تاریخ انتشار : یکشنبه 29 مرداد 1402 - 12:51
کد خبر : 103417

با تولید ماده جدید؛

انرژی نور بدون واسطه به مکانیک تبدیل شد

انرژی نور بدون واسطه به مکانیک تبدیل شد

محققان گروه تحقیقات هیوارد دانشگاه بولدر کلورادو در یک دستاورد جدید از ماده نوین فوتومکانیکی رونمایی کردند که می تواند با تبدیل انرژی نور به فعالیت مکانیکی انقلابی در صنایع مختلف ایجاد کند.

به گزارش تیتر داغ؛ این ماده نوآورانه مسیرهای جدیدی برای سیستم های کم مصرف و بی سیم، پیشرفت در رباتیک، هوافضا و دستگاه های زیست پزشکی فراهم می کند.

روش های سنتی برای تبدیل انرژی شامل چند مرحله هستند که به ناکارآمدی و ذخایر حجیم انرژی مانند باتری ها منجر می شوند.

با این وجود ماده فوتومکانیکی جدیدی که محققان توسعه داده اند نیاز به باتری های عظیم یا سیستم های الکتریکی ظریف ندارد.

پروفسور رایان هیوارد ، جیمز و کاترین پاتن اندود در دانشگاه کلورادو بولدر در این باره می گوید: ما به اصطلاح واسطه را قطع و انرژی نور را به طور مستقیم به تغییر شکل مکانیکی تبدیل کردیم.

در تحقیقات قبلی از کریستال های جامد استفاده شد که معرض نور ترک خوردند اما در پژوهش پیش رو کریستال های آلی کوچک در یک ماده پلیمری انعطاف‌پذیر به کار گرفته شد.

سازگاری خاص کریستال ها به آنها کمک کرد تا پس از قرار گرفتن در معرض نور ، فعالیت های مکانیکی مختلف مانند خم شدن یا بلندن کردن اجسام را انجام دهند. این ویژگی سبب شد آنها نه تنها چند منظوره شوند بلکه کارآمد نیز باشند. قابلیت ماده برای بلند کردن اجسام بسیار سنگین تر از خود حاکی از پتانسیل آن برای کاربردهای مختلف در دنیای واقعی است.

با کنترل قدرت نور می توان فعالیت مکانیکی ایجاد کرد و این ماده می تواند مسیر را برای ساخت سیستم های رباتیک خودکار و پهپادهایی بدون باتری های سنگین فراهم کند.

محققان اشاره می کنند: نکته جالب اینجاست که محرک های جدید بسیار بهتر از نمونه های پیشین هستند. آنها به سرعت واکنش نشان می دهند، عمر طولانی دارند و می توانند اشیای سنگین بلند کنند.

محققان سعی دارند در آینده قابلیت کارآمدی آن را ارتقا دهند.

منبع: اینترستینگ انجینرینگ

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.