تاریخ انتشار : جمعه 27 آبان 1401 - 7:53
کد خبر : 90627

افزایش ۲ تا ۳ برابری نرخ خرید برق از نیروگاه‌های زیست‌توده

افزایش ۲ تا ۳ برابری نرخ خرید برق از نیروگاه‌های زیست‌توده

سازمان انرژی‌های تجدیدپذیرو بهره‌وری برق ایران اعلام کرد: طبق مصوبه جدید وزیر نیرو نرخ پایه خرید تضمینی برق ازنیروگاه‌های زیست‌توده نسبت به سال قبل افزایش تقریبی ۲ تا ۳ برابری پیدا کرده است.

به گزارش تیتر داغ؛ این سازمان در جهت اهداف و رسالت سازمانی که توسعه و ارتقای ظرفیت تولید برق کشور از طریق منابع انرژی تجدیدپذیر است، اقدام به افزایش نرخ‌های خرید تضمینی برق از انواع منابع انرژی تجدیدپذیر کرده است.
علاوه بر منابع انرژی خورشیدی، بادی و آبی، یکی دیگر از منابع انرژی تجدیدپذیر، تولید برق در نیروگاه‌های زیست‌توده است.

زیست‌توده یا بیومس (Biomass) یک منبع تجدیدپذیر انرژی است که از مواد زیستی به دست می‌آید.زیست‌توده یکی از منابع مهم انرژی‌های تجدیدشونده محسوب می‌شود که سهم بزرگی در میان دیگر انواع منابع انرژی‌های نو برای تولید برق را دارا است.

مصوبه جدید وزارت نیرو علاوه بر ارتقای ظرفیت تولید برق کشور، دارای پیوست زیست‌محیطی بوده و بسیاری از معضلات حوزه پسماند که اثرات مضاعفی بر آلودگی‌های محیط‌زیست دارد را رفع می‌کند.

بنا بر ابلاغ وزیر نیرو، نرخ‌های خرید تضمینی برق از منابع انرژی زیست‌توده، با توجه به نوع فناوری ظرفیت نیروگاه زیست توده و حداکثر زمان مجاز برای احداث نیروگاه است.

افزایش ۲ تا ۳ برابری نرخ خرید برق از نیروگاه‌های زیست‌توده

این در حالی است که نرخ پایه خرید نیروگاه زیست‌توده لندفیل در سال گذشته ۵,۶۷۰ ریال و نیروگاه زیست‌توده بیوشیمیایی ۷,۳۵۰ ریال بوده است که بر اساس نرخ جدید، نزدیک به دوبرابر افزایش نرخ داشته است.

همچنین نرخ پایه خرید نیروگاه زیست‌توده ترموشیمیایی در سال گذشته ۷,۷۷۰ ریال بوده که با اعلام نرخ خرید جدید ۲۲۰۰۰ ریالی، افزایش حدوداً سه برابری دارد.

سازمان ساتبا در راستای مسئولیت اجتماعی و حمایت از سلامت محیط‌زیست کشور، نرخ پایه خرید تضمینی برق نیروگاه‌های زیست‌توده در استان‌های ساحلی و کلان‌شهرها با ضریب ۲/۱ محاسبه می‌کند و به نسبت دیگر مناطق، افزایش تقریبی ۲۰ درصدی دارد.

نرخ‌های خرید تضمینی هرساله به علت تورم و شاخص‌های CPI، تصاعدی محاسبه و با افزایش مواجه می‌شوند. به همین دلیل در نرخ‌های خرید، سالانه تعدیل‌هایی پیش‌بینی شده تا این افزایش قیمت را کنترل کند.

باتوجه‌به ۲۰ ساله بودن دوره خرید تضمینی برق از نیروگاه‌ها، سازمان ساتبا در فرمول‌های محاسبه نرخ خرید تضمینی، در سال‌های هشتم، دوازدهم و شانزدهم ضریب ۶۰ درصدی تعدیل را اعمال می‌کند تا نرخ تصاعدی خرید را کاهش دهد. اما در مصوبه ابلاغی از سوی وزیر نیرو، در این سه سال که بیشترین ضریب تعدیل اعمال می‌شود، نیروگاه‌های زیست‌توده مشمول ضریب دوره‌ای کاهشی و فرایند کاهش نرخ خرید نمی‌شوند.

بر اساس این مصوبه، حداکثر دوره مجاز برای احداث نیروگاه‌های زیست‌توده در دستورالعمل ابلاغی باتوجه‌به نوع فناوری نیروگاه از ۲۴ تا ۳۰ ماه پیش‌بینی شده است.

منبع: سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران، (ساتبا)،

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.