تاریخ انتشار : یکشنبه 22 مرداد 1402 - 11:57
کد خبر : 103011

افزایش سرعت ساخت فضاهای آموزشی با روش «صنعتی‌سازی»

افزایش سرعت ساخت فضاهای آموزشی با روش «صنعتی‌سازی»

معاون اجرایی و نظارت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران، از توجه ویژه به صنعتی‌سازی در راستای سرعت‌بخشی به تکمیل پروژه‌های آموزشی در مناطق حاشیه‌ای خبر داد.

به گزارش تیتر داغ؛ یکی از موضوعات مهم در امر نوسازی مدارس سرعت ساخت مدارس است؛ سازمان نوسازی مدارس مدتی است برای افزایش سرعت اجرای پروژه‌های عمرانی خود بیش از گذشته بر استفاده از مصالح خاص و قطعات پیش ساخته تاکید کرده است.

حمیدرضا خان محمدی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور آبان سال گذشته در گفتگو با خبرنگار مهر بر استفاده هر چه بیشتر از قطعات پیش ساخته تاکید کرده و گفته بود: می‌توان سرعت ساخت و ساز در مدارس را با ساخت صنعتی و مدولار کردن قطعات پیش ساخته انجام داد تا بتوان سرعت ساخت را بالا ببریم.

در همین راستا از علی چگنی معاون اجرایی و نظارت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران، در خصوص روش‌های نوین صنعت ساختمان در ساخت فضاهای آموزشی پرسیدیم.

وی با بیان اینکه یکی از روش‌های بسیار مهم و سریع ساخت فضاها در دنیای امروز، «صنعتی‌سازی» است؛ گفت: سازمان نوسازی مدارس همواره در استفاده از تکنولوژی و علم نوین ساختمانی پیشرو بوده و تلاش داریم تا با روش‌های مختلف در توسعه و بهبود وضعیت فضاهای آموزشی استان تهران گام‌های مؤثری برداریم.

چگنی با اشاره به اینکه اکنون از ۳ روش مختلف در روش صنعتی‌سازی احداث فضاهای آموزشی استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: روش نخست که با عنوان ال‌اس‌اف (LSF) از آن یاد می‌شود مخفف Lightweight Steel Frame است که تمامی چارچوب‌ها با استفاده از فریم‌های سبک طراحی و ساخته شده و در محل پروژه به یکدیگر متصل می‌شوند.

وی اضافه کرد: دیگر روشی که اکنون نیز در برخی پروژه‌های آموزشی استان تهران از آن استفاده می‌شود، (ICF) است که مخفف Insulating Concrete Formwork است و در واقع قالب‌های ساخته شده پلی‌استایرن در کارگاه را برای نصب به محل پروژه منتقل و به صورت پازل در کنار یکدیگر چیدمان می‌کنند. سپس با استفاده از بتن مسلح فضاهای مابین قالب‌ها پر می‌شود. تولید این قالب‌ها نیز مطابق نقشه‌ها و استانداردهای ساخت فضاهای آموزشی صورت می‌پذیرد.

معاون اجرایی و نظارت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با اشاره به سومین روش متداول کنونی در صنعتی‌سازی فضاهای آموزشی، عنوان کرد: روش دیگری با عنوان Large Panel نیز وجود دارد که دیوارها و سقف‌های بتنی را در کارگاه ساخته و جهت نصب به محل پروژه منتقل می‌کنند. در پروژه نیز با حذف ستون‌ها و استفاده از میلگردهای افقی، دیوارها از سقف به یکدیگر دوخته می‌شوند و یک فضای بتونی از دیوارها و سقف‌های بتن مسلح تشکیل می‌دهند.

امکان ساخت یک مدرسه ۶ کلاسه طی سه ماه فراهم می‌شود

چگنی گفت: در واقع، به جهت سبک‌سازی سازه‌های ساختمانی از روش‌های مورد اشاره استفاده می‌شود اما بیشترین تأثیر آن، سرعت در ساخت است که امکان احداث یک مدرسه با حداکثر ۶ کلاس درس را در حدود ۳ ماه فراهم می‌آورد.

معاون اجرایی و نظارت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران تصریح کرد: اکنون درصد قابل توجهی از پروژه‌های آموزشی در دست احداث استان تهران از روش‌های مرسوم و علمی با اسکلت‌های بتنی انجام می‌پذیرد و احیاناً اگر در مناطق حاشیه‌ای به دلیل مهاجرت بیش از حد جمعیت، تأمین فضای آموزشی در مدت زمان کوتاه امکان‌پذیر نباشد، از روش‌های صنعتی‌سازی که اشاره شد استفاده می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سرعت، دقت و استاندارد ساخت فضاهای آموزشی در وهله اول اهمیت قرار دارد؛ گفت: این موضوع در دستور کار قرار داشته و از طرفی هم تأمین فضای آموزشی برای تحصیل دانش‌آموزان در اقصی نقاط استان و با توجه به متفاوت بودن سرانه‌های فضاهای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز، مورد تأکید همکارانم قرار دارد.

چگنی از فعالان حوزه صنعتی‌سازی دعوت کرد تا در صورت داشتن ایده و تدابیر نوآورانه در این خصوص برای اجرایی سازی موارد اشاره شده، همکاری نمایند.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.