تاریخ انتشار : دوشنبه 22 شهریور 1400 - 5:01
کد خبر : 24075

اسپیس ایکس ماهواره ناسا را ۲۰۲۴ به مدار زمین می برد

اسپیس ایکس ماهواره ناسا را ۲۰۲۴ به مدار زمین می برد

ناسا قراردادی ۱۵۲ میلیون دلاری با اسپیس ایکس امضا کرده تا در ۲۰۲۴ میلادی یک ماهواره رصد آب و هوا را به مدار زمین ببرد.

به گزارش تیتر داغ؛ ناسا شرکت اسپیس ایکس را برای ارسال آخرین سری ماهواره‌های هواشناسی به مدار زمین انتخاب کرده است. پیش از این شرکت یوانید لانچ آلیانس عملیات ارسال ماهواره‌های مذکور به فضا را انجام می‌داد.

برهمین اساس قرار است اسپیس ایکس با استفاده از موشک فالکون هوی ماهواره‌های GOES-U را به فضا ببرد. زمان انجام این عملیات آوریل ۲۰۲۴ میلادی اعلام شده که از مقر فضایی کندی در فلوریدا آمریکا انجام می‌شود.

ناسا ارزش این قرارداد را ۱۵۲.۵ میلیون دلار اعلام کرده است. GOES-U چهارمین و آخرین دستگاه از سری ماهواره‌های GOES-R است که در مدار زمین قرار دارد و آب وهوای زمین و فضا را رصد می‌کند.

ماهواره GOES-R در نوامبر ۲۰۱۶ میلادی به فضا ارسال شد و بعداً نام آن به GOES-۱۶ تغییر کرد. پس از آن ماهواره GEOS-S نیز در سال ۲۰۱۸ به مدار زمین رفت. هر دو این ماهواره همراه موشک اطلس ۵ به فضا پرتاب شده بودند. سومین ماهواره این سریGOES-T قرار است در ژانویه ۲۰۲۲ میلادی به فضا پرتاب شود و جایگزین GOES-S خواهد شد. زیرا اختلالی در ابزار اصلی ماهواره وجود دارد.

هر چند ناسا اعلام نکرده چرا از موشک اسپیس ایکس به جای یونایتدلانچ آلیانس استفاده می‌کند، اما سخنگوی شرکت خودداری از شرکت در فرایند مناقصه عملیات را نبود موشک اطلس ۵ اعلام کرده است.

او در این باره می‌گوید: تمام ۲۹ موشک باقی مانده برای انجام عملیات‌هایی در آینده به مشتریان فروخته شده‌اند. بنابراین نمی‌توانستیم در مناقصه عملیات پرتابGOES-U شرکت کنیم.

از سوی دیگر این شرکت تصمیم دارد از این پس از موشک Vulcan Cenatur استفاده کند. قرار است موشک مذکور برای نخستین بار در ۲۰۲۲ میلادی پرتاب شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.