تاریخ انتشار : سه شنبه 13 خرداد 1399 - 3:46
کد خبر : 9561

ازدواج با فرد خارجی؛ انتخاب این روز‌های برخی از جوانان

ازدواج با فرد خارجی؛ انتخاب این روز‌های برخی از جوانان

با از میان رفتن فاصله‌ها از طریق فضای مجازی و تجربه دنیای جدید، انتخاب اول برخی از جوانان برای ازدواج، فردی از کشور و ملیت دیگر است.

به گزارش تیتر داغ ؛  حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،” ازدواج می کنم اما فقط با یه خارجی. به خواهرمم گفتم اولویتش با یه خارجی باشه. این جمله ای بود که ده یازده سال پیش همیشه توی خونه و بین دوست و فامیل می گفتمو از من هم نقل میشد. چون خیلی سفت و سخت پای این حرفم وایساده بودم.”

” خواهرم بین خواستگاراش با یه خارجی ازدواج نکرد اما مجبورش کردم که با یه خارج نشین چندین سال از خودش بزرگتر ازدواج کنه. اون موقع ها بهش می گفتم اگه تو پات باز بشه اون ور آب حتی اگه نتونم با یه دختر خارجی هم ازدواج کنم با دعوتنامه تو میتونم بیام. حالا کمتر از ده ساله با همون مورد ازدواج کرده وُ بچه هاشم اون جا بدنیا اومدن.”

” الان که فکرشو می کنم به خاطر خودخواهی و رسیدن به خواسته خودم  بود که خواهرمو وادار کردم کاری بکنه که نه خودش رغبتی به انجامش داشتو نه خونواده ام.”

” با این که تنها دختر خونواده مونه و همه مون بهش وابسته ایم اما چندین ساله ندیدیمش و هرکدوممونم تلاش می کنیم برای دیدنشون بریم نمیتونیم چون وضعیت دلار به یه طرف, حالا هم کرونا مصیبتی شده.”

این ها بخشی از درد و دل های سامان است که اگرچه خودش نتوانسته چمدان سفر ببندد و راهی فرنگ شود اما تمام آرزوهای دست نیافتنی خود را در سرنوشت خواهر خلاصه کرده است.

او تنها جوانی نیست که در این روزها ترجیح می دهد با یک فرد غیر ایرانی ازدواج کند تا به آرزوهای دست نیافتنی اش برسد چرا که هستند جوانانی که دلایل متعددی برای این انتخاب خود دارند.

برخی از کارشناسان, مشکلات فرهنگی –  اجتماعی, سخت شدن شرایط ازدواج در کشور و براحتی تبعه کشور دیگری شدن را عمده دلایل گرایش برخی از جوانان به ازدواج با فرد غیر ایرانی عنوان کرده و تاکید می کنند که این انتخاب آن ها مشکلات دیگری را نیز بدنبال دارد.

یکی از جامعه شناسان در یکی از گفت و گوهای خود دراین رابطه تصریح کرد: سخت شدن ازدواج در کشور, از سنگینی مهریه گرفته تا برخی از سنت های دست و پاگیر و مراسم های مجلل و شرایط دشوار اقتصادی همگی دست به دست هم داده اند تا این روزها, گرایش برخی از جوانان به ازدواج با فرد غیر ایرانی بیش از پیش بیشتر شود.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه تبعاتی که ازدواج با یک غیرایرانی به همراه دارد, تاکید کرد:  اگرچه این نوع ازدواج ممکن است در ابتدا به نظر خوب و موفقیت آمیز بیاید؛ به طوری که جوان بر این تصور باشد که به تمامی آمال و آرزوهای دست نیافته خود رسیده اما واقعیت چیز دیگری است چرا که پس از گذشت مدتی, اختلاف ها یکی پس از دیگری خود را در قالب مشکلات زیادی نشان می دهند.

وی بیان کرد: تفاوت های موجود میان دو فرد در ابعاد مختلف زندگی از زبان و ملیت گرفته تا آداب و سنن و فرهنگ همگی در نهایت منجر می شوند که زوجین با چنین شرایطی, فرار از این زندگی را بر قرار ترجیح دهند.

این جامعه شناس در بخش دیگری از صحبت های خود متذکر شد, اگرچه زوجینی هم هستند که با وجود تفاوت ملیت و فرهنگ, زندگی موفقی داشته و دارند اما در اغلب موارد, این تفاوت ها و اختلافات, خود را در زندگی زوجینی با چنین شرایطی نشان می دهند و باعث بروز مشکلات متعددی برای آن ها می شوند.

مهرداد ثابت روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با علت گرایش و اولویت برخی از جوانان برای ازدواج با فرد خارجی اظهار کرد: گریز و فرار از شرایط محدودکننده، تجربه کردن یک فرهنگ جدید، تجربه دنیای مدرن و سفر‌های خارجی از یک سو و گسترش تکنولوژی و فراگیر شدن دسترسی به اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و امکان  برقراری ارتباط آنلاین با افراد از ملیت‌های گوناگون از سوی دیگر باعث گرایش هرچه بیشتر دختران و پسران جوان به ازدواج با فرد خارجی شده است.

