تاریخ انتشار : شنبه 27 آذر 1400 - 0:36
کد خبر : 27329

از کاهش هزینه های اقتصادی با استفاده از واکسن آنفلوانزای فصلی نوترکیب تا بررسی حشرات با تجزیه و تحلیل DNA موجود در هوا

از کاهش هزینه های اقتصادی با استفاده از واکسن آنفلوانزای فصلی نوترکیب تا بررسی حشرات با تجزیه و تحلیل DNA موجود در هوا

فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بود که در این بسته خبری به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

به گزارش تیتر داغ: حوزه فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند« کاهش هزینه های اقتصادی با استفاده از واکسن آنفلوانزای فصلی نوترکیب»، « ایجاد شغل برای افرادی با تحصیلات عالیه هزینه بر است»، « تجاری سازی منوط به سرمایه گذاری در بخش خصوصی است»، «جزئیات تولید واکسن ایرانی«mRNA» علیه کرونا»، «بررسی حشرات با تجزیه و تحلیل DNA موجود در هوا»، « تلاش دانشمندان ژاپنی برای تولید واکسن ضد پیری»، «کاهش آلودگی هوا با وجود کاتالیست در سیستم فنی اتومبیل‌ها» همراه بود.

کاهش هزینه های اقتصادی با استفاده از واکسن آنفلوانزای فصلی نوترکیب

عبدالغفاری مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان، اظهار کرد:  واکسن یک کالای استرتژیک بوده و برای هر کشوری بسیار مهم و با اهمیت است. در سال‌های گذشته ایران در تولید واکسن در منطقه فعالیت‌هایی داشته، اما زیر ساخت لازمی برای واکسن‌هایی با تکنولوژی بالا خیلی وجود نداشت و این مسئله خود را در پاندمی کووید ۱۹ نشان داد. صنعت بیوتک در ایران از دهه ۷۰ در کشور رو به رشد بوده و پیشرفت‌های فراوانی هم داشته، ولی حوزه واکسن در این بین مغفول مانده بود که تیم ما با توجه به نیاز کشور به این حوزه وارد شد.

او افزود: این شرکت دانش بنیان از سال ۱۳۹۷ با پشتوانه کاری که تیم تحقیق و توسعه آن بر روی واکسن نوترکیب دیگری انجام داده بود، تصمیم به تولید واکسن‌هایی با تکنولوژی بالا کرد. در این حوزه تمرکز این شرکت بر روی واکسن‌هایی مانند واکسن آنفلوانزای فصلی نوترکیب قرار گرفت که برای کشور حیاتی بوده و صرفا وارداتی هستند و تولید داخل نداشتند و ارزبری بسیار بالایی را برای کشور داشتند.

عبدالغفاری بیان کرد: فعالیت بر روی این واکسن از همان سال ۱۳۹۷ شروع شد و در طی ۳ سال تیم تحقیق و توسعه این شرکت با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که این حوزه از جمله دغدغه‌های جدی ایشان از گذشته بود به سرانجام رسید و امروز این افتخار را داریم که واکسن آنفلوانزا فصلی نوترکیب را برای اولین بار به عنوان اولین تولید کننده این واکسن در داخل کشور به بازار عرضه کنیم. واکسن آنفلوانزا نوترکیب ۴ ظرفیتی، از جمله واکسن‌های مورد نیاز کشور بوده که سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند تمامی خانم ها‌ی باردار، افراد مسن و افراد دارای نیاز‌های خاص و پرسنل شاغل در حوزه سلامت به صورت سالانه دریافت کنند.

او ادامه داد: از سال‌های گذشته نیاز به واکسن آنفلوانزا حداقل جهت واکسینه کردن افراد حساس و سالمند در کشور وجود داشته و همه ساله تعداد زیادی در حدود ۳ الی ۵ میلیون دوز از این واکسن وارد کشور می‌شد و نیازمند تامین ارز بسیار بالایی بوده است. با توجه به پاندمی بیماری کرونا و نیاز بیشتر به واکسن آنفلوانزا و کمبود این واکسن در ایران و تمام دنیا و همچنین تحریم‌های ظالمانه در سال‌های گذشته متاسفانه تامین واکسن با تاخیر و به سختی انجام شد. بهترین زمان مصرف این واکسن در پاییز هر سال بوده و به صورت تک دوز است، ولی استفاده از آن در هر زمان دیگری از فصل سرد توصیه می‌شود و می‌تواند باعث پیشگیری از آنفلوانزا و بیماری‌های مرتبط با آن می‌شود.

