تاریخ انتشار : شنبه 4 آذر 1402 - 8:40
کد خبر : 109186

راه تقلب بسته می‌شود؛

اقدامات سخت‌گیرانه در مسیر بازگشت فوتبال هفت نفره به پارالمپیک

اقدامات سخت‌گیرانه در مسیر بازگشت فوتبال هفت نفره به پارالمپیک

به منظور بازگشت دوباره فوتبال هفت نفره به جمع رشته‌های فوتبال هفت نفره، اقدامات سخت‌گیرانه‌تری در این رشته و برای کلاس‌بندی ورزشکاران اعمال می‌شود که احتمال هرگونه تقلب را کاهش می‌دهد.

به گزارش تیتر داغ؛  فوتبال هفت نفره که همواره از رشته های حاضر در فهرست رشته های پارالمپیکی بود و حتی رقابت بهترین تیم های این رشته در پارالمپیک ریو هم برگزار شد، سال ۹۳ با تصمیم هیات رئیسه کمیته بین المللی پارالمپیک (IPC ) از فهرست رشته های حاضر در پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو کنار گذاشته شد.

مشابه این تصمیم بهمن سال ۹۷ و برای نهایی شدن ۲۲ رشته حاضر در پارالمپیک ۲۰۲۴ فرانسه هم اتخاذ شد. بدین ترتیب غیبت این رشته در مهترین رویداد مربوط به ورزشکاران جانباز و توان‌یاب نزدیک به یک دهه می شود.

همین مسئله با واکنش اعتراضی بسیاری از کشورهای فعال در فوتبال هفت نفره مواجه شد. اعتراض آنها در حاشیه جام جهانی سویا اسپانیا (سال ۹۸) در نشستی رسمی مطرح شد. از همانجا بازگشت فوتبال هفت نفره به بازی های پارالمپیک مورد طرح و بررسی قرار گرفت.

در این راستا یعنی بازگشت فوتبال هفت نفره به فهرست رشته های پارالمپیکی اقدامات سخت گیرانه ای اعمال شده که مربوط به کلاس بندی ورزشکاران می شود و حتی اخیرا بر شدت هم آن هم اضافه شده است. این اقدامات در راستای جلوگیری از حضور متقلبانه ورزشکاران در ترکیب تیم ها در برنامه فدراسیون جهانی فوتبال هفت نفره قرار گرفته است.

جواد مقدسی رئیس انجمن فوتبال هفت نفره  ضمن اشاره به آنچه منجر به حذف این رشته از بازی های پارالمپیک شد در مورد اقدامات سخت‌گیرانه در نظر گرفته شده و همچنین الزامات بازگشت به بازی های پارالمپیک توضیح داد.

اقدامات متقلبانه که منجر به حذف از پارالمپیک شد

وی گفت: فوتبال هفت نفره در بسیاری از ادوار بازی های پارالمپیک در فهرست رشته ها قرار داشت. این رشته مانند دیگر رشته های پارالمپیکی ویژه افراد نقص عضو و معلول بود اما گرایش افراد سالم به حضور در آن هم زیاد بود طوریکه بعضا کشورها اقدام به مستندسازی و تهیه مدارک تقلبی و صوری می کردند تا بازیکنان موردنظرشان را در ترکیب تیم ها داشته باشند. همین عوامل بود که باعث شد هیات رئیسه کمیته بین المللی پارالمپیک (IPC) تصمیم به حذف این رشته از بازی های پارالمپیک گرفت.

کاهش کلاس بندی فوتبال هفت نفره

رئیس انجمن فوتبال هفت نفره ادامه داد: همین موضوع در کنار اعتراضات به حذف از پارالمپیک و درخواست بازگشت به این بازی ها، منجر به اعمال اقدامات سخت گیرانه در کلاس بندی ورزشکاران فوتبال هفت نفره شد. ابتدا برای این ورزشکاران ۸ کلاس در نظر گرفته شده بود اما طی دو سال گذشته کلاس بندی فوتبال هفت نفره به سه کلاس کاهش پیدا کرد.

بررسی دقیق تر وضعیت ورزشکاران با افزایش تعداد پزشکان کلاس بند

مقدسی تاکید کرد: پیش از این ورزشکاران هر کلاس توسط ۳ پزشک بررسی می شدند اما اخیرا معاینه و بررسی وضعیت هر ورزشکار فوتبال هفت نفره توسط ۵ پزشک انجام می شود. آنها علاوه بر معاینه دقیق و بررسی وضعیت ورزشکار، مستندات بالینی آنها را هم چک می کنند.

