تاریخ انتشار : جمعه 21 مرداد 1401 - 9:42
کد خبر : 35151

ارتباط «سولفات پرفلورواکتان» با ابتلا به سرطان کبد

ارتباط «سولفات پرفلورواکتان» با ابتلا به سرطان کبد

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که یک ماده شیمیایی به نام «سولفات پرفلورواکتان» (PFOS) با شایع ترین نوع سرطان کبد مرتبط است.

به گزارش تیتر داغ؛ PFOS در طیف وسیعی از محصولات مصرفی و صنعتی استفاده می‌شود و به آنها “مواد شیمیایی همیشگی” می‌گویند، زیرا بسیار آهسته تجزیه می‌شوند و هم در محیط و هم در بافت انسانی تجمع می‌یابند.

محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نمونه‌های خون و بافت انسان را که به عنوان بخشی از یک مطالعه در مقیاس بزرگ جمع‌آوری شده بود، بررسی کردند. سپس نمونه‌های ۵۰ بیمار سرطان کبد را با ۵۰ بیمار دیگر که به سرطان مبتلا نشده بودند، مقایسه کردند.

محققان انواع مختلفی از مواد پلی فلوروآلکیل (PFAS) که PFOS به این خانواده مواد شیمیایی تعلق دارد، را در نمونه‌های خون بیمارانی که قبل از تشخیص سرطان کبد گرفته شده بود، پیدا کردند.

قوی‌ترین ارتباط بین PFOS و سرطان کبد مشاهده شد. محققان دریافتند افرادی که سطح PFOSشان در بالاترین سطح قرار داشت، ۴.۵ برابر بیشتر از افرادی که کمترین سطح را داشتند، در معرض ابتلاء به سرطان کبد بودند.

آنها همچنین شواهدی پیدا کردند که نشان می‌دهد PFOS فرآیندهای متابولیک طبیعی در کبد را مختل می‌کند و باعث تجمع بیشتر چربی در اندام می‌شود. بیماری کبد چرب خطر ابتلاء به سرطان کبد را افزایش می‌دهد.

«جسی گودریچ»، سرپرست تیم تحقیق، گفت: «سرطان کبد یکی از جدی ترین نقاط پایانی در بیماری کبد است و این اولین مطالعه روی انسان است که نشان می‌دهد PFAS با این بیماری مرتبط است.»

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.