ایجاد شغل برای افرادی با تحصیلات عالیه هزینه بر است

محمد علی زلفی گل، وزیر علوم در آئین گشایش نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار و ایران ساخت اظهار کرد: در نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت، شاهد حضور پژوهشگرانی هستیم که فناوری های جدیدی را ارائه می‌کنند. پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در این نمایشگاه فناوری های خودشان را در اختیار صنایع قرار می دهند و با تلاش های جهادی دانشمندان و پژوهشگران و دانشجویان ایران رتبه اول علمی را در منطقه دارند.

او افزود: نخبگانی داشتیم که جان خود را در راه علم به کشور فدا کردند و در حال حاضر فرزندان این شهدا در حوزه فناوری خوش درخشیدند که از جمله آنها شهید ستاری است که در حوزه علم و فناوری تلاش های زیادی کردند و به موفقیت های چشمگیری دست یافتند.

وزیر علوم گفت: در حال حاضر در کشور ۲۰ میلیون دانشجو داریم که توجه آنها به علم و فناوری آنها را به سمت اشتغال زایی سوق می‌دهد. عمده مشکل جامعه ما بیکاری و نبودن بستری مناسب برای نخبگان است که به آنها در کسب مهارت کمک کند. سرمایه گذاری برای دانشجویان و نگهداشتن آنها در کشور یکی از اولویت کشور است.

زلفی گل ادامه داد: شغل ایجاد کردن برای افرادی که تحصیلات عالیه دارند هزینه بر و مشکل است. یکی از بهترین مسیرها برای ایجاد اشتغال تحصیل کرده های دانشگاهی توجه ویژه به علم و فناوری است.

تجاری سازی منوط به سرمایه گذاری در بخش خصوصی است

افتتاحیه نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت و بیست و دومین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش، فناوری و فن بازار با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و محمد علی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم اکنون در حال برگزاری است.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، در این نمایشگاه گفت: بحث تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان تنها منوط به  سرمایه گذاری در بخش خصوصی است و اگر کشور و دولت از این بخش حمایت کند، ایران در حوزه علم و فناوری و دانش بنیان به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا خواهد کرد.

او افزود: اگر دانشجویان نخبه و دانشمندان ایرانی نتوانند هواپیما بسازند، باید گفت که کشورمان نیازمند زیرساخت در حوزه علم و فناوری است و همچنین سرمایه گذاری در بخش‌های خصوصی ما را در این زمینه کمک خواهد کرد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: اولین خط تولید ماسک ظرف یک ماه بعد از شیوع بیماری کرونا در کشور راه اندازی شد.

او ادامه داد: در حال حاضر فناوری‌هایی که دانشجویان و نخبگان کشور تولید می کنند، از طریق فعالیت های علمی است که در دانشگاه آموخته اند،  در کشور تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان ۶۵۰۰ است و از این تعداد ۶۰۰ شرکت فناورانه در دانشگاه صنعتی شریف وجود دارد از تولیدات این دانشگاه می توان به ۲ واکسن درمانی سرطان دهانه رحم و واکسن نوترکیب آنفلوانزا اشاره کرد.

ارائه ۱۵ محصول جدید برای اولین بار در نمایشگاه فن بازار 

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، گفت: در نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش، فناوری و فن بازار امسال دستاورد‌هایی از  پژوهش و فناوری ۱۹ دانشگاه، ۳۲ پارک علم و فناوری و مراکز رشد، ۱۴ شرکت و سازمان حضور دارند، همچنین در حاشیه این برنامه از ۴۱ فناوری منتخب رونمایی می شود که بیش از ۹ هزار محصول فناورانه وجود دارد و ۱۵ محصول جدید نیز برای اولین بار در این نمایشگاه ارائه شده است.

جزئیات تولید واکسن ایرانی«mRNA» علیه کرونا

وحید خدامی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان و تولیدکننده واکسن مبتنی بر پلتفرم ««mRNA» در خصوص آخرین وضعیت این واکسن گفت: پلتفرمی که از ابتدای شیوع کرونا برای پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ مشغول توسعه آن بوده‌ایم مبتنی بر فناوری استفاده از «mRNA» در فرم واکسن است.

او با بیان اینکه نتایج پیش بالینی و مطالعات فنی این واکسن به سازمان غذا و دارو ارسال شده و منتظر تایید نهایی جهت صدور مجوز است، گفت: بلافاصله پس از تایید این سازمان، کارآزمایی بالینی را آغاز خواهیم کرد.

