تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 آذر 1402 - 13:59
کد خبر : 109066

استعدادیابی پایه درجام‌جهانی ثمر داد/ از شکست نوجوانان درس بگیریم

استعدادیابی پایه درجام‌جهانی ثمر داد/ از شکست نوجوانان درس بگیریم
عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال با اشاره به استعدادیابی صورت گرفته در تیم‌های پایه گفت: خوشحالم این موضوع نتیجه خوبی برای فوتبال کشور به همراه داشت.

به گزارش تیتر داغ؛تیم فوتبال نوجوانان ایران پس از کسب دو پیروزی مقابل برزیل و نیوکالدونیا و شکست از انگلیس در مرحله گروهی جام جهانی زیر ۱۷ سال دنیا راهی یک هشتم نهایی شد اما با شکست در ضربات پنالتی از مراکش نتوانست به مرحله بالاتر که رؤیای حسین عبدی سرمربی این تیم بود برسد.

میرشاد ماجدی رئیس کمیته جوانان فدراسیون فوتبال که وظیفه سازماندهی و ایجاد بستر مناسب برای موفقیت تیم‌های فوتبال پایه در رده نوجوانان و جوانان را داشت به تحلیل وضعیت نوجوانان و همچنین اقدامات فدراسیون پرداخت. عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در گفت و گو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به نتایج این تیم‌ها درباره عملکرد خود و مجموعه فدراسیون صحبت کرد که در پی می‌خوانید:

از تک تک تاثیرگذارهای نوجوانان متشکرم

رئیس کمیته جوانان فدراسیون فوتبال درباره نتایج تیم نوجوانان ایران در جام جهانی زیر ۱۷ سال که در کشور اندونزی برگزار شد، گفت: ابتدا می‌خواهم از تک تک اعضای تیم نوجوانان از کادر فنی تا پزشکی و تدارکات و بازیکنان گرفته تا تمام استعدادیاب های کشور که بازیکنان را از مجرای صحیح معرفی کردند تبریک بگویم. آنها تمام زحمت خود را کشیدند تا چهره یک تیم ایرانی را در جهان به نمایش گذاشتند. نفر به نفر آنها تأثیرگذار بودند.

استعدادیابی پایه درجام‌جهانی ثمر داد/ از شکست نوجوانان درس بگیریم

یک تیم قوی داخلی، تیم خارجی عالی می‌خواهد

او ادامه داد: وقتی به برنامه ریزی ها فکر می‌کنیم یادمان باشد فوتبال نمی‌تواند یک‌نفره یا دونفره بار خودش را ببندد. نیاز به کار تیمی و منسجم دارد تا بتواند نتیجه این‌چنینی تقدیم فوتبالی‌ها و یک ملت کند. یک تیم خوب باید پست سر تیمی باشد که داخل زمین بازی می‌کند. قطعا تیم داخل قوی بود اما تیم عالی در بیرون از زمین در مسائل لجستیکی داشت.

ماجدی افزود: نقاط قوت و ضعفی در بازی‌ها داشتیم که باید درس بگیریم و در همین رده برای خودمان ارزیابی کنیم. ضمن اینکه بازیکنان نیز نباید رها شوند و باید مسیری را همچنان فراهم کنیم که بتوانیم از همین استعدادها در رده‌های بالاتر استفاده کنیم.

نتیجه دو سال استعدادیابی

او در خصوص روند استعدادیابی در رده‌های مختلف از سوی فدراسیون فوتبال یادآور شد: دو سال پیش شروع به استعدادیابی کردیم. بیش از ۱۱ هزار نفر در رده نوجوانان را ارزیابی کردیم. در رده جوانان هم تعداد بسیار زیادی داشتیم که نوعی رکورد بود. شاید در آن زمان هیچ یک از این بازیکنان را کسی نمی‌شناخت. توانستیم با استعدادیابی کم نظیری آنها را کشف و معرفی کنیم. توانستیم با هزینه‌هایی که صورت گرفت آنها را برای مسابقات رسمی داخلی و خارجی اعزام کنیم.

ماجدی با تاکید بر اینکه هزینه برای تیم‌های پایه مفید است گفت: سرمایه گذاری فدراسیون فوتبال را باید الان استفاده کنیم. نباید آنها را از دست بدهیم. نوجوانان از یک بازیکن معمولی به بازیکن بین‌المللی تبدیل شدند. باید از آنها حمایت کنیم.

