تاریخ انتشار : سه شنبه 31 مرداد 1402 - 10:17
کد خبر : 103621

معاونت علمی مکلف شد؛

اردوگاه‌های خلاق پروری در فناوری‌های تحول آفرین اجرا می شوند

اردوگاه‌های خلاق پروری در فناوری‌های تحول آفرین اجرا می شوند

آیین نامه تسهیل کسب شایستگی های نوآوری و کارآفرینی کشور ابلاغ و بر اساس آن معاونت علمی مکلف شد اردوگاه های خلاق پروری در حوزه فناوری های تحول آفرین را طراحی و اجرا کند.

به گزارش تیتر داغ؛ تصویب نامه مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۵ هیأت وزیران درخصوص «آئین نامه تسهیل کسب شایستگی‌های نوآوری و کارآفرینی کشور» طی نامه شماره ۹۰۵۴۶ مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۸ توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

بر اساس این آئین نامه معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور مکلف شده است با همکاری وزارتخانه‌های آموزش و پرورش تعاون، کار و رفاه اجتماعی و علوم تحقیقات و فناوری و اتاق‌ها و با هدف توسعه فرهنگ کارآفرینی و نوآوری در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور و پرورش خلاقیت و نوآوری در دانش آموزان و دانشجویان و با بهره گیری از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی ذی ربط و مشارکت‌های مردمی و بنگاه‌های اقتصادی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط و با استفاده از ظرفیت پارک‌های علم و فناوری، اردوگاه‌های خلاق پروری (بوت کمپ‌های آموزشی) در سطوح عمومی و عالی در حوزه فناوری‌های تحول آفرین را طراحی و اجرا کند.

ترکیب توانمندی‌های نوآورانه و کارآفرینانه در مخاطبان با مهارت‌های تخصصی نرم و سخت رشته‌های شغلی مهارتی و تحصیلی

همچنین وزارتخانه‌های مربوطه مکلفند با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نظام‌های حرفه‌ای انجمن‌های علمی حرفه‌ای و اتاق‌ها، سرفصل برنامه‌های درسی در آموزش‌های رسمی عمومی و عالی و غیررسمی خود را بر اساس استانداردهای آموزش ارزشیابی و شایستگی‌های کارآفرینی و نوآوری در چهارچوب مصوبات شورای عالی به نحوی اصلاح کنند که توسعه توانمندی‌های نوآورانه و کارآفرینانه در مخاطبان با مهارت‌های تخصصی نرم و سخت رشته‌های شغلی مهارتی و تحصیلی ترکیب شود.

طراحی برنامه‌های آموزشی و تربیتی برای شایستگی‌های نوآوری و کارآفرینی مدیران، سرپرستان، رؤسا، اساتید، معلمان هنر آموزان و مربیان

همچنین سازمان اداری و استخدامی کشور به همراه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلفند با همکاری نظام‌های حرفه‌ای انجمن‌های علمی حرفه‌ای و اتاق‌ها، شایستگی‌های نوآوری و کارآفرینی مدیران، سرپرستان، رؤسا، اساتید، معلمان هنر آموزان و مربیان را به منظور تحکیم نقش الگویی آنان برای مخاطبین از طریق طراحی برنامه‌های آموزشی و تربیتی ارائه کنند.

حمایت از ارائه دهندگان خدمات استعدادیابی مشاوره و هدایت شغلی و تحصیلی

وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، تعاون کار و رفاه اجتماعی و علوم تحقیقات و فناوری مکلفند سازوکار لازم برای حمایت از ارائه دهندگان خدمات استعدادیابی مشاوره و هدایت شغلی و تحصیلی را با تأکید بر شناسایی و تقویت شایستگی‌های نوآوری و کارآفرینی و تشویق مخاطبان به انتخاب در رشته‌ها، حرفه‌ها و مهارت‌های مورد نیاز حال و آینده کشور متناسب با استعدادها، علاقه مندی و توانایی‌های آنان، طراحی و عملیاتی کنند.

طراحی و اجرا دوره‌های آموزش مهارت‌های نرم و آموزش خلاقیت و کارآفرینی را در سطوح عمومی و عالی

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است با همکاری وزارت آموزش و پرورش وزارت علوم تحقیقات و فناوری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مؤسسه کار و تأمین اجتماعی و اتاق‌ها و با استفاده از ظرفیت نهادهای ذی ربط دوره‌های آموزش مهارت‌های نرم و آموزش خلاقیت و کارآفرینی را در سطوح عمومی و عالی طراحی و اجرا کند.

مجریان دولتی مکلفند گزارش عملکرد خود در اجرای این آئین نامه را در مقاطع شش ماهه ارائه کنند. همچنین مجریان دولتی مکلفند تکالیف مقرر در این آئین نامه را از محل اعتبارات مصوب مربوط اجرا و اعتبارات لازم برای اجرای این آئین نامه در سالهای آینده را به منظور درج در لوایح بودجه سنواتی به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه کنند.

سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است موضوع این آئین نامه را در تدوین شاخص‌های ارزیابی عملکرد اختصاصی دستگاه مربوط لحاظ و گزارش آن را به دبیرخانه شورای عالی ارائه کند.
آئین نامه تسهیل کسب شایستگی‌های نوآوری و کارآفرینی کشور به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی، سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه کشور، معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و دبیرخانه شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی ابلاغ شده است.

در بخش‌هایی از این آئین نامه عناوین شایستگی کار آفرینی و شایستگی نوآوری تعریف شده اند. بر این اساس «شایستگی کار آفرینی» به معنی توانایی خلق ارزش جدید مادی و معنوی از طریق خلاقیت و نوآوری با تلاش متعهدانه و در نظر گرفتن مخاطرات ناشی از آن ضمن تکیه بر منابع موجود و بهره گیری از آینده نگری و «شایستگی نوآوری» به معنی توانایی ایجاد و بکارگیری یک ایده نو و خلاق قابل تبدیل به یک محصول خدمت یا شیوه مفید است.

هدف از این آئین نامه:

– ترویج و تقویت فرهنگ کارآفرینی و توسعه نوآوری متناسب با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی آموزش عالی و آموزش غیررسمی با بهره گیری از نظام آموزشی کشور

– افزایش سهم سرمایه انسانی و ارتقای بهره‌وری در زنجیره تولید تا مصرف از طریق آموزش و تربیت افراد جهت کسب شایستگی‌های نوآوری و کارآفرینی

– ارتقای توان کارآفرینی نیروی انسانی متخصص ماهر و کارآمد از طریق آموزش متناسب با نیازهای بازار کار فعلی و آتی.

– انسجام و هم افزایی در سیاستگذاری برنامه ریزی نظارت و پشتیبانی در تمام سطوح آموزش و تربیت افراد جهت کسب شایستگی‌های نوآوری و کارآفرینی مبتنی بر ارزشهای ایرانی و اسلامی در سطح سازمانی و عمومی

– ارتقای جایگاه کشور در شاخص‌های نوآوری از طریق تسهیل در ایجاد و توسعه کسب و کارهای مبتنی بر نوآوری و کارآفرینی

دستگاه‌های اجرایی موضوع این آئین نامه مکلف هستند که ظرف یک سال مقدمات اجرای آن را فراهم کنند.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.