این فعال فناور ادامه داد: طرح پیشنهادی کارآزمایی بالینی به سازمان غذا و دارو ارسال شده است تا به محض تایید، تست انسانی آغاز شود.

خدامی با بیان اینکه در طرح پیشنهادی کارآزمایی بالینی این واکسن، افراد واکسینه شده و نشده هر دو می‌توانند داوطلب شوند، گفت: در صورت موافقت سازمان غذا و دارو استفاده از این واکسن به گونه‌ای خواهد بود که هر فردی که با هر واکسنی واکسینه شده باشد، امکان داوطلب شدن در فرآیند کارآزمایی جهت دریافت دوز‌های یادآور را خواهند داشت.

مدیر عامل این شرکت با تاکید بر اینکه افراد با سابقه ابتلا به کووید ۱۹ نیز می‌توانند در فرآیند کارآزمایی بالینی این واکسن داوطلب شوند، گفت: نتایج مطالعات پیش بالینی این واکسن مبتنی بر ««mRNA»» در موجودات مختلف مورد مطالعه نشان داد که با تزریق این نوع واکسن، میزان آنتی بادی خنثی کننده بیشتری نسبت به دیگر انواع واکسن‌ها ایجاد شده و ماندگاری آنتی بادی نیز کاملاً قابل توجه است؛ به این ترتیب اثر بخشی بیشتری از این نوع واکسن در جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹ مورد انتظار خواهد بود.

بررسی حشرات با تجزیه و تحلیل DNA موجود در هوا

به نقل از نیواطلس، پیش از این با تجزیه و تحلیل DNA موجود در آب، مشخص شده بود چه گونه‌های جانوری و زیستی در مایعات زندگی می‌کنند. حالا برای اولین بار یک گروه علمی با تجزیه و تحلیل DNA یافت شده در هوا، بررسی حشرات را به شیوه‌ای منحصر به فرد انجام داده است.

DNA زیست محیطی یا‌ ای دی ان ای‌ها از طریق مدفوع، پوست جداشده از بدن یا سایر مواد بیولوژیکی قابل دسترسی هستند و به طور مداوم در محیط اطراف پراکنده می‌شوند.

محققان انگلیسی در سال‌های اخیر‌ای دی ان ای‌های آبزیان را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کرده‌اند تا ببینند چه نوع مرجان‌هایی در اطراف صخره‌ها وجود دارند و آیا کوسه‌های سفید بزرگ در برخی مناطق هستند یا نه.. آن‌ها همچنین eDNA انسان‌های اولیه را در خاک جمع‌آوری شده از غار‌های اروپا پیدا کرده‌اند.

در آخرین مطالعه، تیمی از دانشگاه لوند به سرپرستی فابیان راجر به جستجوی eDNA حشرات در نمونه‌های هوای جمع‌آوری‌شده در سه مکان در سوئد پرداختند. به طورکلی، دانشمندان موفق شدند ۸۵ گونه مختلف حشره را شناسایی کنند که شامل انواع مختلف پروانه، زنبور عسل، سوسک، مگس، مورچه و زنبور بودند.

eDNA برخی از حیوانات مهره‌دار، مانند پرندگان و پستانداران، نیز در هوا وجود داشت. با این حال، اگرچه تجزیه و تحلیل eDNA منجر به شناسایی برخی از گونه‌های حشرات شد که در سایر تکنیک‌های پیمایش سنتی نادیده گرفته شده بودند اما برخی از آن‌ها نیز بدین شیوه شناسایی نشدند که از جمله آن‌ها می‌توان به ده‌ها گونه پروانه اشاره کرد. از همین رو مکش هوا و انتقال آن به آب به عنوان یک روش بهتر به کار گرفته شد و انتظار می‌رود با ارتقای این روش در آینده گونه‌های جانوری و زیستی بیشتری شناسایی شوند.

تلاش دانشمندان ژاپنی برای تولید واکسن ضد پیری

یک تیم تحقیقاتی از ژاپن می‌گوید واکسنی را برای حذف سلول‌های معروف به «زامبی» تولید کرده‌اند که در نتیجه تزریق آن می‌توان طول عمر انسان‌ها را افزایش داد. سلول‌های زامبی با افزایش سن متراکم می‌شوند و به سلول‌های مجاور آسیب می‌رسانند و باعث بیماری‌های مرتبط با پیری می‌شوند. این تیم تایید کرد در موش‌هایی که این واکسن به آن‌ها تزریق شده، کاهش سلول‌های زامبی مشاهده شده است.

