تاریخ انتشار : شنبه 24 خرداد 1399 - 6:13
کد خبر : 9870

افزایش صادرات محصولات گل و گیاهان زینتی در سال جهش تولید

افزایش صادرات محصولات گل و گیاهان زینتی در سال جهش تولید

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی گفت: صادرات محصولات گل و گیاهان زینتی در سال جهش تولید با رویکرد تولید برای صادرات افزایش می یابد.

به گزارش تیتر داغ؛ غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی در آستانه ورود به روز ملی گل ۲۵ خرداد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آمار سطح کل انواع گل و گیاهان زینتی در محیط گلخانه و فضای باز در سال ۱۳۹۷ برابر ۷۸۱۹.۹ هکتار و تولید کل انواع گل و گیاهان زینتی در محیط گلخانه و فضای باز برابر ۳۶۹۷.۶ میلیون عدد بوده است.

وی گفت: سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی در محیط گلخانه ۲۶۶۶.۸ هکتار شامل شاخه بریده ۲۰۳۹ هکتار، گیاهان گلدار ۲۳۲.۵ هکتار، برگ زینتی ۳۹۵.۳ هکتار و فضای باز ۵۱۵۳.۱ هکتار شامل شاخه بریده ۲۳۰۵.۵ هکتار، فصلی نشایی ۴۸۲.۹ هکتار، درخت و درختچه زینتی ۲۳۶۴.۷ هکتار شده است.

تقوی بیان کرد: تولید گل و گیاهان زینتی در محیط گلخانه ۱۹۷۴.۹ میلیون عدد شامل شاخه بریده ۱۸۰۱.۵ میلیون شاخه، گیاهان گلدار ۵۵.۵ میلیون گلدان، برگ زینتی ۱۱۷.۹ میلیون گلدان و تولید فضای باز ۱۷۲۲.۷ میلیون عدد شامل شاخه بریده ۸۰۰.۶ میلیون شاخه، فصلی نشایی ۴۷۲ میلیون بوته، درخت و درختچه زینتی ۴۵۰.۱ میلیون اصله بوده است.

وی درادامه در خصوص میزان رشد سطح و تولید گل و گیاه کشور خاطرنشان کرد: رشد سطوح و تولید انواع گل و گیاهان زینتی از سال ۱۳۹۲ لغایت ۱۳۹۷ بیش۲۰ درصد بوده و با افزایش سطح کل گلخانه ها از ۲۱۸۷.۱ هکتار در سال ۹۲ به ۲۶۶۶.۸ هکتار در سال ۹۷ با  ۲۱.۹ درصد رشد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی افزود: افزایش سطح کل فضای آزاد از ۳۵۴۷ هکتار در سال ۹۲ به ۵۱۵۳.۱ هکتار در سال ۹۷ با ۴۵.۳ درصد رشد، افزایش سطح کل زیر کشت از ۵۷۳۴ هکتار در سال ۹۲ به ۷۸۱۹.۹ هکتار در سال ۹۷ با۳۶.۴ درصد رشد.

وی تصریح کرد: افزایش تولید گل های شاخه بریده از ۲۰۶۴.۶ میلیون شاخه در سال ۹۲ به ۲۶۰۲.۱ میلیون شاخه در سال ۹۷ با ۲۶ درصد رشد، افزایش تولید گیاهان گلدانی از ۸۲.۶ میلیون گلدان در سال ۹۲ به ۱۷۳.۴ میلیون گلدان در سال ۹۷ با ۱۱۰ درصد رشد داشته است.

تقوی گفت: افزایش تولید درخت و درختچه های زینتی از ۲۱۰.۱ میلیون اصله در سال ۹۲ به ۴۵۰.۱ میلیون اصله در سال ۹۷ با ۱۱۴.۲ درصد رشد، افزایش تولید گیاهان فصلی نشایی از ۲۸۸.۳ میلیون بوته در سال ۹۲ به  ۴۷۲ میلیون بوته در سال ۹۷ با ۶۳.۷ درصد رشد داشت.

وی تاکید کرد: از سال ۱۳۹۲ لغایت ۱۳۹۷ بیشترین افزایش مربوط به میزان تولید درخت و درختچه های زینتی با ۱۱۴.۲ درصد رشد بوده  است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی  با اشاره به  تراز تجاری گل و گیاه، بیان کرد: آمار صادرات انواع گل و گیاهان زینتی در سال ۹۸ با ارزش وزنی صادرات انواع گل و گیاهان زینتی به کشورهای مقصد صادرات در سال ۱۳۹۸ برابر ۱۲.۶ هزار تن و ارزش دلاری میزان صادرات مذکور برابر ۳۴.۱۵ میلیون دلار بوده  است و آمار صادارت انواع گل گیاهان زینتی در سال ۱۳۹۷ به ارزش وزنی صادرات انواع گل و گیاهان زینتی به کشورهای مقصد صادرات در سال ۱۳۹۷ برابر ۱۱.۶ هزار تن و ارزش دلاری میزان صادرات مذکور برابر ۵۱.۲ میلیون دلار بوده  است.

وی افزود: رشد آماری صادرات انواع گل و گیاهان زینتی در سال های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۸ با افزایش  میزان صادرات انواع گل و گیاهان زینتی از ۱۱.۶۴ هزار تن در سال۹۷ به ۱۲.۶۶ هزار تن در سال ۹۸ با ۸.۸ درصد رشد داشته است.

