تاریخ انتشار : دوشنبه 16 خرداد 1401 - 13:54
کد خبر : 32419

انواع مواد طبیعی برای ساخت کاردستی و محصولات صنایع دستی با ارزش

انواع مواد طبیعی برای ساخت کاردستی و محصولات صنایع دستی با ارزش

صنایع دستی و بسیاری از کاردستی ها از انواع مختلفی از مواد طبیعی ساخته می‌شوند. در مقایسه با محصولاتی که از مواد مصنوعی استفاده می‌کنند، مطمئناً مواد طبیعی بهتر هستند. یکی از مزایای مواد طبیعی سازگاری با محیط زیست است. به عنوان مثال صنایع دستی ساخته شده از سنبل آبی. سنبل آبی یک ماده طبیعی

صنایع دستی و بسیاری از کاردستی ها از انواع مختلفی از مواد طبیعی ساخته می‌شوند. در مقایسه با محصولاتی که از مواد مصنوعی استفاده می‌کنند، مطمئناً مواد طبیعی بهتر هستند. یکی از مزایای مواد طبیعی سازگاری با محیط زیست است. به عنوان مثال صنایع دستی ساخته شده از سنبل آبی.

سنبل آبی یک ماده طبیعی و در واقع یک فیبر طبیعی است. قبل از اینکه این گیاه به عنوان ماده‌ی اولیه ساخت صنایع دستی مورد استفاده قرار گیرد، وجود این گیاه حتی یک آفت محسوب می‌شد. اما به دلیل طبیعی بودن مواد صنایع دستی، این گیاه ارزشمند شده است.

انواع مختلفی از مواد طبیعی وجود دارد که می‌توان از آنها به عنوان انواع محصولات با ارزش استفاده کرد. از مواد طبیعی نرم مانند الیاف گرفته، تا سخت مانند فلز، که همگی از طبیعت بدست می‌آید. از کدام مواد طبیعی می‌توان به عنوان محصولات صنایع دستی استفاده کرد؟

مواد طبیعی برای ساخت کاردستی

همه کشور ها منابع طبیعی فراوانی دارند. این منابع طبیعی و مواد طبیعی ثروت زیادی تولید می‌کنند و  می‌توان از آنها به عنوان محصولات صنایع دستی استفاده کرد.

صنایع دستی به طور گسترده در کشورهای خارجی با اشکال بسیار متنوع، خلاقانه، نوآورانه و همواره در حال توسعه به دنبال نیازها و پیشرفت های فناوری شناخته شده است.

در اینجا برخی از مواد طبیعی مختلف برای ساخت محصولات کاردستی و صنایع دستی را به شما معرفی می کنیم.

انواع مواد طبیعی برای ساخت کاردستی و محصولات صنایع دستی با ارزش

۱. خاک رس در صنایع دستی

صنایع دستی و کاردستی ساخته شده از خاک رس معمولاً برای افرادی که صنایع دستی سرامیک دارند شناخته شده است. خاک رس خاصیت کشسانی دارد بنابراین به راحتی تشکیل می‌شود.

۲. فیبر طبیعی برای ساخت کاردستی و صنایع دستی

فیبر طبیعی فیبری است که از گیاهان و حیوانات به دست آمده و سپس به شکل پیچک در می‌آید. برای به دست آوردن شکل فیبر، بسته به ویژگی ماده‌ی پایه، چندین مرحله پردازش مورد نیاز است.

آ. استفاده سنبل آبی در کاردستی

یکی از رایج ترین الیاف طبیعی برای ساخت کاردستی و صنایع دستی در اندونزی، سنبل آبی است. سنبل آبی به گیاهی مزاحم برای مردم عادی تبدیل می‌شود. با این حال، برای ساکنان مناطق خاصی مانند Kulon Progo و سنبل آبی Ambarawa، منبع درآمد امیدوار کننده‌ای است. هر دوی این مناطق به مراکز صنایع دستی از سنبل آبی تبدیل می‌شوند.

از آنجا که الیاف گیا سنبل آبی به اندازه کافی محکم است می‌توان از آن صنایع دستی مختلفی ساخت که باید در سنبل آبی خشک شوند تا به راحتی شکل بگیرند.

ب. برگ‌های پاندان

پاندان یک گیاه ساحلی است که قبلاً زیاد استفاده نمی‌شد. اما اکنون بسیاری از صنعتگران شروع به استفاده از پاندانوس برای تبدیل آن به صنایع دستی مختلف کرده‌اند. پاندان حاوی الیاف طبیعی است که می‌تواند برای انواع صنایع دستی استفاده شود از جمله جامدادی و کیف پول.

