تاریخ انتشار : یکشنبه 5 دی 1400 - 11:36
کد خبر : 27498

اقتصاد آب باید در صدر مسائل قرار گیرد

اقتصاد آب باید در صدر مسائل قرار گیرد

وزیر نیرو گفت: در شورای عالی آب مصوب شد که کمیته‌ای با حضور وزارت خارجه، وزارت نیرو و محیط زیست تشکیل و مباحث فنی و حقوقی دیپلماسی مطالعه شود و در این راستا استان‌های مرزی باید فعال‌تر وارد شوند.

به گزارش تیتر داغ؛  علی اکبر محرابیان صبح امروز به تاریخ ۵ دی ماه سال ۱۴۰۰ در نشست با مدیران آب و آبفا ضمن تاکید بر بیانات رهبری مبنی بر اینکه اکنون مسئله آب مسئله مهم کشور است اظهارداشت: این فرمایش رهبری که آب در صدر موضوعات قرار گرفته تکلیفی بر دوش ما است که قدر موقعیت کنونی را بشناسیم و برای حل مسئله آب در کشور دو راهکار نرم افزاری و توسعه فناوری و همچنین اجرایی و سازه‌ای را در دستور کار قرار دهیم.

وزیر نیرو در بیان اینکه برای موضوع نرم افزاری اولین موضوع درک شرایط موجود است، تاکید کرد: اکنون با شرایط کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنیم و متوسط بارش کشور یک سوم جهان است و به صورت ادواری همواره شاهد کاهش نزولات جوی هستیم.

*کاهش قابل توجه سهم سرانه آب در کشور

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به آمار مصرف آب در کشور گفت: ۵۰ سال قبل سرانه سهم آب برای مردم کشور سالانه ۶ هزار ۵۰۰ متر مکعب بود و در حال حاضر این میزان به ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ متر مکعب رسیده است.

وی در بیان این مسئله که افزایش بهره‌وری، راهکاری است که این امکان را می‌دهد با منابع کم آب، مصارف بیشتر، مدیریت بهتر و بهره‌وری بالاتری داشته باشیم، ادامه داد: با درصد کمی صرفه‌جویی در این بخش، مشکلات بزرگی را حل خواهیم کرد. بنابراین افزایش بهره‌وری در کشاورزی نقش کلیدی دارد.

محرابیان ضمن بیان اینکه در حال حاضر در بخش آب شرب هم سرانه مصرف بالا و هم هدررفت قابل توجهی داریم، تصریح کرد: در برخی نقاط کشور هدررفت کاهش یافته اما پتانسیل کاهش هدررفت در آب شهری بالا است.

وی افزود: اینکه عملیات تصفیه آب شهری بسیار گران تمام می‌شود و بهره‌وری در این بخش اگرچه میزان آب قابل توجهی نسبت به سایر بخش‌ها نیست اما در بحث اقتصادی صرفه‌جویی بسیار زیادی دارد.

وزیر نیرو در توضیح اینکه رعایت عدالت، شفافیت و قانون در توزیع و تخصیص آب اهمیت دارد، گفت: فرض کنیم تخصیص به منطقه‌ای به ناحق اضافه و یا کم شود که منجر به حق‌الناس خواهد شد، ضمن اینکه اگر میزانی آب به یک منطقه به ناحق تخصیص داده شود دیگر امکان قطع آن را نداریم و بنابراین باید به ذینفعان توجه شود که چه میزان آب و چگونه و در چه زمانی توزیع و مدیریت شود.

*بازچرخانی آب در دستورکار قرار گیرد

محرابیان ضمن تاکید به موضوع بازچرخانی آب بیان کرد: ما گاهی اوقات در تخصیص‌ها توجه نمی‌کنیم که پساب نیز باید در اولویت قرار گیرد. امروز منابع آب شیرین کم است. بنابراین اجرای طرح‌های فاضلاب و استفاده از پساب باید در اولویت تخصیص قرار گیرد.

وی در توضیح اینکه ما در موضوع مدیریت استفاده از آب غیرمتعارف غفلت کردیم، یادآور شد: می‌توانستیم از آب غیرمتعارف به‌صورت گسترده‌تری استفاده کنیم. هرچند آبی که از این مسیر تامین می‌شود ناچیز است اما مشکلات بزرگی را حل می‌کند.

محرابیان در ادامه با اشاره به آبهای ژرف گفت: درباره آب‌های ژرف در دنیا مطالعاتی صورت گرفته و در ایران هم پروژه‌های خوبی تعریف شده که باید با لحاظ کردن مباحث زیست محیطی گسترش یابد.

*استیفای حقوق کشور با اتکا به ابزار دیپلماسی آب

عضو کابینه دولت سیزدهم به موضوع دیپلماسی آب اشاره کرد و گفت: باید میزان تعاملات را افزایش دهیم و میزان آبی که از کشور خارج و یا وارد می‌شود با مشارکت همسایگان مدیریت شود و در این راستا رعایت حقوق مردم یک الزام است. ضمن احترام و توجه به نظرات مقابل باید در طی استیفای حقوق ملت خودمان باشیم.

وی افزود: در شورای عالی آب مصوب شد که کمیته‌ای با حضور وزارت خارجه، وزارت نیرو و محیط زیست تشکیل و مباحث فنی و حقوقی دیپلماسی مطالعه شود و در این راستا استان‌های مرزی باید فعال‌تر وارد شوند.

وزیر نیرو ضمن اشاره به اقداماتی با ترکمنستان، افغانستان، ترکیه و عراق تجربه کردیم و راه برای مذاکره باز است، گفت: برای حل مباحث آب‌های مرزی از ظرفیت دیپلماسی کشور، بین‌الملل و وزارت خارجه استفاده خواهد شد.

محرابیان در بخش دیگری از اظهارات خود به اقتصاد آب اشاره کرد و گفت: آنچه باعث تعادل عرضه و تقاضا می‌شود، اقتصاد آب است و نمی‌توان پارامتر اقتصاد را حذف کرد و انتظار تعادل در عرضه و تقاضا باشیم.

*اقتصاد آب باید در صدر مسائل قرار گیرد

وی با بیان اینکه تاکنون رعایت اقتصاد آب یک موضوع فراموش شده بوده است، تاکید کرد: امروز باید اقتصاد آب در صدر مسائل قرار گیرد، البته این به معنای افزایش قیمت آب نیست بلکه به این معناست که اگر آبی در اختیار صنعت کشاورزی قرار می‌گیرد باید متناسب با آن، افزایش بهره‌وری داشته باشیم.

وزیر نیرو ادامه داد: تا کی قرار است سازه احداث و آب را مهار و تحویل دهیم؟ نقطه پایان کجاست؟ بنابراین باید با تعریف صحیح اقتصاد آب، شاهد تعادل در عرضه و تقاضا باشیم.

محرابیان در پایان با اشاره به موضوع بازار آب گفت: اگر بابت یک تن فولاد ۳ متر مکعب آب مصرف می‌کنیم، این میزان را باید به نیم متر مکعب کاهش دهیم. یعنی باید سامانه بازچرخانی داشته باشیم و ۸۵ درصد آب بازیافت شود. همانگونه که برای تکنولوژی تولید سرمایه‌گذاری می‌شود برای آب و بازچرخانی آن نیز هزینه شود. به عبارت دیگر میزان تخصیص آب باید براساس آخرین تکنولوژی باشد.

 

منبع: فارس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.