تاریخ انتشار : دوشنبه 12 تیر 1402 - 12:56
کد خبر : 100736

افزایش مصرف هشدار آمیز مشترکان آب

افزایش مصرف هشدار آمیز مشترکان آب

به گفته مسئولان امر همراهی مردم در مصرف آب یکی از راهکار های جلوگیری از قطعی و جیره بندی آب است این در حالیست که طی روز های گذشته مصرف آب در تهران رکورد زد.

به گزارش تیتر داغ؛ اواخر خرداد بود که برخی از مناطق تهران قطعی چندساعته و چند روزه آب را به دلیل ریزش کوه تجربه کرد، اما حالا موضوع جدی تر شده زیرا روزهای گذشته مصرف آب از ۵۵ هزار لیتر بر ثانیه نیز عبور کرده و رکورد مصرف آب را در سالهای اخیر به خود اختصاص داده است چرا که در سال‌های گذشته بیشترین مقدار مصرف ۵۲ هزار لیتر بر ثانیه بوده و از این رقم عبور نکرده بود.

اما این رکورد شکنی مصرف آب در نگاه اول شاید امری غیر طبیعی به نظر برسد اما با نگاهی به افزایش جمعیت در تهران امری معمول است چرا که محسن اردکانی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب تهران در رابطه با افزایش جمعیت شهر تهران ابراز نگرانی کرده و گفته بود: سالانه ۲ تا ۲.۵ درصد به مشترکان جدید آب تهران اضافه می‌شود.

به گفته این مقام مسئول تهران با توجه به منابع آبی کمی که دارد توانایی افزایش جمعیت بیشتر از این را ندارد هرچند تأمین و توزیع آب وظیفه ماست، اما مصرف به دست شهروندان است و این شهروندان هستند که باید در مصرف آب صرفه جویی کنند.

البته مدیر عامل آبفای تهران راهکار جلوگیری از جیره بندی و قطعی آب را همراهی مردم عنوان کرد و گفته بود: اگر همراهی مشترکان از ۴ به ۱۰ درصد افزایش یابد می‌توانیم بگوییم هیچ مشکلی در تأمین آب وجود ندارد.

این شرایط آبی در حالی رقم خورد که پرشدگی سدهای کشور در سال آبی (۱۴۰۱-۱۴۰۲) هم اکنون ۶۱ درصد است. به طوری که ورودی آب سدهای کشور ۳۵ میلیارد متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹ درصد رشد و حجم آب موجود مخازن سال جاری ۳۰ میلیارد متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

در حالیکه حجم آب سدهای پنج گانه استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۷ خرداد ماه ۵۹۲ میلیون متر مکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷ درصد کاهش دارد. همچنین میزان بارندگی‌ها در تهران نیز از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ماه ۱۴۰۱) تا ۲۶ خرداد ماه در حالی به ۱۹۴.۲ میلیمتر رسیده که نسبت به دوره بلندمدت ۵۴ ساله با کاهش ۲۷ درصدی همراه شده است.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.