تاریخ انتشار : یکشنبه 4 اردیبهشت 1401 - 5:02
کد خبر : 30726

افزایش مسمومیت با قارچ های سمی در فصل بهار

افزایش مسمومیت با قارچ های سمی در فصل بهار

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران نسبت به افزایش مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در فصل بهار هشدار داد.

به گزارش تیتر داغ؛  مهران ولایی، با اشاره به شرایط مساعد برای رشد قارچ‌های سمی در فصل بهار، اظهار داشت: متأسفانه در این فصل موجی از مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی بروز می‌کند.

به گفته وی، آمار نشان می‌دهد در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ تعداد ۸۲۸ مورد مراجعه به بیمارستان‌ها به دلیل مسمومیت با قارچ‌های خود رو و سمی گزارش شده بود که تهران بیشترین سهم را نسبت به سایر شهرها داشت.

ولایی با بیان اینکه متأسفانه مصرف خوراکی قارچ‌های خود رو و سمی، منجر به نارسایی کبد و حتی مرگ می‌شود، افزود: این موارد با آموزش عمومی و اطلاع رسانی و ارائه هشدار به موقع قابل پیشگیری است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: از مصرف قارچ‌های خود رو مخصوصاً قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان به ویژه درختان خشک شده می‌رویند و یا قارچ‌های جمع‌آوری شده به وسیله افراد بومی خودداری کرده و تنها قارچ‌هایی را که از طریق مراکز مجاز و در بسته بندی‌های استاندارد عرضه می‌شوند، مصرف کنید.

وی یادآور شد: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و فقط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی این آگاهی را دارند که کدام قارچ غیر سمی است.

ولایی گفت: برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماده سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آنها نیستند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه به علائم مسمومیت با قارچ‌های سمی پرداخت و اظهار کرد: در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال به صورت تأخیری یعنی ۵ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف قارچ باید هر چه سریع‌تر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها منتقل کرد.

وی خاطرنشان کرد: هرگونه تأخیر در انتقال بیمار به مراکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها، سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود. بنابراین با مشاهده علائم و نشانه‌های بالینی اولیه از هرگونه خوددرمانی پرهیز و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کنید.

ولایی گفت: در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده بیمار را برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشید.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.