تاریخ انتشار : جمعه 24 اردیبهشت 1400 - 10:38
کد خبر : 20186

استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای فرهنگ‌سازی و ارائه الگوی صحیح به جامعه

استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای فرهنگ‌سازی و ارائه الگوی صحیح به جامعه

فروردین گفت: از ظرفیت برنامه‌هایی همچون «مثل ماه» می‌توان برای فرهنگ‌سازی و ارائه الگوی صحیح به جامعه استفاده کرد.

به گزارش تیتر داغ؛ «مثل ماه» ویژه‌برنامه رمضانی شبکه سه سیما در یکی از قسمت‌های خود میزبان معلمی شد که طی اتفاقی و در اقدام برای نجات جان یکی از دانش‌آموزانش در سانحه سقوط از کوه، دچارمعلولیت شده، این معلم با روحیه بالا و صبر عظیمی که دارد پس از آن حادثه نمونه بارزی از صبر و توکل برای دانش‌آموزان و همکاران خویش شده تا جایی که همه آن‌هایی که با وی از نزدیک آشنایی دارند از وی به عنوان یک الگو در زندگی نام می‌برند.

«محمدمهدی فروردین» با اشاره به موضوع طرح شده توسط مهمان برنامه «مثل ماه» در خصوص اینکه مدارس ما باید قبل از آموزش، محلی برای یادگیری دینداری، توکل و انسانیت باشد، عنوان کرد: من، چون خودم هم یک معلم هستم کاملا بر این موضوع تأکید دارم که ما قبل از هر چیز باید درس زندگی به دانش‌آموزان بیاوزیم تا بحث‌های آموزشی، اگر روش زندگی کردن درست را آموزش دهیم، طبیعتا دانش‌آموزان در همین مدارس انسان ساخته شده و به تبع آن کشور هم ساخته خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: ما باید روش خوب زندگی کردن، اخلاق‌مداری و احترام را با رفتار خودمان یعنی به صورت کاملا کاربردی به دانش‌آموزان آموزش دهیم، اگر بتوانیم کارگاه‌هایی را در آموزش و پرورش و در راستای نظام آموزشی به صورت عملی برای پرورش افراد برای زندگی در شرایط جامعه و کشور اسلامی برگزار کنیم در آن صورت گامی در این مسیر برداشته‌ایم.

استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای و برنامه‌هایی همچون «مثل ماه» برای فرهنگ‌سازی و ارائه الگوی صحیح به جامعه

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم همچنین تأکید کرد: ما باید احترام به هم نوع، گذشت، ایثار و فداکاری را به عنوان یک مکتب وارد نظام آموزشی‌مان کنیم، همچون مکتب شهید سلیمانی‌ها، چرا ما نمی‌توانیم افراد بسیاری از جنس شهید سلیمانی داشته باشیم، به نظرم باید این خرده را بر آموزش و پرورش گرفت، اگر بتوانیم آموزش و پرورش‌مان را به سمت سازندگی و در جهتی ببریم که فرد را اول به عنوان یک انسان مؤمن، مسلمان و اینکه در نوع خودش احترام به هم نوع را یاد بگیرد بسازیم وقتی این انسان در مدارج بالای علمی قرار گرفت دغدغه انسان بودن و دیندار بودن او را نداریم و بسیاری از مشکلاتی که امروز در جامعه داریم خود به خود رفع خواهد شد.

فروردین در خصوص اینکه آیا این ظرفیت در نظام آموزشی کشورمان وجود دارد، گفت: اگر بخواهیم راجع به توسعه و پیشرفت کشور و یک کشور مدرن اسلامی حرف بزنیم، حتما باید این کار را انجام دهیم در غیر این صورت نمی‌توانیم به چنین اهدافی دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اهمیت الگوسازی رسانه‌ای و معرفی چنین اسوه‌هایی به جامعه در برنامه‌ای مناسبتی همچون «مثل ماه» یادآور شد: این روش بسیار تأثیرگذار است هم در برنامه‌های مناسبتی و پربیننده و هم مثلا در تبلیغات بین برنامه‌های ورزشی که مخاطب فراوانی دارد، این سرمایه‌گذاری خیلی می‌تواند مؤثر باشد، ما هر چقدر برای این موضوع سرمایه‌گذاری کنیم راه دوری نمی‌رود، هزینه کردن برای ساخت انسان‌ها در آموزش و پرورش به نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت برای کشور است.

استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای و برنامه‌هایی همچون «مثل ماه» برای فرهنگ‌سازی و ارائه الگوی صحیح به جامعه

نماینده مردم فیروزآباد در مجلس یازدهم همچنین تأکید کرد: چنانکه بر اساس منویات مقام معظم رهبری بزرگترین سرمایه هر کشوری نیروی انسانی آن است، حالا اگر از تربیت نیروی انسانی غافل شویم، عملا هم نسبت به رسالتی که در آموزش پرورش برعهده معلمان است و هم رسالت کلی که بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری است نتوانستیم عمل کنیم.

فروردین در ادامه تصریح کرد: مثلا، چون رشته تخصصی من ورزشی است از دیدگاه من ما هیچ فرهنگ‌سازی در خصوص اینکه در آینده فرزندان‌مان چطور وارد ورزشگاه‌ها شوند و اینکه باید چه نوع برخوردی از خود نشان دهند نداریم که بر اساس آن بتوانیم از حالا با ناهنجاری‌ها مقابله کنیم.

رئیس فراکسیون ورزش و جوانان مجلس در پایان با اشاره به اینکه متأسفانه امروز ناهنجاری‌ها جای هنجار‌ها را هم در فضای ورزشی و هم در سایر بخش‌ها گرفته، عنوان کرد: فرهنگ‌سازی در این حوزه‌ها دست چه کسی را می‌بوسد؟ غیر از اینکه ابتدا خانواده و مهمتر از آن در آموزش و پرورش این کارخانه انسان‌سازی باید این اتفاق بیفتد، ما هر چقدر روی این موضوعات کار بکنیم پاسخ آن را خواهیم دید، در صدا و سیما، رسانه‌ها، سمینار‌ها و مراکز آموزشی باید روی موضوعاتی همچون الگوسازی، فرهنگ‌سازی و آموزش هنجار‌ها به طور جدی برنامه‌ریزی و کار علمی و پایه‌ای شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.