تقوی تصریح کرد: کاهش میزان ارزش دلاری صادرات انواع گل و گیاهان زینتی از ۵۱.۲۲ میلیون دلار  در سال۹۷ به ۳۴.۱۵ میلیون دلار در سال ۹۸ با ۳۳.۳ درصد کاهش رشد داشته است.

وی با بیان اقدامات سال ۹۸ گل و گیاهان زینتی، گفت: خود اتکایی در زمینه تولید اندام های تکثیری گل های زینتی (رز ، حنا ، بگونیا ، فیکوس رتوزا و …)، ایجاد تشکل گل رز، کاکتوس  و پیگیری برای تشکیل انجمن گل نرگس، ارزیابی  نه (۹) واحد  تکثیری گل رز در داخل کشور در راستای طرح نظارت و پایش کیفی تولید گیاهچه، نشا و اندام های تکثیری گل و گیاهان زینتی  و رتبه بندی آن ها بوده است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی  ادامه داد: ساماندهی میزان واردات اندام های تکثیری گل و گیاهان زینتی از طریق بررسی ارقام مورد درخواست برای واردات با  برگزاری جلسات کارگروه با نمایندگان اتحادیه گل و گیاه ایران، انجمن ملی گل و گیاه و پژوهشکده ملی گل و گیاه برای ورود ارقام جدید به منظور تکثیر در داخل کشور  و ممانعت از ورود ارقام موجود در کشور به منظور حمایت از تولیدات در داخل شده است.

وی تصریح کرد: پیگیری اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده برای حذف مالیات بستر های کشت وارداتی مثل کوکوپیت و پیت ماس، در دستور کار قرار گرفتن بیمه انواع گل و گیاهان زینتی تولیدی در گلخانه و همچنین  بیمه گل نرگس، تصویب حقوق ورودی ۵ درصد برای تعرفه ۰۶۰۲۴۰۰۰  گل رز، به روز رسانی قیمت های مربوط به تعهد سپاری ارزی برای صادرات گل و گیاهان زینتی از طریق معاونت بازرگانی شده است.

تقوی گفت: تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای صنایع تبدیلی و تکمیلی گل نرگس بومی، بهره مندی از تولید بونسای در داخل کشور، تهیه فلوچارت  مربوط به ایجاد سامانه واردات و صادرات انواع محصولات زینتی؛ تهیه آلبوم مصور از انواع محصولات زینتی که به صورت قاچاق وارد کشور می شود و ارسال آن برای ستاد مبارزه با قاچاق کالا به منظور ارسال به نیروهای مستقر در گمرکات و مبادی ورودی کشور می گردد.

وی تاکید کرد: پیگیری برای  بهره مندی از انواع خدمات برای کمک به بهره برداران گل و گیاهان زینتی خسارت دیده از ویروس کرونا  از طریق درخواست  وزیر محترم جهاد کشاورزی به رئیس جمهور محترم، ایجاد رسته ای جدید برای مراکز تولید و عرضه گل و گیاهان زینتی در خصوص تعیین رسته های کسب و کار های  به شدت آسیب دیده از بیماری کرونا  از طریق معاون محترم اقتصادی رئیس جمهور و ابلاغ آن به وزرای اقتصاد و دارایی، کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیرو، نفت و رئیس کل بانک مرکزی گردید.

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی  خاطرنشان کرد: اصلاح  و بازسازی انواع محصولات زینتی به میزان ۶۳ هکتار، ایجاد امکان دسترسی در پنجره واحد برای اظهار نظر اتحادیه برای صدور مجوز های گل و گیاهان زینتی، تبدیل سیستم کشت خاکی به هیدورپونیک در سال ۱۳۹۸ به میزان ۵ هکتار؛ تبدیل گلخانه های چوبی گل و گیاهان زینتی به گلخانه های فلزی استاندارد در حدود ۵ هکتار بوده است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه های گل و گیاهان زینتی در سال ۹۹ ، بیان کرد:  پیش بینی  ۱۷۶ مورد دستگاه برای مکانیزاسیون گل و گیاهان زینتی شامل انواع دستگاه های سورت و بسته بندی ، کانتینر سردخانه دار ، خاک پرکن گلدان ، دستگاه دمنده دی اکسید کربن  و … است.

تقوی گفت: ۷۲ هکتار برای بهره مندی از سطح پوشش بیمه  برای محصولات گل و گیاهان زینتی، ارتقا دانش فنی بهره برداران و کارشناسان محصولات گلخانه ای به میزان ۱۹۹۴۰ نفر با برگزاری  دوره های آموزشی مهارت محور، پیش بینی اصلاح و بازسازی انواع محصولات زینتی برای ۱۲۹ هکتار با اولویت تبدیل گلخانه چوبی گل و گیاهان زینتی به گلخانه های فلزی استاندارد پیش بینی می شود.

وی در پایان افزود: پیش بینی تغییر سیستم کشت از خاکی به هیدروپونیک در گلخانه های گل و گیاهان زینتی به میزان ۱۰ هکتار، ایجاد صندوق ملی محصولات گلخانه ای  برای حمایت از سرمایه گذاری در بخش محصولات گلخانه ای، تدوین استاندارد برای خاک گلدان؛ صادرات محصولات گل و گیاهان زینتی در سال جهش تولید با رویکرد تولید برای صادرات افزایش می یابد.

مصاحبه گر: فریبا سلیمان پور

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.