وی گفت: با توجه به دلایل مذکور و نزدیک شدن افراد از طریق اینترنت و فضای مجازی، شکل گیری روابط عاطفی و در نهایت ازدواج‌های این چنینی با فردی از کشور و ملیت دیگر، امری دور از ذهن نیست، اما برخی از افراد بر این تصور هستند که تا زمان ایجاد رابطه و ازدواج می‌توانند از این موضوع لذت ببرند و در حقیقت برای خود خیالپردازی می‌کنند.

این روانشناس ادامه داد: عشق‌های خیالی این چنینی در مقایسه با عشق‌های واقعی، کمتر برای افراد مشکل ایجاد می‌کنند چرا که چنین روابطی در ابتدا بسیار خوب به نظر می‌رسند تا جایی که حتی برای فرد مهم نیست طرف مقابل همسر خوبی باشد یا خیر؟!   چون به زعم خود, فردی را پیدا کرده اند که آن‌ها را به خارج از کشور می‌برد و این برایشان بسیار مهیّج است.

ثابت افزود: چنین افرادی حاضر می شوند با نادیده گرفتن ملاک‌های عقلانی، زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و فلسفی خود را  تغییر دهند و بدون درک اختلاف‌های مخرب تلاش می‌کنند که همسرشان را نیز تغییر دهند، اما با تمام شدن ماه عسل، حقایق اختلاف های آن ها در زندگی مشخص می‌شود؛ به طوری که تلاش برای تغییر دادن یکدیگر به یاس و ناامیدی منجر می‌شود و  هر دو به این نتیجه می‌رسند که عشق آن‌ها رو به افول است.

وی در خصوص درست یا نادرست بودن ازدواج‌های این چنینی تصریح کرد: در حقیقت, این نوع ازدواج‌ها با چنین مقاصدی درست نیست چرا که اگر زوجین نتوانند آزادانه و براحتی دنیای مطلوب خود را با همسرشان در میان بگذارند و او را در دنیای ایده آل خود شریک کنند قطعا با شکست روبرو می‌شوند.

این روانشناس تاکید کرد: برخلاف تفاوت‌های مکمل مانند تفاوت‌های ژنتیکی و جنسیتی که از جاذبه‌های زیبا و لذت بخش ازدواج محسوب شده و موجب رشد و کمال انسان می‌شوند, تفاوت‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و اعتقادی نیز اگر از حدّ طبیعی خود بگذرند باعث به وجود آمدن تفاوت‌های مزاحم، ویرانگر و مخرب می‌شوند که در نهایت، تلاش برای ازبین بردن این اختلافات، ناامید کننده و بی نتیجه است.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین محمّدعلی شمس، کارشناس مذهبی و مسائل خانواده در گفت‌وگو یا خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: برخی علاقه دارند با افرادی ازدواج کنند که دارای یک جایگاه و منزلت اجتماعی مناسبی باشند. از اینرو, آن ها  تلاش می کنند تا انتخاب خود را محدود به افرادی کنند که از وجهه اجتماعی مطلوب و مترقی برخوردار باشند.

وی بیان کرد: اگر به صورت ریشه ای به این نوع انتخاب ها توجه کنیم رد پای فقر فرهنگی و خودکم بینی را به وضوح می توانیم مشاهده کنیم چرا که برخی از دختران و پسران در انتخاب خود  تلاش می کنند تا انتخابشان فرد غربی یا ساکن غرب باشد تا بتوانند به هدف مطلوب خود دست پیدا کنند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: در موضوع ازدواج با افراد غیرمسلمان  باید به این نکته توجه کرد که آن ها را می توان به دو گروه دین دار و افرادی که دین ندارند طبقه بندی کرد. ازدواج کردن با شخصی که دین ابراهیمی(براساس توحید) دارد را در اصطلاح, ازدواج با اهل کتاب می گویند که اغلب فقهای شیعه این نوع ازدواج را حرام می دانند چرا که حرمت دارد امّا عده ای دیگر از علما به این نوع ازدواج اشکال نگرفته اند و صرفا ازدواج موقت با اهل کتاب را قائل به حرمت نمی دانند.

شمس گفت: فقهای اهل تسنن, ازدواج با دختران اهل کتاب را جایز می دانند  و فقط قائل به حرمت آن هستند. این در حالی است که از دیدگاه علمای شیعه و تسنن, ازدواج کردن با افرادی که دین غیر توحیدی(شرک) دارند حرام است چرا که قائل به حرمت آن هستند و دلیل آن, غایتی است که در قرآن کریم در این رابطه وجود دارد و مصداق آن, بخشی از ترجمه یکی از آیات با  مضمون ” با زنان مشرک ازدواج نکنید مگر ایمان بیاورند ولو این که از حیث جمال و ثروت فرد را به تعجب وا دارد. ” است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.