اقدامات سخت‌گیرانه در مسیر بازگشت فوتبال هفت نفره به پارالمپیک

بازی های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو آخرین دوره این بازی ها بود که رقابت های فوتبال هفت نفره در آن برگزار شد. فوتبال هفت نفره ایران هم در ریو تیم داشت

اقداماتی در راستای بازگشت به پارالمپیک

وی یادآور شد: در همین مسابقات اخیر قهرمانی آسیا که با قهرمانی ایران و کسب سهمیه جهانی در ملبورن به پایان رسید، این اقدامات انجام شد. یعنی هم کلاس بندی ورزشکاران در سه کلاس انجام شد و هم اینکه هر یک از آنها توسط ۵ پزشک بررسی وضعیت شدند. این اقدامات به این منظور مورد تاکید قرار گرفته که تا از هر گونه تقلب در استفاه از ورزشکار جلوگیری شود و اینگونه فوتبال هفت نفره دوباره در فهرست رشته های پارالمپیکی جایگاه خود را به دست بیاورد.

حضور احتمالی فوتبال هفت نفره در بازی های ۲۰۲۸

رئیس انجمن فوتبال هفت نفره تاکید کرد: در جریان مسابقات قهرمانی آسیا نشستی با دبیرکل فدراسیون جهانی فوتبال نفره داشتیم. وی نسبت به حضور این رشته در بازی‌های ۲۰۲۸ بسیار امیدوار بود. فقط اینکه بر توجه و مهم شمردن این اقدامات تاکید داشت. ضمن اینکه دیگر الزامات را هم مورد توجه قرار داد.

آغاز به کار فوتبال هفت نفره ایران در بخش بانوان

وی با بیان اینکه یکی دیگر از الزامات برای اضافه شدن دوباره فوتبال هفت نفره به فهرست رشته های پارالمپیکی فعالیت بانوان است، تصریح کرد: تا پیش از این، فوتبال هفت نفره ایران فعالیتی در بخش بانوان نداشت اما با توجه به این تاکید فدراسیون جهانی، قصد داریم در این بخش خیلی جدی آغاز به کار کنیم. در برنامه داریم که آذر مسابقات بانوان را برگزار کنیم. البته پیش از آن می خواهیم نشستی با رئیس سازمان بهزیستی داشته باشیم تا برای جذب ورزشکار از این کمک و همراهی این سازمان هم بهره ببریم. البته حتی اگر این سازمان هم همکاری لازم را نداشته باشد، ما کار خودمان را پیش می بریم چون عزممان جزم است.

تیم ملی فوتبال هفت نفره بانوان تشکیل می شود

مقدسی تاکید کرد: البته انجمن فوتبال هفت نفره پیش از این فعالیت در بخش بانوان را در برنامه قرار داده بود. به همین دلیل از دو سهمیه ای که برای پزشک کلاس بند داشتیم، یک سهمیه را به بخش بانوان اختصاص دادیم. حتی از حالا به فکر تشکیل تیم ملی بانوان هستیم و شخصا مریم حسن زاده را به عنوان گزینه سرمربیگری در نظر دارم.

فوتبال هفت نفره ایران صاحب کلاس بند شد

وی در این زمینه توضیح بیشتری داد و گفت: تا پیش از این فوتبال هفت نفره ایران پزشک کلاس بند نداشت. با مساعدت فدراسیون ورزش های جانبازان و توان یابان ر جریان مسابقات قهرمانی آسیا در دوره کلاس بندی نماینده داشتیم. دو سهمیه داشتیم که یکی را به دکتر لیلا یوزباشی و دیگری را به دکتر فرهاد نفرزاده اختصاص دادیم. یک سهمیه را به بانوان اختصاص دادیم با نگاه احیای فوتبال هفت نفره این بخش.

تقویت کادر فنی تیم ملی مردان بدون تغییر سرمربی

رئیس انجمن فوتبال هفت نفره در بخش پایانی این گفتگو در مورد برنامه های آماده سازی موردنظر برای حضور تیم ملی در مسابقات قهرمانی جهان گفت: تا بهمن درگیر مسابقات باشگاهی هستیم. بعد از آن اردوی آماده سازی آغاز می شود. در مورد سرمربی تیم ملی هم تصمیمی مبنی بر تغییر نداریم اما با نظر وی، شاید این کادر را تقویت کنیم.

منبع:مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.