تاریخ انتشار : شنبه 12 شهریور 1401 - 10:28
کد خبر : 35902

انواع لوله‌های یزد پلیمر

انواع لوله‌های یزد پلیمر

به طور کلی لوله‌های مورد استفاده در لوله کشی ساختمان را می‌توان در دو دسته بندی کلی، لوله‌‌های فلزی و غیر فلزی تقسیم کرد. البته این نوع دسته بندی شامل مواردی همچون لوله‌‌های آهنی و فولادی گالوانیزه، لوله‌‌های چدنی، لوله‌‌های پلی پروپیلن (لوله سبز) و لوله‌های چند لایه (سوپرپایپ) می‌شوند. در این مقاله با ما

به طور کلی لوله‌های مورد استفاده در لوله کشی ساختمان را می‌توان در دو دسته بندی کلی، لوله‌‌های فلزی و غیر فلزی تقسیم کرد. البته این نوع دسته بندی شامل مواردی همچون لوله‌‌های آهنی و فولادی گالوانیزه، لوله‌‌های چدنی، لوله‌‌های پلی پروپیلن (لوله سبز) و لوله‌های چند لایه (سوپرپایپ) می‌شوند.

در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با برخی از انواع لوله‌های یزد پلیمر آشنا کنیم.

  • لوله پلی اتیلن
  • لوله پلی اتیلن دوجداره
  • لوله پلی اتیلن سه لایه

قیمت لوله پلی اتیلن

لوله و اتصالات پلی‌اتیلنی می‌تواند بهترین گزینه برای سیستم‌های انتقال سیالات در پروژه‌های مختلف صنعتی، نیروگاه‌ها، خطوط انتقال فاضلاب، سیستم‌های آبیاری تحت فشار قطره‌ای و بارانی، خطوط انتقال گاز، خطوط انتقال آب و شبکه‌های آبرسانی باشد.

این لوله‌ها در مقایسه با لوله‌های بتنی یا سیمانی سبک تر بوده و سرعت تولید بالایی دارند. در ادامه باید گفت قیمت لوله پلی اتیلن در مقایسه با لوله‌های فلزی، سبکی و مقاومت بالاتری در برابر خوردگی در مقابل سیالات مختلف از جمله اسید‌ها و مواد قلیایی دارند.

لوله پلی اتیلن دوجداره

این لوله‌های دولایه شامل یک لایه‌ بیرونی(موج‌دار) و یک لایه‌ی درونی (دارای سطحی صاف) هستند. لوله پلی اتیلن دوجداره کاروگیت دارای یک لایه داخلی کاملا صیقلی و به رنگ آبی و زرد و یک لایه بیرونی کنگره ای و موج دار به رنگ سیاه است.

البته این حالت و فرم هندسی باعث افزایش مقاومت زیاد لوله در برابر فشار و تنش‌های زیاد می‌شود. همچنین سطح صاف داخلی لوله، مانع تجمع رسوب و گرفتگی شده و سطح خارجی شیاردار لوله نیز سبب افزایش مقاومت لوله در برابر فشار خاک می‌شود.

در کل باید گفت که لوله کاروگیت بیشترین کاربرد را در پروژه‌های بزرگ فاضلاب شهری را دارند.

لوله پلی اتیلن سه لایه

لوله‌های ۳ لایه یا لوله‌های فویل دار از مواد اولیه پلیمری و مواد PVC ساخته می‌شوند. بنابراین این لوله‌ها بخاطر مواد اولیه تولیدی، دارای استحکام بسیار مناسب و انعطاف خوبی هستند.

در اصل ترکیبات تولیدی این لوله‌ها شامل یک لایه پی وی سی، یک لایه بافت سیمی و یا فویل آلومینیومی و یک لایه پی وی سی به عنوان عایق سطح رویی است. لایه آلومینیومی این محصول باعث کاهش ضریب انبساط طولی این لوله‌ها نسبت به لوله‌های تک لایه می‌شود.

