تاریخ انتشار : دوشنبه 27 بهمن 1399 - 9:38
کد خبر : 17622

ارزآوری ۲۴۰ میلیون دلاری دانش بنیانی‌ها از ارمنستان

ارزآوری ۲۴۰ میلیون دلاری دانش بنیانی‌ها از ارمنستان

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: با صادرات محصولاتمان به ارمنستان، حداقل ۲۴۰ میلیون دلار در بازار رسمی ارزآوری خواهیم داشت.

به گزارش تیتر داغ؛ مرضیه شاوردی، مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، اظهار کرد: با توجه به حوادث اخیر بین ارمنستان، آذربایجان و ترکیه، دولت ارمنستان کالاهای ترکیه‌ای را قاچاق اعلام کرده است و درصدد جایگزین کردن این واردات از ایران است.

او افزود: صادرات رسمی ترکیه به ارمنستان ۲۴۰ میلیون دلار و صادرات غیر رسمی آن حدود یک میلیارد دلار بوده است؛ بنابراین فرصت صادرات ایران به این کشور حداقل ۲۴۰ میلیون دلار در بازار رسمی است.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: از شهریور تاکنون کارگزار نمایشگاه دائمی محصولات دانش‌بنیان، ۴ شرکت دانش بنیان و خلاق را با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی وارد بازار ارمنستان و جایگزین محصولات اروپایی و ترک کرده است.

شاوردی بیان کرد:کشور ارمنستان دروازه ورود به منطقه اوراسیاست و شرکت‌های ایرانی که وارد ارمنستان شوند در حقیقت توانسته‌اند فرهنگ کشور‌های روسی‌زبان را در فرهنگ فروش خود وارد کنند، استاندارد روسی‌زبان‌ها را اعمال کنند و می‌توانند در مرحله بعد وارد بازار بزرگ اوراسیا شوند.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در حقیقت ارمنستان را کشوری برای تمرین صادرات به کشور‌های اوراسیا می‌بینیم و این راهبرد در توسعه صادرات به منطقه اوراسیا به خوبی جواب می‌دهد.

شاوردی افزود: ارمنستان با اتحادیه اروپا نزدیک به ۶ هزار کالای دارای تجارت ترجیحی یا تجارت آزاد دارد بنابراین اگر کالایی از طریق ارمنستان به اروپا صادر شود، می‌تواند از مزایای خوبی بهره‌مند شود.

او ادامه داد: به همین منظور علاوه بر راه‌اندازی نمایشگاه دائمی محصولات دانش‌بنیان، یک فضای تولید مشترک (co-production) در نظر گرفته‌ایم. چنانچه ۳۰ درصد تولید نهایی محصول در ارمنستان انجام شود، کالا می‌تواند با نام این کشور صادر شود، که مسیری مناسب برای توسعه صادرات دانش‌بنیان در شرایط تحریم است.

شاوردی تصریح کرد: دولت جدید ارمنستان به شدت به دنبال راه‌اندازی خطوط تولید است، ایران می‌تواند در راه‌اندازی خطوط تولید، تامین مواد اولیه و همچنین استفاده از این کشور به عنوان یک پایگاه صادراتی به اوراسیا منافع خوبی به دست آورد.

او درباره اعزام تیم‌های دانش بنیانی گفت: در این برنامه اعزام هیات تجاری، ۲۹ شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های سلامت، غذایی، شیمیایی و فناوری اطلاعات و ارتباطات با حمایت بلاعوض صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همراه با یک هیأت دولتی به ریاست رئیس محترم هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در روز‌های ۲۸ بهمن تا اول اسفند در ارمنستان خواهند بود و علاوه بر حضور، در نشست‌های تجاری با ارمنی‌ها با فضای اقتصادی این کشور نیز آشنا می‌شوند. طبق آمار بیش از ۳۰ شرکت خلاق و فناور در این هیأت تجاری حضور خواهند داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.