایان دوره تولید، نهاده‌ای با نرخ مصوب دریافت نکرده اند.

اسداله نژاد ادامه داد: با توجه به جدیت در تامین نهاده‌های دامی انتظار می‌رود که مشکل تحویل و بارگیری نهاده در زمان مقرر حل شود تا میل و رغبت مرغدار به تولید افزایش یابد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: آینده قیمت مرغ به تعهدات دولت در تامین نهاده‌های دامی بستگی دارد به طوریکه کاهش یا افزایش قیمت منوط به تامین نهاده‌های دامی است.

این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد را ۱۶ هزار تومان و ذرت را ۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: اگر نهاده به ازای هر قطعه، ۴ کیلو تامین شود، شاهد کاهش قیمت در بازار سیاه و ثبات نرخ مرغ در بازار خواهیم بود.

او تاکید کرد: با وجود آنکه وعده‌ها در خصوص سهمیه نهاده‌ها تنها در سامانه بازارگاه تخصیص داده شده و واحد‌ها در تامین همچنان دچار مشکل هستند، از این رو واحد‌ها در جوجه ریزی با احتیاط عمل می‌کنند. مسئولیت تامین نهاده‌ها بر عهده دولت است و مسئولان دولتی باید مشکلات تامین و ترخیص نهاده و تخصیص ارز را حل کند.

بر اساس این گزارش همین نهاده که تعیین کننده آینده بازار مرغ و گوشت کشور است امروز به محل کشمکش دولتی‌ها تبدیل شده است. مسئولان وزارت جهاد بر کمبود و مشکل در تامین نهاده‌ها تاکید دارند در حالی که مسئولان وزارت صمت مدعی تامین کافی نهاده مورد نیاز کشور هستند.

 

در تامین نهاده‌های ذرت و کنجاله سویا نسبت به نیاز کشور عقب هستیم

مرتضی رضایی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی گفت: بر اساس آمار سامانه جامع تجارت، تا ۳۰ آبان ماه دانه روغنی هزار و ۳۳۰ هزار تن، کنجاله سویا ۹۰۳ هزار تن، جو هزار و ۲۵۱ هزار تن و ذرت شش میلیون و ۳۸۰ هزار تن وارد کشور شده است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار ماهیانه ۷۵۰ هزار تن ذرت، ۳۵۰ هزار تن کنجاله سویا و نزدیک به ۳۰۰ هزار تن جو در فصل بهار و در ۶ ماهه دوم سال ۵۰۰ هزار تن جو نیاز کشور است.

رضایی گفت: در تامین نهاده‌های ذرت و کنجاله سویا نسبت به نیاز کشور عقب هستیم که دلیل آن هم کاهش تولید است.

 تامین کافی نهاده‌های مورد نیاز کشور/وزارت جهاد باید درباره مرغ پاسخگو باشد

از طرفی وزیر صنعت، معدن و تجارت بر تامین کافی نهاده‌های مورد نیاز کشور تاکید دارد.

رزم‌حسینی وزیر صمت با اشاره به شرایط بازار و کشمکش‌های تامین نهاده گفت: اگر بخواهیم واقع بین باشیم و مسئولیت خودمان را به گردن دیگران نیندازیم توزیع نهاده و تولید و توزیع مرغ بر عهده وزارت جهاد است.

او ادامه داد: تنها مسئولیت ما واردات نهاده است که با همکاری بانک مرکزی به خوبی اجرایی شده است. انتقاد وزارت جهاد به بازار مرغ درست مانند آن است که وزارت صمت به قیمت فولاد انتقاد داشته باشد، مسئول فولاد من هستم و باید درباره این موضوع پاسخگو باشم همان گونه که وزارت جهاد باید درباره مرغ پاسخگو باشد. ما در برخی مقاطع بیش از نیاز اعلامی وزارت جهاد نهاده تامین کردیم و همه آن‌ها بعد از ترخیص تحویل وزارت جهاد داده شده است.

این کشمکش‌ها ادامه پیدا کرد و رنگ و بوی دعوا به خود گرفت؛ هر دو ارگان دولتی بر حرف خود تاکید داشتند و از بار مسئولیت این گرانی‌ها شانه خالی می‌کردند. دعوا تا جایی بالا گرفت که با انتقاد رئیس سازمان حمایت از وزارت جهاد کشاورزی همراه شد.

تامین ۱۰۰ درصدی نهاده‌های دام و طیور برای وزارت جهاد کشاورزی

عباس تابش در جلسه این هفته ستاد تنظیم بازار اظهار کرد: آمار‌های واردات نهاده نشان از تامین ۱۰۰ درصدی نهاده‌های دام و طیور برای وزارت جهاد کشاورزی دارد.

تابش درباره آمار تامین مرغ بیان کرد: بیش از ۳۷۰ تن گوشت مرغ در روز وارد تهران شده که کمتر از نیاز بازار است و تنش در بازار را به همراه خواهد داشت.

رئیس سازمان حمایت گفت: در سایه اتحادیه‌ها و انجمن‌ها کسی که پرونده ۸۵۰ میلیون تومانی وی در حال بررسی است کماکان از تمام ابزار‌ها استفاده کرده و از پرونده تعزیراتی خود فرار می‌کند. به استناد گزارش وزارت جهاد کشاورزی این شرکت‌ها نهاده گرفتند، اما گوشتی به بازار ارائه نکردند. مستند به گزارش شرکت پشتیبانی امور دام قیمت‌ها در بازار بسیار بالا‌تر از نرخ مصوب است.

در این جلسه ستاد تنطیم بازار بحث‌ها بین نمایندگان وزارت جهاد و مسئولان وزارت صمت بالا گرفت و در نهایت امید گیلانپور معاون وزارت جهاد کشاورزی جلسه را ترک کرد.

دعوای دو وزارتخانه کشور بر سر هر چیزی که باشد، انتظار مردم کاهش قیمت‌ها و بازگشت آرامش به بازار است اما ادامه دار شدن این کشمکش‌ها و دعوا‌ها تنها باعث ایجاد تنش در بازار می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.