انواع لوله‌های یزد پلیمر

لوله و اتصالات پلی پروپیلن

اتصالات پلی پروپیلن pp از مواد اولیه پلی پروپیلن ( Polypropylene ) تهیه و تولید می‌شود. چیدمان شیمیایی خاص پلی پروپیلن بسیار با کیفیت است و به همین دلیل بدون شک یکی از پر قدرت‌ترین پلیمرها در صنعت پلاستیک به حساب می‌آید.

البته استفاده از پلی پروپیلن به دلیل عدم ترک خوردگی و انعطاف بالا، باعث شده تا به مرور زمان محصولات بسیار بیشتری با این پلیمر ساخته شده و در صنایع مختلف از آن‌ها استفاده شود.

لوله پلی پروپیلن و اتصالات پلی پروپیلن به دلیل سرعت بالا در اجرای لوله کشی و سهولت کار، به سرعت جای لوله و اتصالات گالوانیزه را در صنعت ساختمان گرفته و نزد تمامی لوله کش‌ها بسیار محبوب شده است.

زیرا در گذشته نه چندان دور اجرای لوله کشی ساختمان‌ها به وسیله لوله گالوانیزه و اتصالات گالوانیزه انجام می‌شد. مجریان در این سیستم از دستگاه قلاویز و برای آب بندی از کنف و خمیر استفاده می‌کردند که این کار بسیار کند و آزار دهنده بود و با گذشت زمان داخل لوله زنگ زده و آب را آلوده می‌کرد.

امروزه لوله و اتصالات pp کاملا جایگاه لوله و اتصالات گالوانیزه را گرفته و بسیار در این صنعت توسعه پیدا کرده است. شما می‌توانید برای خرید لوله و اتصالات pp به وبسایت شرکت یزد پلیمر مراجعه کنید.

لوله سه لایه کامپوزیت پلی پروپیلن

لوله‌های سه لایه کامپوزیت ( یا لوله‌های تقویت شده با الیاف شیشه ) نسل جدیدی از لوله‌های پلی پروپیلن هستند که لایه داخلی و خارجی این لوله‌ها از پلی پروپیلن رندوم کوپلیمر نوع ۳ و لایه میانی از یک مخلوط ویژه شامل الیاف شیشه (GF) و پلی پروپیلن تشکیل شده است.

الیاف شیشه تقویت شده (GFR) میان دو لایه پلی پروپیلن به عنوان ماده‌ای برای کاهش انبساط طولی، تقریباً تا سطح لوله‌های فلزی عمل می‌کند. لوله‌های سه لایه کامپوزیت، تقریبا تمام فشارهای فیزیکی را مشابه لوله‌های پلی پروپیلن تحمل کرده و شما می توانید از آن در فشار ۱۰ بار در انتقال مایعات یا هوا در دمای ۹۰ درجه سانتیگراد بدون نگرانی، استفاده کنید.

البته ناگفته نماند که مخلوط پلی پروپیلن و الیاف شیشه، انبساط طولی ناشی از گرما را به حداقل می‌رساند که این کار سبب کارایی بالا و سهولت استفاده می‌شود.

لوله یو پی وی سی (UPVC)

در سال‌های اخیر لوله یو پی وی سی (لوله UPVC) فشار قوی استخری، با قدرت تحمل دما تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد و قابلیت تحمل فشار تا ۱۶ بار، به‌عنوان بهترین نمونه‌ لوله استخری و نیز تصفیه آب صنعتی جهت انتقال آب و  آبرسانی مورد توجه قرار گرفته است.

لوله یو پی وی سی تمام فاکتورهای بهداشتی سایز بندی و استاندارد ساختاری را کسب کردند و کاربردهای مختلفی را در بخش‌های گوناگون ایفا می‌کنند.

