تاریخ انتشار : یکشنبه 24 مهر 1401 - 10:19
کد خبر : 88169

اعتراض‌های ادامه‌دار در فرانسه/ جلیقه‌زردها برمی‌گردند؟

اعتراض‌های ادامه‌دار در فرانسه/ جلیقه‌زردها برمی‌گردند؟

نشریه پولیتیکو در گزارشی با اشاره به ادامه اعتراض‌ کارگران بخش نفتی فرانسه نوشته هم‌اکنون مهمترین نگرانی دولت فرانسه گسترش این اعتراض‌ها به بخش‌های دیگر اقتصاد است.

به گزارش تیتر داغ؛وب‌سایت «پولیتیکو» در گزارشی با اشاره به ادامه اعتصاب‌ها و وتظاهرات‌های خیابانی در فرانسه نوشت: پس از دو هفته اعتصاب‌های فلج‌کننده در پالایشگاه‌های نفت در فرانسه، با برنامه‌ها و اقدامات تازه، جنبش اعتراضی کارکنان پالایشگاه‌های نفت خطر گسترش این اعتراض‌ها به دیگر بخش‌های اقتصاد را افزایش داده است.

امروز یکشنبه «نوپس»، ائتلاف چپ‌گرا و قدرت‌مند فرانسه، روز یکشنه و قبل از اعتصاب بخش عمومی در روز سه‌شنبه، خواستار راهپیمایی و اعتراض علیه تورم و تغییرات آب‌وهوایی شده است؛ اعتصاب‌های روز سه‌شنبه هم احتمالاً موجب اختلال در شبکه حمل‌ونقل سراسری فرانسه شوند.

به نوشته پولیتیکو، اعتصاب کارگران نفت که از هفته گذشته آغاز شده، منجر به اختلال در تأسیسات نفتی و ایجاد صف‌های طولانی در پمپ‌بنزین‌ها، به ویژه در پاریس و شمال فرانسه شده است. و علی‌رغم تلاش مقامات دولت فرانسه برای توافق با برخی اتحادیه‌های پیشرو، اوضاع هنوز به حالت عادی بازنگشته و این جنبش با فراخوان‌های متعدد به اعتصاب در سایر بخش‌ها خطر گسترش بیشتر آن و فلج کردن اقتصاد را بیش از پیش افزایش داده است.

همچنین پیش‌بینی می‌شود در پاسخ به فراخوان اتحادیه‌های کارگری فرانسه، کارگران بخش‌های عمومی مانند معلمان، کارگران صنعت هسته‌ای و کارگران راه‌آهن روز سه‌شنبه به خیابان‌های فرانسه بیایند.

پولیتیکو با بیان اینکه «با وجود تورم بالا در نتیجه جنگ در اوکراین، نارضایتی در میان مردم فرانسه افزایش یافته و این نگرانی وجود دارد که وضعیت کنونی منجر به تکرار اعتراض موسوم به «جلیقه زردها» شود افزود: اعتصاب کارگران پالایشگاه‌های نفت موجب کمبود بنزین در یک سوم پمپ‌بنزین‌ها در سراسر فرانسه شده و نگرانی‌ها را نسبت به برگشت دوباره اعتراض جلیقه‌زردها افزایش داده است.

جنبش اعتراضی جلیقه‌زردها سال ۲۰۱۸ با برگزاری تجمع‌های اعتراضی علیه افزایش مالیت‌های دولت بر بنزین و گازوئیل آغاز و کم‌کم به اعتراضی عمومی و گسترده‌تر علیه نظام سیاسی فرانسه تبدیل شد و به مدت یک سال و تا سال ۲۰۱۹ ادامه داشت.

پیش از این «اولیویه وران»، سخنگوی دولت فرانسه تهدید کرده بود که دولت برای پایان‌دادن به اعتصاباتی که چندین پالایشگاه و انبار نفت فرانسه را فلج کرده، احتمالاً به اعمال زور متوسل خواهد شد. به گفته آنها، اگر اعتصابات «فورا» متوقف نشود، «ما وارد عمل می‌شویم. بدین معنا که برای برداشتن آن مداخله خواهیم کرد». اعتصاب‌های کارگری از روز ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) آغاز شده است.

گفته می‌شود در پی این اعتصابات، زنجیره تأمین سوخت با مشکل مواجه شده و نیمی از جایگاه‌های سوخت در پاریس بدون بنزین و گازوئیل مانده‌اند. کمبود سوخت برخی را بر آن داشته تا برای بنزین زدن به نروژ بروند. فرانسه به تازگی اعلام کرده در پی کمبود سوخت ممکن است از نروژ نفت وارد کرده یا اینکه از ذخایر استراتژیک خود برداشت کند.

منبع: مهر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.