تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 آذر 1398 - 10:25
کد خبر : 4197

افزایش فساد در افغانستان

افزایش فساد در افغانستان

رئیس‌جمهور سابق افغانستان گفت: کمک‌های مالی واشنگتن و سرازیر‌شدن میلیون‌ها دلار در ۲ دهه گذشته بدون نظارت بر چگونگی مصرف آن، فساد در افغانستان را دامن زده است.

به گزارش تیتر داغ؛ «حامد کرزی» رئیس جمهور سابق افغانستان از نقش آمریکا در ایجاد فساد در افغانستان انتقاد کرد.

کرزی که با خبرگزاری آسوشیتدپرس مصاحبه می‌کرد، گفت: کمک‌های مالی واشنگتن و سرازیر‌ شدن میلیون‌ها دلار طی ۲ دهه گذشته بدون نظارت بر چگونگی مصرف آن، به فساد در افغانستان دامن زده است.

وی با اشاره به افشای اسنادی در مورد فریب مردم آمریکا از سوی سیاسمداران این کشور درباره جنگ افغانستان افزود: «این اسناد اظهارات در مورد چگونگی مصرف پول‌های آمریکا در افغانستان را مورد تایید قرار می‌دهد.»

کرزی همچنین با تکذیب اشتباهات در دوران حکومتش، فساد در دولت خود را انکار نکرد.

اسناد محرمانه‌ای که روزنامه «واشنگتن‌پست» منتشر کرده، نشان می‌دهد دولت‌های آمریکا از زمان «جورج بوش» تاکنون در مورد وضعیت پیشرفت جنگ در افغانستان به مردم آمریکا دروغ گفته‌اند تا سیاست‌های خود را توجیه کنند.

رییس‌جمهور پیشین آمریکا در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود تاکید کرد: پول‌های آمریکا برای مبارزه با تروریسم به حساب پیمانکاران و شرکت‌های خصوصی واریز شده و این موضوع فساد در افغانستان را تشدید کرده است.

وی تصریح کرد: این پول‌های آمریکاست که وارد افغانستان شده و توسط خود آنها بدون پاسخگویی و نظارت هزینه می‌شود و تاکنون اقدامات آمریکا هیچ کمکی به مردم افغانستان نکرده است.

این سیاستمدار افغان با تاکید بر اینکه افشای این اسناد باید چشمان مردم آمریکا را باز کند و باعث تغییر در نوع نگاه آمریکا به افغانستان شود، اظهار داشت: آمریکا از فساد به عنوان ابزاری برای پیشبرد بازی خود در افغانستان استفاده می‌کند.

کرزی همچنین درباره مذاکرات صلح آمریکا و طالبان نیز گفت: بهتر است آمریکا قدم اول در این رابطه را برداشته و به صورت یکطرفه آتش بس در این زمینه اعلام کند.

این در حالی است که خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در قطر با نمایندگان طالبان مذاکرات صلح در افغانستان را از سر گرفته است.

وی تاکید کرد: آمریکا طی یکسال گذشته بر لزوم آتش بس پافشاری کرده، اما همزمان سهمگین‌ترین عملیات نظامی خود را طی سال گذشته در افغانستان انجام داده است که این گفته و عمل ناسازگار است.

رئیس جمهور سابق افغانستان با بیان اینکه نمی‌توان همزمان خواستار آتش‌بس بود و هزاران بمب را بر سر یک کشور ریخت، گفت: چطور می‌توان انتظار داشت که این موضوع به آتش‌بس منجر شود؟ اگر آمریکا واقعا به دنبال آتش‌بس است باید این موضوع را در عمل نشان دهد.

منبع: فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.