لوله سه لایه سوپر سایلنت UPVC

لوله ۳ لایه سوپر سایلنت یو پی وی سی یکی از انواع لوله پلیمری که از ۳ لایه تشکیل شده است که لایه داخلی و خارجی از یو پی وی سی ( UPVC ) و لایه میانی از فوم یو پی وی سی ( Foam-UPVC ) استفاده شده است.

برای همین دلیل به این محصول لوله بی صدا یا سایلنت ( Silent ) هم گفته می‌شود. در کل باید گفت که مجموع این سه لایه باعث می‌شود که لوله سه لایه سوپر سایلنت UPVC مقاوم‌تر، مستحکم‌تر، سبک‌تر و دارای طول عمر بالاتری نسبت به رقبا تک لایه خود باشد.

بهترین خاصیت لوله ۳ لایه سوپر سایلنت یو پی وی سی، صداگیری لوله از ارتعاشات ناشی از جابجایی فاضلاب درون لوله است و از ایجاد آلودگی صوتی در ساختمان‌های مرتفع، جلوگیری می‌کند.

انواع لوله‌های یزد پلیمر

لوله UPVC فشار قوی پلی پول

لوله یو پی وی سی فشار قوی، از پرکاربردترین لوله های upvc محسوب می شود. تفاوت لوله upvc فشار قوی نسبت انواع دیگر لوله‌های پلیمری، در ضخامت آن است. زیرا ضخامت لوله پی وی سی فشار قوی به صورتی طراحی شده است که در برابر فشارها و ضربات بیرونی مقاوم بوده و هرگز پوسیده نشده و ترک نمی‌خورد.

به همین دلیل بیشتر از لوله UPVC فشار قوی برای سیستم لوله کشی استخر، فاضلاب صنعتی، کارخانجات و محافظت از عبور کابل‌های فشار قوی از بین فضاهای شهری و جاده‌ای استفاده می شود.

لوله پنج لایه یزدپلیمر

لوله‌های پنج لایه در واقع همان لوله‌هایی هستند که از ترکیب لایه‌های مختلف فلز و پلیمر ساخته شدند. طراحی این لوله‌ها به شکلی است که یک لایه از آلومینیوم توسط دو لایه از پلیمر احاطه شده و برای چسباندن لایه‌های مختلف آن، از چسب‌های مخصوص استفاده شده است.

در کل باید گفت که به‌کارگیری لایه آلومینیومی در ساختار لوله‌های ۵ لایه، استحکام آن‌ها را به شدت افزایش داده است.

نامگذاری لوله‌های پنج لایه معمولاً طبق استاندارد خاصی انجام می‌شود. بنابراین برای نامگذاری این لوله‌ها از سمت چپ به راست، در ابتدا نوع پلیمر داخلی، سپس نوع فلز و در انتها نوع پلیمر خارجی عنوان می‌شود.

لوله پنج لایه PEX-AL-PEX

شرکت یزد پلیمر در ساخت لوله‌های پنج لایه خود از مواد PEX به جای مواد PERT استفاده می کند. در اصل مواد اولیه پکس نوعی پلی اتیلن است که مولکول‌های آن با پیوندهای عرضی و طولی به یکدیگر پیوند خورده‌اند.

در نهایت این موضوع باعث می شود که لوله‌های پنج لایه تولیدی با این مواد اولیه، تحمل فشار بیشتری در دمای بالا نسبت به مواد PERT داشته باشند. به طور کلی پکس در گروه پلاستیک‌های گرما سخت قرار دارد.

لوله پنج لایه PPR-Al-PPR

PPR-AL-PPR یک لوله کامپوزیتی دارای پنج لایه است که لایه‌های داخلی و خارجی آن از PP-R ساخته شده و محکم با چسب مذاب به لایه میانی هسته آلومینیوم پیوسته است. در حقیقت این لایه‌های داخلی و خارجی به صورت طولی و با روش جوش لب به لب به هم جوش داده شده است. PPR- AL-PPR در اصل ترکیب کاملی از فلز و پلاستیک است.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.