باید دلیل تکرار یک اشتباه را بدانیم

عضو کمیته فنی AFC در خصوص نتایج تیم نوجوانان در جام جهانی زیر ۱۷ سال به مرور جزئیات پرداخت و اظهار داشت: مقابل برزیل که بردی م و نتیجه‌ای خارق العاده بود. از لحاظ فنی هم در بازی با انگلستان در دقایق پایانی گل دوم را خوردیم که شکست خوردیم. در بازی با مراکش هم همین عمل تکرار شد. این موضوع نشان می‌دهد بازیکنان نوجوانان با وجود اینکه گلزنی کرده بودند نتوانستند به خوبی از آن حراست کنند. دو عامل وجود داشت که شاید شامل افت بدنی و همچنین استرس و فشارهای روحی شدند. ما باید این مشکلات را آنالیز کنیم و باید از همین بازی‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم نقاط ضعفی را که باعث شد در دقایق آخر گل بخوریم و شوک روحی و روانی پیدا کنیم را شناسایی و آن را برطرف کنیم. ما در این زمینه ضعف داشتیم و باید آن را حل کنیم.

اهمیت سن در شناسایی استعداد

ماجدی در خصوص اینکه آیا در استعدادیابی از الگوهای خارجی استفاده کرده است به خبرنگار مهر گفت: در آسیا که خودمان سردمدار شدیم و خیلی‌ها از من درباره نحوه استعدادیابی که داشتیم سوال پرسیدند و مکاتبه می‌کنند. بازیکنان حرفه‌ای در همه جای دنیا از کودکی و در سنین پایین استعدادیابی می‌شوند. روی آنها کار می‌شود تا وقتی ۲۰ تا ۲۲ ساله شدند بازیکن مناسبی برای تیم ملی رده بزرگسالان شوند.

او افزود: استعدادیابی کلان و به نظرم خیلی خوبی داشتیم که همچنان باید آن را ادامه دهیم و حتی گسترش دهیم. حالا وقتش است نقاط ضعف خودمان را شناسایی کنیم و روی آنها کار کنیم.

آسیا دنبال سرمایه گذاری است

عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال درباره نشست اخیر روز قبل به عنوان عضو کمیته فنی کنفدراسیون فوتبال آسیا در مالزی بودم که همایش بسیار مهم و تأثیرگذاری هم بود. در آنجا بارها در خصوص استعدادیابی صحبت شد. آسیا به شدت روی این موضوع تمرکز کرده است. ما جزو اولین‌ها در این بخش هستیم. باید تدارک بیشتری ببینیم تا با بودجه‌ای که برای استعدادیابی ساخته می‌شود بتوانیم بهتر باشیم.

خیلی خوشحالم!

ماجدی با اشاره به جوان‌گرایی صورت‌ گرفته در تیم‌های لیگ برتری تصریح کرد: خیلی خوشحالم استعدادیابی‌ها صورت گرفته بازیکنانی مثل جواد حسین نژاد، امین حزباوی، دانیال ایری، عرفان قربانی، فرهاد زاوشی و … را مربیان لیگ برتری بار دیگر مورد توجه قرار دادند تا حالا تبدیل به مهره‌های اصلی تیم‌های باشگاهی خود شوند. در تیم جوانان که با وجود تمام شایستگی‌ها به جام جهانی صعود نکرد روندی منحصر به فرد مانند نوجوانان داشتیم. حدود ۲۰ بازیکن در حال حاضر از همان تیم جوانان در لیگ برتر بازی می‌کنند که واقعا خوشحالم توانستیم به فوتبال باشگاهی و ملی کمک‌های اندکی را در حد خودمان کنیم.

استعدادیابی پایه درجام‌جهانی ثمر داد/ از شکست نوجوانان درس بگیریم

خرج نه؛ هزینه کنیم!

او در پایان بار دیگر روی اهمیت استعدادیابی تاکید کرد و گفت: جا دارد از تمام استعدادیاب هایی که در پروسه تیم‌های نوجوانان و جوانان کمک کردند تشکر کنم. از تمام هیأت‌های استانی تشکر ویژه دارم. تلاش آنها در کنار تلاش کادر فنی ستودنی است. نباید با یک شکست همه چیز را فراموش کنیم. با همین شکست باید یاد بگیریم برای رسیدن به قله‌های موفقیت بیشتر تلاش کنیم و هزینه کنیم. من نمی‌گویم خرج کنیم بلکه می‌گویم هزینه؛ چون مطمئنم این کار دقیقا سرمایه گذاری است.

منبع:مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.