تاریخ انتشار : شنبه 11 آذر 1402 - 13:14
کد خبر : 109516

در کاخ گلستان انجام می‌شود؛

افتتاح پایگاه موزه‌گردی ویژه نابینایان و ناشنوایان

افتتاح پایگاه موزه‌گردی ویژه نابینایان و ناشنوایان

مدیر کاخ گلستان از رونمایی ۲ سند تاریخی به خط (مون) برای دوره قاجار منتسب به نابینایان خبر داد و گفت: پایگاه موزه‌گردی ویژه نابینایان و ناشنوایان برای نخستین‌بار در ایران افتتاح می‌شود.

به گزارش تیتر داغ؛ آفرین امامی بیان کرد: کاخ گلستان برنامه‌های متعددی در راستای حمایت از نابینایان و ناشنوایان از سال ۱۴۰۰ به صورت بازدیدهای هدفمند اجرا کرده است.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان ادامه داد: بر این اساس پایگاه موزه‌گردی ویژه نابینایان و ناشنوایان برای نخستین‌بار در ایران به صورت دائمی در مجموعه جهانی کاخ گلستان راه اندازی می‌شود.

امامی با اشاره به رونمایی ۲ سند تاریخی به خط «مون» متعلق به نابینایان از دوره قاجار از سوی مرکز اسناد کاخ گلستان گفت: رونمایی از سامانه موزه گردی نابینایان، تور مجازی ناشنوایان، نمایش تصاویر برجسته نگاری شده از آثار و اشیا و بناهای شاخص مجموعه مولاژهای قابل لمس به همراه نمایش اصل اسناد به خط (مون) از دوره قاجار در کنار نسخ قابل لمس به نمایش گذاشته می‌شود.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان خاطرنشان کرد: پایگاه موزه‌گردی برای نابینایان و ناشنوایان با حضور جمالی رئیس انجمن نابینایان ایران و شرکت دانش بنیان پکتوس و جمعی از نابینایان و کم توان در روز یکشنبه ۱۲ آذر در حوض‌خانه این مجموعه جهانی افتتاح می‌شود.

خط «مون» از خانواده خط بریل با قدمت اختراع آن از سال ۱۸۴۵، نوعی خط حروف لمسی است، در حالی‌که خط بریل نوعی خط حروف نقطه‌ای است.

منبع: روابط عمومی مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.