انواع مواد طبیعی برای ساخت کاردستی و محصولات صنایع دستی با ارزش

ج. الیاف نارگیل

درخت نارگیل درختی است که تمام قسمت‌های درخت دارای ارزش مصرفی است. از ریشه تا برگ درختان نارگیل را می‌توان برای اهداف مختلف استفاده کرد. یکی از قسمت‌های درخت نارگیل که می‌توان از آن استفاده کرد الیاف نارگیل (پوست نارگیل) است.

د. موز میدریب

اکثر مردم فکر می‌کنند که برگ‌های موز (خشک) زباله‌های بی‌فایده‌ای هستند. گاهی حتی آنها را می‌سوزانند زیرا آنها را آلوده کننده‌ی باغ می‌دانند. اما در حال حاضر می‌توان از وسط موز به عنوان یک اثر نقاشی زیبا و با ارزش اقتصادی استفاده کرد. علاوه بر نقاشی، صنایع دستی از شاخه‌های ساقه موز برای شامل کیف، صندل، جعبه دستمال کاغذی و جا مدادی می‌شود.

ه. خیزران

بخشی از گیاهان حصیری که استفاده می‌شود پوست آن است. برای جداسازی پوست معمولاً از دستگاه استفاده می‌شود. ساخت صنایع دستی حصیری را می‌توان با بافتن حصیر به اشکال مختلف انجام داد. اما صنایع دستی نیز از چوب حصیری به شکل میله‌های حصیری وجود دارد که با استفاده از میخ در کنار هم قرار می‌گیرند، به عنوان مثال برای میز و صندلی.

انواع مواد طبیعی برای ساخت کاردستی و محصولات صنایع دستی با ارزش

۳. ساخت کاردستی با چوب

اندونزی جنگل‌های استوایی زیادی دارد که بزرگترین ثروت طبیعی چوب در جهان را در خود جای داده است. چوب در انواع مختلفی تولید می‌شود. از جمله: چوب ساج، چوب ماهون، چوب کاج، چوب ساپودیلا، چوب جک فروت، چوب نارگیل و غیره.

صنایع دستی چوبی و کاردستی با چوب، صنایع دستی هستند که از چوب به عنوان ماده اصلی در ساخت آن استفاده می‌شود. فرآیند ساخت صنایع دستی چوبی دارای چندین نوع تکنیک است. در میان آنها، تکنیک‌های کنده کاری، اسکنه، تراش، ضربه و خمیر یا اتصال هر دو با ساخت، چسب یا میخ وجود دارد.

۴. بامبو

بامبو را می‌توان به عنوان انواع محصولات صنایع دستی با ارزش اقتصادی و زیبایی شناختی بالا استفاده کرد. محصولات صنایع دستی بامبو با طرح‌های جذاب‌تر و هنرمندانه‌تر ظاهر می‌شوند. اکنون به طور گسترده در هتل‌های ستاره‌دار، کلبه‌ها، اسپا، بوتیک‌ها، بانک‌ها، مغازه‌ها و فضای داخلی ساختمان‌های مدرن استفاده می‌شوند. برخی از تکنیک‌های ساخت صنایع دستی طبیعی از بامبو، تکنیک‌های بافتنی یا چسبنده است.

۵. پوست

چرم تولید شده از حیواناتی مانند گاو، بز، بوفالو، تمساح و سایر حیوانات می‌تواند به عنوان پایه‌ای برای صنایع دستی استفاده شود. فرآیند ساخت مواد اولیه چرم بسیار ساده است. پوست حیوانات را ابتدا شسته، کشیده، سپس مستقیماً در آفتاب خشک کنید تا خشک شود. پس از خشک شدن، با استفاده از چاقوی برش، پوست را مالش می‌دهند (برنزه می‌کنند) تا موها و کثیفی ها از بین بروند. سپس پوست دوباره شسته و خشک می‌شود. پس از آن می‌توان از پوست جدید استفاده کرد.

انواع مواد طبیعی برای ساخت کاردستی و محصولات صنایع دستی با ارزش

۶. فلز

مواد مصنوعی که در دسته‌ی فلزات قرار می‌گیرند. فلز نیز انواع مختلفی دارند مانند: طلا، نقره، برنز، آلومینیوم، آهن و برنج. مواد طبیعی فلزی اغلب به شکل جواهرات یا لوازم جانبی ساخته می‌شوند و سپس به عنوان وسایل تزئینی و سایر اشیاء کاربردی مانند: شیشه، قوری، سینی، ظروف همه کاره و حتی غنائم به عنوان نماد قهرمانی ساخته می‌شوند. فلز دارای خواص سختی است به طوری که در فرآوری آن به تکنیک‌هایی نیاز است که آسان نیستند، مانند فرآوری با سوخت / گرمایش و تکنیک‌های آهنگری.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.