تاریخ انتشار : جمعه 11 تیر 1400 - 7:56
کد خبر : 21596

از درگذشت نوستراداموس تا آغاز صدارت امیرکبیر

از درگذشت نوستراداموس تا آغاز صدارت امیرکبیر

امروز جمعه، یازدهم تیر سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با ۲۱ ذی القعده سال ۱۴۴۲ هجری قمری و مطابق با دوم ژوئیه سال ۲۰۲۱ میلادی است.

به گزارش تیتر داغ؛  مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (جمعه یازدهم تیر سال ۱۴۰۰) به شرح زیر است:

درگذشت نوستراداموس، پیشگوی فرانسوی

۴۵۵ سال پیش، در روز دوم ژوئیه سال ۱۵۶۶ میلادی «میشل دو نستردام» (Michel de Nostredame) معروف به «نوستراداموس» (Nostradamus)، پیشگوی معروف فرانسوی درگذشت.
وی در سال ۱۵۰۳ متولد شد و از ابتدا به ریاضیات و نجوم علاقه داشت و معتقد بود بر اساس حرکت ستارگان می‌توان حوادث آینده را پیش بینی کرد. او ابتدا به تحصیل طب پرداخت، اما به تدریج به نجوم گرایش پیدا کرد. نخستین تقویم نجومی نوستراداموس در سال ۱۵۵۰ منتشر شد و پنج سال بعد مجموعه اشعار رباعی را برای پیشگویی برخی رخداد‌ها سرود. به طور کلی نوستراداموس مدعی است که در اشعارش، به ویژه در کتاب «پیشگویی ها»، وقایع مهم جهان را پیش بینی کرده است. البته هیچکدام از پیشگویی‌های وی قبل از وقوع حوادث مطرح نشده و همواره پس از وقایع، به آن‌ها استناد شده است. از جمله پیشگویی‌های مهم نوستراداموس می‌توان به وقوع انقلاب فرانسه، ظهور ناپلئون و هیتلر اشاره کرد.
۱۱ تیرماه ماه در یک نگاه؛ از درگذشت نوستراداموس تا آغاز صدارت امیرکبیر

آغاز صدارت امیرکبیر در دوره ناصرالدین شاه قاجار

۱۷۸ سال پیش در چنین روزی ۲۱ ذی القعده سال ۱۲۶۴ هجری قمری صدارت “امیرکبیر” صدراعظم با کفایت ناصرالدین شاه قاجار آغاز شد.
پس از مرگ محمدشاه قاجار، پسرش ناصرالدین میرزا که شانزده سال داشت به شاهی رسید. وی پس از آن که در تبریز بر تخت نشست، میزا تقی خان امیرنظام را با لشکری آراسته به تهران فرستاد و خود در ۲۱ ذی القعده به تهران رسید. ناصرالدین میرزا، پیش از ورود به تهران، امیر نظام را به لقب اتابک اعظم ملقب کرد و او رابه صدر اعظمی خویش برگزید. بعد‌ها صدر اعظم ناصرالدین شاه توسط سلطان قاجار ملقب به امیر کبیر گردید و سه سال بعد نیز با دسیسه بدخواهانش و وابستگان به انگلیس حکم قتل امیر کبیر توسط ناصرالدین شاه امضاء شد.
۱۱ تیرماه ماه در یک نگاه؛ از درگذشت نوستراداموس تا آغاز صدارت امیرکبیر

برقراری نظام جمهوری در برزیل

۱۳۲ سال پیش، در روز دوم ژوئیه سال ۱۸۸۹ میلادی در برزیل، نظام حکومتی سلطنتی در یک انقلاب بدون خونریزی و نسبتا آرام، لغو و نظام جمهوری برقرار شد.
آخرین امپراتور این کشور «پدروی دوم» (Pedro II) بود که سعی در ایجاد اصلاحات در برزیل داشت. اقدامات وی به ویژه لغو برده داری در سال ۱۸۸۸ میلادی، باعث خشم زمین دارانی شد که حامی سلطنت پدرو بودند. از طرف دیگر با اوج گیری جنبش جمهوریخواهان، وی بدون مقاومت سرنگون شد و حکومت جمهوری در برزیل برسر کار آمد.

۱۱ تیرماه ماه در یک نگاه؛ از درگذشت نوستراداموس تا آغاز صدارت امیرکبیر

تولد پاتریس لومومبا، بانی استقلال کنگو

۹۶ سال پیش در چنین روزی، دوم ژوئیه سال ۱۹۲۵ میلادی «پاتریس لومومبا» (Patrice Lumumba)، بانی استقلال کنگو متولد شد. لومومبا در جریان نهضت آزادی آفریقا، عامل اصلی استقلال کشورش کنگو از بلژیک بود. پس از تاسیس جمهوری دموکراتیک کنگو در سال ۱۹۶۰ میلادی، لومومبا به مقام نخست وزیری و وزارت دفاع منصوب شد، اما اندکی بعد از استقلال، با توطئه غرب به ویژه آمریکا، عده‌ای از نظامیان کنگو سر به شورش برداشتند و ایالت کاتانگا را مستقل اعلام کردند. به دنبال این شورش، لومومبا نیز از سوی رئیس جمهوری وقت از مقامش کنار گذاشته شد و پس از یک سلسله تحولات سیاسی، نظامیان کنگو او را در محل اقامتش تحت نظر و مراقبت قرار دادند. سرانجام در سال ۱۹۶۱ میلادی این آزادی خواه کنگویی، پس از تحمل شکنجه‌های وحشیانه مزدوران آمریکا و بلژیک، توسط آنان به قتل رسید. پس از انتشار این خبر، موج اعتراض‌های مردم کنگو و دیگر کشور‌های قاره آفریقا، سراسر این قاره پهناور را فراگرفت. شایان ذکراست که لومومبا، چندین کتاب از خود برجای گذاشته است که مشهورترین آن‌ها «میهن من کنگو» نام دارد.

۱۱ تیرماه ماه در یک نگاه؛ از درگذشت نوستراداموس تا آغاز صدارت امیرکبیر

درگذشت ارنست همینگوی، نویسنده مشهور آمریکایی

۶۰ سال پیش، در روز دوم ژوئیه سال ۱۹۶۱ میلادی «ارنست همینگوی» (Ernest Hemingway)، نویسنده مشهور آمریکایی درگذشت. وی در سال ۱۸۹۹ متولد شد و مدتی در انگلیس و فرانسه خبرنگار بود. همینگوی مبتکر داستان‌های کوتاه با زبان ساده و غیراحساسی بود. وی درسال ۱۹۵۴ میلادی موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد. از آثار معروف همینگوی میتوان از «پیرمرد و دریا»، «وداع با اسلحه» و «زنگ‌ها برای که به صدا درمی آیند؟» یاد کرد.
۱۱ تیرماه ماه در یک نگاه؛ از درگذشت نوستراداموس تا آغاز صدارت امیرکبیر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.