تورو مینامینو، استاد دانشگاه جونتندو توکیوی ژاپن گفت: ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این واکسن برای درمان سفتی عروق، دیابت و سایر بیماری‌های مرتبط با پیری استفاده شود. سلول‌ پیر به سلول‌هایی اطلاق می‌شود که تکثیر خود را متوقف کرده‌اند، اما نمی‌میرند. آن‌ها با ترشح مواد شیمیایی که باعث التهاب می‌شوند، به سلول‌های سالم مجاور آسیب می‌رسانند. تصور می‌شود که پیری سلولی روند پیری و همچنین بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مانند آلزایمر و برخی سرطان‌ها را تسریع می‌کند.

این تیم پروتئینی را که در سلول‌های پیر در انسان و موش یافت می‌شود، شناسایی کردند و یک واکسن پپتیدی بر اساس اسید آمنه‌ای که پروتئین را تشکیل می‌دهد، ساختند. این واکسن بدن را قادر می‌سازد تا پادتن‌هایی ایجاد کند که خود را به سلول‌های پیر می‌چسبانند که از سوی گلبول‌های سفید خون که به پادتن‌ها می‌چسبند حذف می‌شوند. هنگامی که این تیم واکسن را بر روی موش‌های مبتلا به سختی عروق تزریق کردند بسیاری از سلول‌های پیر انباشه شده حذف و نواحی تحت تاثیر بیماری کوچک شدند.

کاهش آلودگی هوا با وجود کاتالیست در سیستم فنی اتومبیل‌ها

حمید اسدی مدیر توسعه کسب و کار فناوری نانو در صنعت خودرو ، با اشاره به رویکرد فناورانه در کاهش آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا در کلان شهرها به خصوص تهران دارای یک عامل نیست بلکه ترکیبی از چند عامل است. باتوجه به عواملی که دستگاه های ذی‌ربط بررسی کردند آلودگی هوا بخش های مختلفی دارد که بخشی از آن خودروهای سنگین مثل اتوبوس و کامیون بوده و بخش دیگر آن پالایشگاه و کارخانه هایی است که در اطراف تهران هستند. قوانینی برای کاهش آلودگی هوا به مراکزی که در سطح شهر و کارخانه هایی که در آلودگی هوا دخیل هستند درنظر گرفته شده که به صورت کامل اجرا نمی‌شود.

او افزود: نگاه به محیط زیست و نگاه به مبحث آلودگی هوا یک نگاه فانتزی است که در آن قوانینی وجود دارد اما این قوانین در مرحله اجرا به دلایل مختلف یا نادیده گرفته می‌شود یا هیچ توجهی با آن نمی‌شود. در یکی از متن های قانون ذکر شده است که اگر شرکتی، کارخانه ای و یا یک واحد صنعتی هوا را خارج از استاندارد های مشخص آلوده کند، در مرحله اول به آن واحد برخورد و اخطار داده و در مرحله دوم آن واحد تعطیل شود. تقریبا در هیچ رستورانی در سطح کلان شهر ها برای تهویه هوا از فیلتر هوا برای کاهش آلودگی استفاده نمی‌شود.

مدیر توسعه کسب و کار فناوری نانو درباره معاینه فنی خودرو‌ها گفت: در معاینه فنی خودرو‌ها یک سری از آلاینده‌ها چک می‌شود که بعضی از خودرو‌ها به روش‌های مختلف این معاینه فنی را دور می‌زنند و یا انجام نمی‌دهند. بسیاری از خودرو‌ها زمانی که شروع می‌کنند به کار کردن، در سیستم فنی آن‌ها قطعه‌ای به نام کاتالیست تعبیه شده که هوای دارای آلایندگی در موتور را گرفته و به سطح استاندارد می‎‌رساند و در خروج گاز از خودرو این آلاینده‌ها وجود ندارد.

اسدی ادامه داد: بسیاری از خودرو‌هایی که در سطح شهر تردد دارند یا کاتالیست ندارند یا مدت‌ها است کاتالیست آن‌ها لاز کار افتاده است. باتوجه به اینکه کاتالیست یک قطعه گران قیمتی است، اما در کاهش آلاینده‌ها بسیار کمک کننده است و حتی روی قیمت آن نیز هیچ نظارت وکنترلی وجود ندارد. بسیاری از وسایل نقلیه از داشتن کاتالیست بی نیاز هستند مثل اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و حتی موتور سیکلت‌ها نیز قطعه کاتالیست را ندارند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.