تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آبان 1398 - 22:00
کد خبر : 1888

اردوغان در دوراهی وعده‌های ترامپ یا سامانه اس ۴۰۰

اردوغان در دوراهی وعده‌های ترامپ یا سامانه اس ۴۰۰

رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته در نامه‌ای به رجب طیب اردوغان ، هشدار داد که اگر آنکارا شروط پیشنهادی واشنگتن را در ارتباط با خرید سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ از روسیه نپذیرد، با تحریم‌های آمریکا روبرو خواهد شد.

به گزارش تیتر داغ؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته در نامه‌ای به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ، هشدار داد که اگر آنکارا شروط پیشنهادی واشنگتن را در ارتباط با خرید سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ از روسیه نپذیرد، با تحریم‌های آمریکا روبرو خواهد شد.

بعد از انتشار محتوای نامه هفته گذشته ترامپ به اردوغان ، این نشریه اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا در این نامه متذکر شده است که اگر ترکیه سامانه اس ۴۰۰ را فعال نکند و متعهد شود در آینده از روسیه سامانه تسلیحاتی نمی‌خرد، بار دیگر به عنوان شریک تجاری و نظامی، برنامه ساخت نسل بعدی جنگنده‌های اف ۳۵ برای دولت آمریکا پذیرفته خواهد شد.

مکاتبه قبلی ترامپ با اردوغان در ماه گذشته میلادی انجام گرفته بود و در جریان آن دولت ترکیه از طرف آمریکا تهدید به تحریم‌های سنگینی به دلیل عملیات در شمال سوریه شده بود. این نامه به دلیل آنچه مقامات دولت ترکیه ادعا کرده‌اند که دارای ادبیات غیررسمی، غیردیپلماتیک و کودکانه‌ ترامپ در خطاب به اردوغان رئیس جمهور ترکیه بود و در بخشی از آن از جانب ترامپ به اردوغان گفته شده بود که احمق نباش! در سطح رسانه‌های ترکیه و آمریکا بسیار جنجال آفرین شده بود.

 

در همین رابطه اما مقامات ترکیه به خبرنگار نشریه میدل ایست آی اعلام کردند که این نامه به سطل زباله انداخته شده است. همچنین گفته می‌شود که ترامپ این بار در نامه خود ادبیات دیپلماتیک مطابق با پروتکل‌های مشخص به کار گرفته است.

ترامپ در این نامه که در اختیار ابراهیم کالین مشاور ارشد اردوغان رئیس جمهور ترکیه گذاشته شده است، راه حل مشخص‌تری برای حل مسائل بین دو کشور بدون مساله اِعمال تحریم پیشنهاد داده است. البته این راه حل نیز به نوعی منحصر در موضوع قدیمی است که دولت آمریکا بارها از ترکیه خواسته است که نباید سامانه اس ۴۰۰ را فعال کند و همچنین به مقامات آمریکایی اجازه بازدید منظم از وضعیت سامانه دفاعی ترکیه را بدهد و متعهد شود که خرید تسلیحاتی دیگری از روسیه نخواهد داشت.

اگر اردوغان این شرایط را بپذیرد، ترامپ متعهد به همکاری اقتصادی و نظامی با دولت ترکیه در برنامه تولید جنگنده‌های اف ۳۵ و انعقاد قرارداد تجاری به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار می‌شود.

 

ترجمه شده از نشریه میدل ایست آی

انتهای پیام/

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.